קטגוריה: סופרמיני

גרסה: 1.0 ל' טורבו, רובוטית דו-מצמדית

מתחרות בולטות: פיג'ו 208, סקודה פאביה, מאזדה2, יונדאי i20, סיטרואן C3
33 שנים לאחר שהוצגה סיאט איביזה לראשונה – בזמנו דגם עצמאי ראשון של סיאט אחרי הפרידה מפיאט – זהו שם הדגם הוותיק והמפורסם ביותר של סיאט. הדור החמישי נולד לתוך סיאט אחרת, שחוגגת את השנה הטובה בתולדותיה וכבר אינה נסמכת רק על האיביזה במכירות אלא גם על הליאון והאטקה. ועדיין, חשיבותו ברורה. זה פלח השוק בו סיאט תמיד הצליחה וכאן המומחיות שלה. אולי לכן סיאט היא המותג הראשון בקבוצת פולקסווגן שמשתמש בפלטפורמת ה-MQB-A0 החדשה (הגרסה המוקטנת לפלטפורמה הגמישה של היצרן, שתשמש שפע דגמים). בארץ האיביזה אפילו חשובה יותר, אחרי שבתקופה האחרונה היתה הנמכרת ביותר בקבוצת הסופרמיני.


עיצוב נראות
אחד התחומים בהם רושמת המכונית צעד ענק קדימה לעומת קודמתה הוא במראה. בתמונות היא דומה לליאון, אבל במציאות היא נאה יותר ולוקחת את הנוסחה המוכרת קדימה, עם משחקי נפח ותלת-מימדיות בחזית ובדפנות. החרטום נראה מצוין, נעזר בתאורת הלד – הוא מבהיר למרחק שזוהי סיאט, ועדיין נראה מודרני יותר. האחוריים, בייחוד בגרסת ה-FR בעלת האיפור הספורטיבי, בולטים לא פחות, והחישוקים הגדולים מוסיפים.
חלק מהסוד טמון בפרופורציות מוצלחות מבעבר. למרות שלמכונית אורך דומה (קצר ב-2 מ"מ), בסיס הגלגלים צמח ב-9.5 ס"מ מהותיים (256.4 ס"מ) וסרחי העודף קטנו. יחד עם העובדה שהרוחב גדל ב-8.7 ס"מ, ועימו מפשק הסרנים, מתקבלת יציבה דינאמית בהרבה.

פנים הרכב
מבפנים אין הפתעות, וסביבת הנהג ממשיכה בכיוון המוכר של הקבוצה. זה אולי שגרתי אבל גם אומר שההתמצאות קלה והתחושה מכובדת. השימוש הנרחב בקווים אופקיים מצליח ליצור תחושת רוחב.
עם זאת, איכות החומרים לא תמיד מוצלחת וזה מורגש בפלסטיק הנוקשה בחלק העליון, בפתחי האוורור ובתחושה חלולה לפס הרוחבי המבריק (שיכול להגיע במספר גוונים).
סיאט איביזה – מבחן דרכים (השקה) (וידאו)
צילום: מערכת אוטו, יצרן
החלק הבולט בסביבת הנהג הוא צג המולטימדיה הגדול ("8, עם ממשק אפל קארפליי) שמביא תחושת עושר וגרפיקה משופרת. מכוניות ההשקה היו ברמות האבזור הגבוהות, וכללו דיפון אלקנטרה נעים, מפתח חכם, בחירה במצבי ניהוג (כולל תפירת מצב אישי) ובקרת אקלים מפוצלת. יפה.
תנוחת הנהיגה באיביזה החדשה נעימה גם אם לא מושלמת, והתחושה היא שמדובר ברכב גדול מבעבר (מה שנכון, כמובן).
המושב בעל עיצוב ספורטיבי, ואינו מאוד נוח בנסיעות ארוכות. מאחור השיפור במרחב גדול, אבל חבל שתפיחת "הכח" ברצפה כה גדולה. לתא המטען נפח נאה (355 ל').

נוחות נסיעה
על חישוקי "17 האיביזה נוקשה, אבל מערך המתלים מצליח ליצור תחושת עומק וחוסן, והרגשה שהוא עובד נכון ומטפל במפגעים הקשים, ועל הכבישים באזור ברצלונה הנסיעה נעימה, ללא "התרסקויות" על שיבושים. ריסון תנודות המרכב טוב.
ברכב חדש לחלוטין, המבוסס על פלטפורמה חדשה שתהיה בסיס לדגמים רבים, היה מאכזב לגלות לא מעט רעשי כביש ורוח.
סיאט איביזה – מבחן דרכים (השקה) (וידאו)
צילום: מערכת אוטו, יצרן

התנהגות בטיחות
תחושת העומק מכיוון מערך המתלים ממשיכה להתנהגות. השיפור בקשיחות המרכב יחד עם הכיול הטוב של המתלים, יוצרים מכונית שמגיבה היטב להפניית ההגה ומשנה כיוון באופן מהנה. האחיזה מצוינת, היכולת גבוהה וההתנהגות זורמת, ובסך הכל מדובר במכונית מהנה לנהיגה.

מבחינת ציוד בטיחותי הרשימה מתמקדת בבלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית. מה עם התרעות על סטייה מהנתיב וניטור שטחים מתים? "במכונית כזו לעלויות תפקיד מכריע", אומרים נציגי סיאט, ורומזים שאולי זה יגיע בעתיד.

מנוע וביצועים
עיקר מבחר מנועי הבנזין באיביזה מתבסס על משולש הצילינדרים בנפח 1.0 ל': עם או בלי מגדש, ובארבע רמות הספק. הגרסה המוגדשת החזקה, עם 115 כ"ס, היא שמעניינת אותנו כי לה משודכת התיבה הדו-מצמדית (7 הילוכים) של הקבוצה.
כבר פגשנו במנוע באיביזה היוצאת, וגם כאן מדובר ביחידת כוח תוססת, שחיה לא רע גם בסל"ד גבוה, ומייצרת צליל נחמד.
סיאט איביזה – מבחן דרכים (השקה) (וידאו)
צילום: מערכת אוטו, יצרן
בתחילת הנסיעה, בייחוד עם התיבה הדו-מצמדית ובניסיון לזנק מהר, מורגשת השהיה מוחשית. אבל מרגע שהיא יוצאת לדרך והמנוע הגיע ל-2000 סל"ד, הקצב והיכולת טובים, כמו שרומז נתון האצה של 9.4 ש' למאה קמ"ש. כרגיל התיבה הדו-מצמדית של הקונצרן אוהבת להעלות הילוכים מהר, ולעיתים מציבה את המנוע הקטן בתחומים שאינם נוחים לו.
אבל רב הזמן מדובר בחטיבת כח טובה ונמרצת, שמייצרת צליל נחמד. הבעיה שהצליל נשמע ביותר מדי הזדמנויות, ובולט בכל מאמץ ולא כולם יאהבו זאת. לגרסה הידנית תחושה מעט יותר נמרצת (זו כנראה אשליה). היא סובלת פחות מההשהיה הראשונית, ולבורר תפעול מדויק.
סיכום
סיאט איביזה החדשה בהחלט צועדת צעד קדימה. העיצוב החדש צעיר, דינאמי ועדכני יותר, וזו כנראה האיביזה היפה בהיסטוריה. והיא גם נוסעת טוב יותר מבעבר ומציעה יותר מקום לנוסעים. חבל שבסיאט לא הצליחו לשפר באותה מידה את איכות הפנים וההרכבה ואת בידוד הרעשים (בעיקר של המנוע).
אבל מבחינתנו השאלה הגדולה היא המחיר. אם היבואן יצליח לשמור על המחיר התחרותי של הדגם הנוכחי, אז ברור שלחדש, שיגיע בספטמבר והינו טוב משמעותית, סיכויי הצלחה גדולים.
סיאט איביזה – מבחן דרכים (השקה) (וידאו)
צילום: מערכת אוטו, יצרן