מגיש: דני פרומצ'נקו | צילם וערך: גיל חסון
קטגוריה: סופרמיני
גרסה: 1.2 ל' טורבו, אוט', Shine Pack
מתחרות בולטות: מאזדה 2, סקודה פאביה, רנו קליאו, פיג'ו 208
מחיר הגרסה הנבחנת 100,000 שקלים (95,000 שקלים מחיר השקה)
עיצוב ונראות
סיטרואן C3 החדשה נראית נהדר. העיצוב משדר תחושה של רכב פנאי, עם בתי גלגלים בשחור ופגוש אחורי עם חלק מושחר גדול, ויחד עם האייר-באמפ בצדדים הוא נראה יותר מכוון שטח מכלים שבאמת מכוונים לשם. הגג והמראות צבועים בלבן (אפשר לבחור באדום או שחור), הפנסים המיוחדים, כל נגיעות העיצוב כאילו לא מתאמצות והתוצאה הסופית נפלאה. זו מכונית שנראית טוב מכל כיוון, והיא זכתה לתגובות חיוביות במהלך ימי המבחן. זו אחת המכוניות היותר-יפות בקטגוריה, אם לא היפה שבהן.
סיטרואן C3 – מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט') (וידאו)
צילום: אילן קליין
פנים הרכב
העיצוב החינני לא נשאר רק בחוץ אלא נמשך גם בתא הנוסעים. יש כאן תפרים בצבע אדום במושבים, וגם בדשבורד עצמו תמצאו פס אדום (אפשר לבחור גם אפור או סוג של כתום) ואלה מעשירים את האווירה. גם המושבים הגדולים (אם כי חסרי תמיכה) מרשימים וויזואלית. במרכז נמצא מסך מגע דרכו מתפעלים את המערכות השונות. נציין לחיוב שהוא דובר עברית, ולשלילה שתפעולו לא אינטואיטיבי וכי הכל מבוצע דרכו. מדי פעם הסידור הזה מציק מכיוון שהוא מחייב לעבור לתפריט הרצוי תוך כדי נסיעה.
המרחב מלפנים טוב, והתחושה שיש הרבה מקום, במיוחד בממד הרוחב. הדשבורד יחסית גבוה, מה שיכול להציק מעט לנמוכים (אם כי אפשר להגביה את מושב הנהג לא מעט), והפלסטיק, כמעט בכל מקום, נוקשה ופשוט, גם ביחס למקובל בסגמנט. המושב מאחור יוצר תחושה שהוא ספסל, והמרחב מספק, אך לא יותר מזה. ארבעה מבוגרים ממוצעי גובה יתניידו ב-C3 בלי בעיה. מי שמעבר לממוצע וישב מאחור ימצא שברכיו קרובות מדי למושב שמלפניו וכי גם הראש לא ממש רחוק מהתקרה. תא המטען גדול יחסית ושימושי.
רמת האבזור טובה כאשר רמת הגימור הבסיסית (90,000 שקלים) מציעה בקרת שיוט, תאורת יום 'לד', בקרת אקלים, מסך מגע "7, בלוטות', אפל קארפלי,חישוקי "16, חיישני אורות וגשם ועוד. רמת האבזור הבכירה שנבחנה יקרה ב-5000 שקלים וכוללת בנוסף כניסה והתנעה ללא מפתח, חישוקי "17 וגם יותר מערכות בטיחות (ראו סעיף התנהגות ובטיחות).
סיטרואן C3 – מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט') (וידאו)
צילום: אילן קליין
נוחות
נוחות הנסיעה סבירה ביום-יום, ואינה מצטיינת כפי שניתן היה לצפות בהתאם לתדמית של סיטרואן בתחום זה. בעיר, לא תמיד המתלים הרכים יתמודדו טוב מספיק עם רצף שיבושים, וגם יעבירו פה ושם שיבוש חד לתא הנוסעים. מחוץ לעיר ה-C3 נעימה יותר, ומטפלת היטב בגלים כביש, אך גם כאן יורגש רצף של שיבושים קטנים. מה שפחות מוצלח הם רעשי הרוח המורגשים הנוצרים באזור המראות וגם רעשי כביש. המנוע שקט בשיוט, גם במהירות גבוהה.
התנהגות ובטיחות
ה-C3 לא פונה לנהג המחפש יכולת דינמית וחיבור עם המכונית. להגה משקל קל מדי ותחושה שונה בתחילת ההפניה, זוויות הגלגול מורגשות והבלמים התעייפו מהר (היו גם ספוגיים. אבל אם תורידו קצב, היא תהיה נעימה יותר, צפויה ובטוחה. במבחן הריסוק זכתה ה-C3 ל-4 כוכבים (כאשר היא מפספסת במעט את הכוכב החמישי בגלל ציון פגיעה בהולכי רגל).
רמת הגימור הבסיסית כוללת זיהוי תמרורים ומערכת התרעה לשמירת הנתיב ואילו המאובזרת יותר מוסיפה זיהוי רכב בשטח מת במראות, ומצלמת דרך מקורית עם חיישן G ששומר את הצילום במקרה תאונה (וניתן גם להוריד את התמונות והסרטים דרך אפליקציה).
סיטרואן C3 – מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט') (וידאו)
צילום: אילן קליין
מנוע וביצועים
ה-C3 מגיעה אלינו עם יחידת הנעה אחת המוכרת לנו מדגמים אחרים של קונצרן פיג'ו-סיטרואן – מנוע 1.2 ליטר טורבו, 3 צילינדרים, המשודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. המכונית זריזה בתנועה וקולו של המנוע לא מפריע גם כאשר הוא בסל"ד גבוה. צריכת הדלק טובה עם כ-18 ק"מ/ל' בשיוט נינוח וממוצע של 12.8 ק"מ/ל' בימי המבחן המאמצים. התיבה אוהבת לעבור מהר להילוכים גבוהים יחסית, מה שגורם למנוע לרטון מדי פעם. במהירות זחילה המנוע יכול לרעוד בצורה מורגשת – אם-כי בעמידה הוא בקושי מורגש – בנסיעה איטית התיבה יכולה קצת להתבלבל מדי פעם ומערכת הדימום/התנעה נלהבת מדי. מצב 'ספורט' עוזר ופותר את החיבה היתירה של התיבה לעלות הילוכים, והתיבה ממהרת יותר להוריד הילוכים. חבל שמיקום הכפתור לא ממש נוח, אבל מתרגלים.
סיכום
סיטרואן C3 החדשה משופרת בהרבה מהדגם אותו היא מחליפה. בין המגרעות נציין נוחות נסיעה ממוצעת ויכולת דינמית שתרחיק ממנה כל מי שמחפש לתקוף סיבובים (מיעוט זניח בכל מקרה). רשימת היתרונות גדולה ויוצרת סופרמיני מרשימה. ראשון בהם הוא העיצוב; המכונית נראית נהדר מבחוץ, העיצוב מוצלח מאוד גם בתא הנוסעים, רמת האבזור טובה ואנחנו חושבים שרמת האבזור הגבוהה יותר שווה את תוספת המחיר הנדרשת בעבורה.
זו מכונית שתגרום לכם לחייך בכל פעם שתראו אותה בחניה, מכונית עם אופי, מהסוג שכל כך חסר היום בלא מעט מהמכוניות החדשות. הסיכום פשוט – אם אתם מחפשים סופרמיני חדשה, כדאי לכם מאוד לבדוק גם את ה-C3. היא לא חפה ממגרעות, אבל דרך הייחוד שלה היא מזכירה גם כי סיטרואן הצליחה פעם בגלל שהמכוניות שלה הציעו משהו קצת-אחר.
סיטרואן C3 – מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, אוט') (וידאו)
צילום: אילן קליין