סוזוקי סוויפט
סוזוקי סוויפט החדשה, שמושקת בימים אלה באירופה וצפויה להגיע בקרוב גם לישראל, אכזבה במבחן הבטיחות של Euro NCAP. הסופרמיני זכתה לציון שלושה כוכבים בלבד מתוך חמישה אפשריים, הנחשב כיום לנמוך למדי. גרסה עם מערכת בלימת חירום אוטונומית שנבחנה במקביל, זכתה לציון טוב יותר של ארבעה כוכבים - אך לא ברור אם מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, תשווקה בישראל. סוזוקי איגניס וסוזוקי באלנו המצוידות במערכת בטיחות חשובה זו בחו"ל, מוצעות אצלנו על-ידי מכשירי תנועה בלעדיה, אפילו לא בתוספת תשלום. במקומן היבואנית מתקינה מערכת מובילאיי, שמתריעה בלבד ואינה מסייעת בבלימה.
 
 
 
תוצאות המבחן לסוויפט מגיעות כחלק מסדרת מבחנים חדשה שפורסמה אתמול (ד'), ובמסגרתה נבחנו ארבע מכוניות. מלבד הסוויפט השתתפו במבחן רכבי הפנאי סקודה קודיאק ומיני קאנטרימן, שזכו שניהם בדירוג חמישה כוכבים, כמו גם ניסאן מיקרה החדשה. מכונית הסופרמיני היפנית דורגה בציון ארבעה כוכבים בגרסת הבסיס, שכוללת בלימת חירום אוטונומית. גרסה נוספת, עם מערכת מתקדמת יותר שגם מזהה הולכי רגל ויכולה למנוע פגיעה בהם, ומערכת התרעת סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי, זכתה לציון חמישה כוכבים. עדיין לא ידוע מי מהן תוצע בישראל.
 
 
 
סקודה קודיאק רשם הצלחה במבחן, עם ניקוד גבוה למדי בכל סעיפי הבחינה - הגנה על מבוגרים (92%), ילדים (77%), הולכי רגל (71%) ואבזור בטיחות (54%). רכב המבחן צויד בשבע כריות אוויר ובמערכת בלימת חירום אוטונומית, הכוללת זיהוי הולכי רגל. בוחני ה-Euro NCAP ציינו כי רמת ההגנה לנוסעים הייתה טובה, למעט הגנה "גבולית" לחזה הנהג במבחן הריסוק החזיתי מול מכשול מלא, מבחן חדש יחסית שנוסף למבחן הריסוק בחפיפה חלקית. הקודיאק ספג גם ביקורת בגין רמת הגנה "עלובה" על צוואר ילד, במבחן הנערך עם בובת ריסוק המדמה ילד בן 10. הקודיאק צפוי להגיע לישראל בחודשים הקרובים.
 
 
 
מיני קאנטרימן החדש, שהושק לאחרונה בישראל, רשם אף הוא ניקוד גבוה - 90% בהגנה על מבוגרים, 80% בהגנה על ילדים, 64% בהגנה על הולכי רגל ו-51% בדירוג מערכות הבטיחות. הרכב, שצויד בשש כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית ומכסה מנוע אקטיבי להגנה על הולכי רגל, זכה למחמאות במרבית התחומים. עם זאת, הבוחנים ביקרו את רמת ההגנה על נוסעים בספסל האחורי במבחן הריסוק בחפיפה מלאה, וכמוה הגדירו "גבולית" גם את ההגנה על הצוואר של ילד בן 10.
 
 
 
ניסאן מיקרה, שתושק בישראל בחודשים הקרובים, זכתה לציון שונה בהתאם למפרט האבזור. בגרסת הבסיס, עם שש כריות אוויר ובלימת חירום אוטונומית בסיסית, המכונית החדשה הסתפקה בארבעה כוכבים - עם 68% בהגנה על הולכי רגל ו-49% בדירוג מערכות הבטיחות. גרסה עם בלימת חירום המזהה הולכי רגל וסיוע אקטיבי בשמירת הנתיב, זכתה ל-79% ו-72% בהתאמה בסעיפים אלו. ב-Euro NCAP מסבירים כי פער הניקוד בסעיף הולכי הרגל, נובע בעיקר מהיכולת של המכונית מלהימנע לחלוטין מפגיעה בהולך רגל. ציוני ההגנה על מבוגרים (91%) וילדים (79%) זהים לשתי הגרסאות.
 
מבחן בטיחות: סוזוקי סוויפט מאכזבת
צילום: מנהל 
ניסאן מיקרה 
 
המיקרה רשמה רמת הגנה פאסיבית מרשימה, אם כי גם כאן יש ביקורת של הארגון - הפעם על רמת הגנה "עלובה" על האגן של נוסע במושב האחורי, זאת משום שתכנון לקוי של חגורת הבטיחות מאפשר "גלישה" של הנוסע מתחת לחגורה. גם רמת ההגנה על פציעת צוואר בפגיעה מאחור ("צליפת שוט"), שעשויה להוביל לשיתוק ואף מוות, הוגדרה כ"חלשה" עד "גבולית" לילדים בגילאי 6 ו-10. 
 
מבחן בטיחות: סוזוקי סוויפט מאכזבת
צילום: מנהל 
סקודה קודיאק 
 
וסוזוקי סוויפט? הסופרמיני החדשה זכתה לדירוג של 83% בהגנה על מבוגרים (89% עם ערכת הבטיחות), 75% בהגנה על ילדים, 69% בהגנה על הולכי רגל ו-25% בלבד בדירוג מערכות הבטיחות (44% עם ערכת הבטיחות). ב-Euro NCAP מציינים כי מלבד התועלת למניעת תאונה או הפחתת נזקיה, מערכת בלימת החירום של הסוויפט יכולה גם לצמצם את הסיכון לפגיעה מסוג צליפת שוט, ועל-כן השפיעה באופן ברור על רמת ההגנה על מבוגרים. רכב המבחן צויד בשש כריות אוויר, ובגרסה המצוידת גם במערכת בלימת חירום אוטונומית. יש לקוות כי בניגוד לעבר, מכשירי תנועה תציע מערכת זו מיד עם השקת הסוויפט בישראל.
 
מבחן בטיחות: סוזוקי סוויפט מאכזבת
צילום: מנהל 
מיני קאנטרימן