קטגוריה: רכבי פנאי גדולים

גרסה: טריילהוק - בנזין 3.6 ליטר; SRT - בנזין 6.4 ליטר; בשניהם - תיבה אוטומטית (8 היל'), הנעה כפולה.

מתחרים בולטים: טריילהוק - פולקסווגן טוארג, טויוטה לנד קרוזר, לנד רובר דיסקברי; SRT - ב.מ.וו X5 5.0i, מזראטי לבנטה S, לנד רובר ריינג' רובר ספורט 5.0 ל'
באופן רשמי, מדובר במתיחת פנים - שנייה לדור הרביעי (2010) של ג'יפ גרנד צ'ירוקי. אבל אנשי ג'יפ, שלא הציגו דגם חדש כמקובל לאחר שש שנים, לא רק שחידשו באופן השגרתי את הדגם, אלא הלכו מעל ומעבר; "מעל" מתייחס לשאיפה למיתוג פרמיום מלא, ונעשה דרך הדגשת גרסאות קיימות: מאוד מפוארת ומאוד ביצועיסטית; "מעבר" הוא ביכולת שמעבר לאספלט, דרך גרסה כל–חדשה, כזו המדגישה את קשריה של ג'יפ עם השטח.
75 שנים ב–150 מילים
וויליס, האחראית לג'יפ הצבאי ההוא, MB מ–1941, הייתה חלוצה באזרחות, עם CJ מ–1944. ב–1946 (ועד 1981[!]) ייצרה וויליס מה שנראה כ–SUV הראשון: "ג'יפ סטיישן". רכבי השטח מהסוג המוכר הופיעו בתחילת שנות השישים - וגם לג'יפ היה שגריר: וואגוניר ב–1963. צ'ירוקי החליף (1974), וב–1992 הצטרף גרנד צ'ירוקי, רכב שטח מפואר.
ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים (טריילהוק ו-SRT) (השקה)
צילום: יואל פלרמן, יצרן
בינתיים, הבעלות על שם המותג האייקוני החליפה ידיים - מוויליס לקייזר–ג'יפ, לאמריקן מוטורס ולבסוף לקרייזלר (ב–1987). גם קרייזלר עברה תהפוכות ומשברים, נרכשה בידי פיאט (2009) ומ–2014 היא חלק מתאגיד FCA (פיאט קרייזלר אוטומובילס).
בין השאר הצהירה FCA כי היא מתכוונת לחזק את מעמד הפרמיום של מותג ג'יפ ולהצמיד אותו לאלפא רומיאו; מין שילוב–כוחות חוצה–אוקיינוס הדומה לסידור התוך–בריטי של לנד רובר ויגואר. וגם בישראל: זיכיון היבוא של קרייזלר ומותגיה, כולל ג'יפ, עבר לסמל"ת, יבואנית פיאט, וזו תפעל בהתאם, דרך אולם תצוגה משותף.
וכל השינויים האלה בוטאו באופן תמציתי בהצגת גרסה מחודשת, מפוארת מאוד, בידי שני אנשי ג'יפ הכה–אמריקאי - שדיברו אנגלית במבטא איטלקי מאוד כבד.
שניים יצאו לדרך
מתיחת הפנים עצמה מעודנת; חזית חדשה עם שבעה פתחים, כזו שהוצגה לציון 75 שנים לג'יפ המקורי וקצת שיפורים בפנים. לא פחות חשוב: מערך בטיחות עדכני, הכולל בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה ותיקון סטייה מנתיב ועוד כמה, כולל חנייה אוטומטית.
אבל ג'יפ, דרך גרנד צ'ירוקי, רוצה לחזק את מקדם הפרמיום שלה. שלוש גרסאות שונות הוצגו בהשקה - שתיים מהן רק מחודשות. האחת היא Summit (פסגה) המובילה את תחום הפאר, עם חישוקי "20 ייחודיים, ריפוד עור נאפה, מערכת אקטיבית לביטול רעשים, מערכת שמע של הרמן קרדון עם 19 רמקולים ושאר לוקסוס מתבקש.
ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים (טריילהוק ו-SRT) (השקה)
צילום: יואל פלרמן, יצרן
השנייה, SRT (ר"ת של Street&Racing Technology, חטיבת הביצועים של קרייזלר), מבוססת על מנוע כביר - V8 בנפח 6.4 ליטר, 475 כ"ס (ב–6000 סל"ד), 64.2 קג"מ (ב–4300) - ועל מערכות תומכות. במצב 'מסלול' משוגרת 70% מהתפוקה לגלגלים האחוריים, המרכב מונמך ב–7 מ"מ - והמפרט נאה מאוד: בולמים אדפטיביים של בילשטיין, בלמים של ברמבו (באדום; 35.4 מטר מ–97 קמ"ש) וצמיגי פירלי סקורפיון במידה 295/45–20.
אבל העיקר הוא בגרסה חדשה - ואף מתבקשת למותג ג'יפ - Trailhawk ששיווקה יחל כאן בקרוב. המפרט מכריז כי הכיוון הוא שטח, תובעני ומאתגר יותר מאשר עד כה. עם מתלי אוויר שיש להם מהלך גדול יותר, ואלה מעניקים לרכב מרווח גחון עד 27.4 ס"מ. זווית הגישה טובה מאוד (29.8 מע') ומעולה עם הסרת הפגוש (36.1 מע'). זווית הבטן טובה (27.1 מע') והנטישה כבר פחות (22.8 מע'). הצמיגים של גודייר מצהירים אף על הכיוון, עם מבנה "50:50". בנוסף, יש לגרסה זו גם שני הילוכי כוח, נעילת דיפרנציאל אחורי, מצב 'סלע' ובקרות מורד ומעלה.
ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים (טריילהוק ו-SRT) (השקה)
צילום: יואל פלרמן, יצרן
ג'יפ טרחה לא מעט בבידול בין הגרסאות האלה. לכל אחת מאפיינים חיצוניים משלה - לסאמיט פנסי לד ייחודיים; ל–SRT כונס אוויר מרשים על מכסה המנוע, חישוקים מושחרים ומפלטים כבירים; לטריילהוק בתי גלגלים מושחרים וגימור נגד סנוור על מכסה המנוע - ולכולן סמלים שונים המכריזים במי מדובר. גם בפנים יש ביטוי להבדל בין הגרסאות בגימור שונה ותצוגות אחרות.
מנהלי–ארוך, קצר–מאתגר: SRT
הדרך המובילה מפרנקפורט מערבה לאתר המסלולים, היא מהירה - אבל לא לגמרי. התנועה כבדה, המחלפים רבים, יש תיקונים בכביש ובגלל כל אלה יש גם קטעים רבים עם מגבלת מהירות (100–130 קמ"ש).
מה שה–SRT יודע לעשות בשיוט מהיר שכזה הוא להיות מאוד מאוד מהיר: הקלות בה הוא עובר מפלגמטיות של 100 קמ"ש לשיוט מהיר יותר ב–180 קמ"ש מרשימה מאוד. מרשימה לא פחות היא המוזיקה הבוקעת מהמפלטים, מה שגורם לי, שוב ושוב, ואז עוד פעם, ועוד אחת, להוריד הילוכים כשלא ממש צריך רק כדי לשמוע את מערך הצלילים המופלא הזה; בסל"ד גבוה זה כבר ממכר. גם כאשר ה–SRT ב–160 קמ"ש, והסל"ד עולה - האופן בו הרכב דוהר אל האופק הוא מהסוג המרגש ההוא. עקיפות, מיותר לציין, הן עניין קצרצר להפליא. למנוע V8 יש קסם מיוחד.
ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים (טריילהוק ו-SRT) (השקה)
צילום: יואל פלרמן, יצרן
המסלול הקצר הוא מהסוג שנועד לנהיגה מהסוג ההוא, עם פניות מכל סוג ומין מהגבעות הגבוהות היורדות לעבר נהר הריין - ומשם בחזרה למעלה. ה–SRT מפגין בתוואי המאתגר הזה כי הוא יודע גם לפנות - לא עניין של מה בכך בהינתן משקלו, כ–2.5 טון. וכך, אגב הקפדה על ההילוך הנכון הנמוך, לקבלת מופע ווקלי מודגש בהרים, אפשר, ובכן, לתקוף את הפניות. כי ה–SRT, בדרכו הבוטה, הלא מעוגלת לגמרי, הוא רכב אגרסיבי בנהיגה כזו ומאוד מאוד מהנה. פיזית, הכוונה. וכן, הוא יודע לעשות החלקות כוח על שלג באופן מרהיב. ובקרת השיגור, עניין לא באמת חשוב, מאוד מרשימה.
עוד ממצאים: למרות הכיול ומידות הצמיגים, ה–SRT התגלה כרכב נוח למדי, גם כאשר עבר על קטעי אספלט לא מושלמים; במהירות ישראלית–תקנית השיוט שקט והאווירה בפנים נינוחה מאוד; תחושת העושר ורמת ההידור והפאר מכובדים ומכבדים; הביצוע לא מוקפד כמו בעילית גרמניה, אבל האווירה והאבזור העשיר מאוד מאיינים עניינים אלה; תמיכה צדית במושב הקדמיים תתקבל בברכה; צריכת הדלק נוראית.
ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים (טריילהוק ו-SRT) (השקה)
צילום: יואל פלרמן, יצרן
קצר–מאתגר, מנהלי–ארוך: Trailhawk
אנשי ג'יפ הכינו מסלול עבירות מגוון; לא שהיה ספק שהגרנד יוכל לו, אבל על התוואי המאתגר והמכשולים המוכנים, נוסף מרכיב משמעותי: שלג. וכך, בנקודה מסוימת, ביקש המדריך שנמצא שם, לקבוע את בקרת המורד ב"קמ"ש אחד". המורד אכן היה תלול, אבל 1 קמ"ש? אבל כאשר במהירות(?) הזו הרכב החליק מעדנות לעבר העץ הקרוב, היה ברור שבכל זאת, יש כאן אתגרים. הרכב והעץ לא נפגשו, ושאר המסלול עבר ללא אתגרים קשים לגרנד; אבל בסוף, בהדגמות הצלבה כאלה ואחרות, שוב נדרש הגרנד לכושר אתלטי, ואת המבחן הזה עבר בקלות. כל המסלול, אגב נעשה במצבי השטח הקיצוניים ביותר (נעילות, הגבהה, הילוך כוח). ואיך הגרנד על תוואי אופייני לישראל? הבולדרים, החול ומעלות הסלע יחכו לו בסבלנות.
ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים (טריילהוק ו-SRT) (השקה)
צילום: יואל פלרמן, יצרן
עוד ממצאים. את הדרך חזרה עשינו באוטובאן עם הטריילהוק, ולמרות צמיגי השטח, התחושה הייתה טובה גם ב–160 קמ"ש, ואובדן התחושה במהירות מעל היה עדין מאוד; שאון הצמיגים האלה, יצרני רעש ידועים, היה נמוך מאוד; קורה A רחבה ועלולה להפריע לאחדים; המרחב מאחור טוב מאוד, המושב נוח ותא המטען יעיל ומרווח.
הדרך והמטרה
המהדורה המעודכנת של ג'יפ גרנד צ'ירוקי כוללת אבזור בטיחות חשוב, מדגישה את חיזוק מרכיב הפרמיום שלה והוסיפה גרסה המחזקת את קשריה לשטח. עם יכולת מכובדת ואבזור מרשים, יש לטריילהוק לא מעט להציע מול מתחריו הישירים - במיוחד אם תוספת המחיר לעומת הגרסאות הרגילות לא תהיה מוגזמת.
וה–SRT? בשלב זה, לא ברור אם יגיע לכאן. אם כן, מחירו יהיה לקראת 800,000 שקלים - הרבה כסף, אבל הרבה מאוד יכולת, וזול בהרבה מאשר הגרסאות הכוחניות של המקבילים מגרמניה. וכן, הוא מעניק חווית נהיגה ייחודית ומרגשת.
ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים (טריילהוק ו-SRT) (השקה)
צילום: יואל פלרמן, יצרן