ביום שישי האחרון התקיים האירוע השנתי של מועדון פולקסווגן מקוררי אוויר, שנערך בשיתוף ובחסות יבואנית פולקסווגן – צ׳מפיון. וראוי לציין לחיוב את המגמה המתפתחת בתחום, של יבואנים שמתחברים למורשת שלהם דרך חסות על אירועי רכבי אספנות, כגון לובינסקי ו-UMI.

מועדון מקוררי האוויר של פולקסווגן מאגד, כמשתמע משמו, בעלי מכוניות קלאסיות של פולקסווגן בהן המנוע מקורר אוויר – בניגוד לקירור נוזל. משמע אין רדיאטור, משאבת מים וצינורות, אלא רק מאוורר וצלעות קירור על המנוע. או במילים אחרות – מהדור שקדם לגולף (אם כי הטרנספורטר, למשל, המשיך להיות מקורר אוויר גם הרבה אחרי הופעת הגולף).
קליפורניה ליום אחד - מועדון פולקסווגן מקוררי האוויר
צילום: אנדרי נצר

את הדרך לאירוע אני עושה בטרנספורטר המדוגם של רונן, עליו כתבתי בעבר. בדרך חברנו לשיירת חיפושיות, שהלכה וגדלה ככל שהתקרבנו לנקודת המפגש, "פארק יורו" ביקום. שם חיכה לנו הלם, מהסוג הטוב. למרות שהגענו באיחור של חצי שעה בלבד, המתחם כבר היה כמעט מלא, והסדרנים נאלצו לעמול קשה כדי למצוא מקום לחיפושיות שבשיירה, בעוד אנו הופנינו, לאחר כבוד, לאזור הטרנספורטרים, והשתלבנו בשורת ה- TYPE 2.

עדיין קצת המום מהשפע, נטשתי את רונן והטייפ 2 לטובת סיור קצר במקום. בין שורות ארוכות של חיפושיות וטרנספורטרים מכל הסוגים והשנים – והצבעים! כמה צבעים! – תפסו את עיני דגמי קרמן-גיה, שיוצרו בין השנים 1955 ו-1974. למי שלא מקיר – זוהי מכונית קופה (יש גם רודסטר) החולקת את השילדה והמכניקה עם החיפושית, בעוד המרכב עוצב ע״י לואיג׳י סגרה מחברת ״קרוסריה גיה״ האיטלקית. אכן עיצוב מהמם.
קליפורניה ליום אחד - מועדון פולקסווגן מקוררי האוויר
צילום: אנדרי נצר

למשל הקרמן-גיה של שמוליק קיטייניק, מוותיקי המועדון, שהגשים חלום ישן כשהצליח להביא ארצה קרמן גיה 1967. הוא קיבל אותה רק לפני שמונה חודשים, והגיע לאירוע לאחר טיפול ראשוני – שיקום של הפנים ורצפת הרכב. השיפוץ היסודי, שיכלול הפרדת המרכב מהשלדה לטובת תיקונים וצביעה, כמו גם טיפול יסודי במכניקה, כבר מתוכנן ויתחיל מיד לאחר האירוע.

וכמו בכל אירוע אספנות שמכבד את עצמו, היו גם השקות – של מכוניות ישנות, כמובן. ובאירוע הזה היו שלוש:

אילון קלטי בחר באופנת הפטינה עם החיפושית שלו. במקום לצבוע אותה בצבע חדש, הוא החליק את הצבע הישן וצבע בלכה. משמר את המראה המקורי – ולדעתו, גם המגניב יותר. כל שאר החלקים, כולל המנוע, עברו שיפוץ יסודי.

גם ערן עזריאלי הציג את פרי עבודתו, חיפושית קבריולה, משופצת לרמת תצוגה.
יעקוב יוסף השיק באגי לבנה ששיפוצה משלב בין החדש לישן. התוצאה לא פחות ממושלמת.

והיתה גם השקה של מכונית חדשה, בערך. ד״ר באג ג׳וניור – בני, בעל מוסך המתמחה במקוררי אוויר בלבד, הגיע להשקה עם דגם של טרנספורטר בגודל של אוטו לילדים, כזה שרואים בגני השעשועים. וגם הוא מתאים למועדון – המנוע החשמלי שלו הרי מקורר אוויר...
קליפורניה ליום אחד - מועדון פולקסווגן מקוררי האוויר
צילום: אנדרי נצר

אני ממשיך להתערבב בין הטרנספורטרים, דוחף אף ומצלמה לתאי נוסעים משופצים להפליא ומתפעל. יוסי דניאל, אף הוא מוותיקי המועדון וממארגני האירוע, מספר שהשיפוץ של ה-T3 שלו ארך כשנה וחצי – שיפוץ שאני, כמו רבים אחרים, עקבתי אחריו בתמונות שהעלה לרשת. הטרנספורטר מודל 81׳ נראה היום כמו דגם קרוול מפואר, עם משענות יד מלפנים וריפודים בצבע לבן.

באוויר ריחפה תחושה של קרנבל עליז. כולם דיברו עם כולם, ונראה שכמו הורים גאים, כל אחד היה בטוח שמקורר האוויר שלו הוא הכי יפה. ובתוך ההמולה הצבעונית הזאת, ניגש אלי בחור ואומר לי: " שמעתי שאתה ממגזין 'אוטו', אני רוצה להראות לך את הקעקוע של החיפושית שלי", ומראה לי קעקוע ענק על שפרוש לרוחב כל הגב. זאת אהבה!
קליפורניה ליום אחד - מועדון פולקסווגן מקוררי האוויר
צילום: אנדרי נצר

ובכלל, האווירה העליזה והחופשית, בטעם של פעם, לקחה אותי למחוזות אחרים. וכנראה לא רק אותי, שמוליק קיטייניק סיכם זאת "יקום הפכה לקליפורניה ליום אחד!". מסכים.

תודה לכל מארגני האירוע על האירוע הצבעוני והנפלא ולחברת צ׳מפיון על שיתוף הפעולה והחסות. תודה לשמוליק קיטייניק על העזרה בהשגת מידע וחיבור לאנשים השונים. תודה לרונן ומשה שאפשרו לי להגיע לאירוע ולחזור ממנו כמו שצריך, במקורר אוויר (במהירות שמונים קמ"ש, עם מאוורר עובד על הדשבורד!). היה אירוע נהדר – והשנה רק התחילה!
רוצים עוד תמונות? היכנסו לגלריה