קטגוריה: קופה

גרסה: 2.0 ל' טורבו (252 כ"ס), רובוטית דו-מצמדית (7 היל'), הנעה כפולה

מתחרות בולטות: ב.מ.וו סדרה 4, לקסוס RC, מרצדס C קלאס קופה, שברולט קמארו

מחיר הגרסה הנבחנת: 410,000 שקלים
נראה שהתחביב האחרון של מעצבי אודי הוא לעצב דגם חדש כך שייראה בתמונות כמו הקודם - אבל עם המפגש בפועל ייראה שונה ומרשים. נתקלתי בכך כבר עם ה–A4 החדשה, ועם ה–A5 האפקט חזק עוד יותר. בתמונות היא נראתה כמעט משעממת, כאילו מדובר במתיחת פנים עדינה ולא בדור חדש שמגיע אחרי לא פחות מתשע(!) שנים. אבל במפגש פנים מול גריל ולד, אי אפשר שלא להבחין שמדובר בדגם חדש.
נכון, הוא עדיין מזכיר את הקודם, אבל הוא יפה יותר, מדויק יותר, נכון יותר. הרבה יותר. הקווים המפוסלים, כמו אלו על מכסה המנוע, בולטים במציאות יותר מאשר בתמונות הנאות של אילן. מהצד, מאחור, מאיפה שלא תסתכלו, ה–A5 החדשה היא מכונית יפה, גם אם לא פורצת דרך. אז לקחנו את הדור השני והנאה לנסיעת מבחן, כדי לראות מה השתנה מעבר ליופי.
אודי A5 - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט', 4x4)
צילום: אילן קליין
המנה הקלאסית
כמו בכל המכוניות מהדור האחרון של אודי, גם כאן תא נוסעים מרשים, במיוחד ברמת הגימור המאובזרת כמו זו ששירתה את רכב המבחן (ראו בוקסה). הכל פה נכון, שילובי הצבעים, ריפודי העור האיכותיים, איכות החומרים שמצליחה להרשים כמעט בכל מקום, כולל במקומות נמוכים יותר בהם נופלים רבים וטובים. לוח המחוונים הוא מסך "12.3, הכולל GPS מקורי ושפע אפשרויות תצוגה נאות, ויש מסך נוסף במרכז ("8.3) עם תצוגה של שפע התפריטים ותפעול סופר–נוח דרך מערכת ה–MMI. ראויה לציון מערכת הקול המעולה של Bang&Olufsen, אחת הטובות ששמענו בזמן האחרון.
המרחב מלפנים טוב, אבל תנוחת הישיבה מעט גבוהה גם כאשר מנמיכים את המושב, וגבוהים יגלו קרבה מטרידה מעט של הראש לגג השמש. הכניסה לאחור סבירה לז'אנר, ונציין לטובה כפתור להזזה חשמלית נוחה של המושב, שנגיש גם עבור היושבים מאחור כדי לצאת בנוחות. מאחור מרווח הברכיים מספק, אבל מרווח הראש חסר לאלה שהם מעל הגובה הממוצע; אין מה לעשות, זה מחיר העיצוב. אין ספק שתא הנוסעים הזה הוא אחת החוזקות של ה–A5 החדשה.
אודי A5 - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט', 4x4)
צילום: אילן קליין
ההנעה הקלאסית
יכולנו לקבל את ה–A5 בגרסת הנעה קדמית או כפולה. באודי, ברור שהיצרן התכוון שתבחר בכפולה, וכך עשינו. אז קיבלנו את מנוע ה–2.0 ליטר טורבו שמספק כאן 252 כ"ס ו–37.7 קג"מ, ואליו משודכת תיבה דו–מצמדית עם שבעה הילוכים. נציין שלא מדובר בתיבה המוכרת אלא בתיבה חדשה כאשר צמד המצמדים ממוקמים אחרת - השני מאחורי הראשון, ולא מעליו. כולם ביחד מביאים את ה–A5 ל–100 קמ"ש ב–5.8 שניות בדרך ל–250 קמ"ש מוגבלים אלקטרונית.
לדרך
לפני שמגיעים לכבישים הנכונים, ישנו היום–יום, בית–עבודה, קצת סידורים או יציאה בערב המאפשרת גם להתרשם מתאורת הפנים הנאה. בכל הקשור לנוחות, ה–A5 מכוילת בצד היותר נוקשה של הסקאלה. עם זאת היא מצליחה להציע נוחות נסיעה שנעה מבסדר לטובה במרבית הזמן. בעיר היא מעבירה את השיבושים לתא, אבל נוטלת מהם את העוקץ המעצבן. כך שלא תרגישו ריחוף, אבל כן תרגישו שכמעט תמיד הנסיעה נעימה.
מחוץ לעיר מרגישים את השיבושים הקטנים וזה יכול לגרום לרכב להרגיש קצת עסוק לפרקים, במעבר על גלים מורגשת מעט תזוזה אבל בגבולות הסביר ורעשי כביש נשמעים ברקע. אבל במרבית הזמן היא בסדר מחוץ לעיר, גם אם פה ושם נכנסות מעט יותר הפרעות מהצפוי. בסה"כ, הנוחות ממוצעת, אך בהתחשב בחישוקי ה–19" והצמיגים נמוכי החתך, היא מפתיעה לטובה.
אודי A5 - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט', 4x4)
צילום: אילן קליין
לא רק יפה
יחידת ההנעה של ה–A5 נעימה וחזקה, לא היינו מתנגדים לקצת יותר צליל, בטח בהתחשב בעובדה שניתן לשלוט בעוצמה שלו. הכוח זמין כבר מסל"ד נמוך (למעט השהיה קלה ביציאה מהמקום), ומרגישים שהרכב זריז, ולמרות שלפעמים התחושה הייתה שהמכונית תשמח לעוד סוסים. מד המהירות הראה שה–A5 צוברת מהירות יותר ממה שהדחיפה בגב משדרת. תיבת ההילוכים לא תמיד עובדת לגמרי חלק בעיר, אבל לרוב היא עושה את עבודתה נאמנה. בכל הקשור לצריכת דלק, בשיוט לא לגמרי נינוח קיבלנו 14.2 ק"מ/ל' ובימי המבחן שהיו מהירים לפרקים הממוצע היה 8.9 ק"מ/ל', נתון טוב בהתחשב באופי הנהיגה.
ולפני שמגיעים לכבישים ההם, שווה להתעכב על מערכת ההנעה הכפולה. מדובר במערכת חדשה, ומעבר לעובדה שהיא קלה יותר בכ–4 ק"ג בהשוואה לקודמת, היא יודעת להעביר את הכוח לפנים–אחור לפי הצורך וגם לפי מצבי הנהיגה. כך, במצב 'דינאמי' מועבר הכוח לגלגלים האחוריים מוקדם יותר מאשר במצב 'אוטומטי', למשל. בנוסף נעשה שימוש, דרך בקרת היציבות, בבלימת הגלגלים הפנימיים (מלפנים ומאחור) בפנייה כדי לשפר את היכולת. אודי גם מתגאים בהגה אלקטרו–מכאני חדש ובהפחתת משקל כוללת של עד 60 ק"ג בהשוואה לדור היוצא.
אודי A5 - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט', 4x4)
צילום: אילן קליין
באופן לא מפתיע מציעה ה–A5 שפע של אחיזה ותחושה בטוחה. גם כאשר פני הכביש לא טובים, ה–A5 לא מאבדת משלוותה וממשיכה להציע אחיזה מאוד גבוהה, נכונות מידית לפנות ושפע ביטחון. הבלמים הרשימו גם הם עם נשיכה החלטית ויכולת גבוהה. מי שפחות הרשים היה ההגה. ל–A5 יש מצבי נהיגה עם בחירה בין מצב 'רגיל', 'דינאמי' ו'אישי', בו ניתן לכוון מצבים למערכת ההנעה, ההגה, צליל המנוע ובקרת השיוט האדפטיבית. את המנוע אפשר לשים ב'דינאמי' כל הזמן.
אבל, כאמור, הבעיה היא בהגה. במצב הרגיל שלו, הוא קל מדי, ובמצב 'דינאמי' הוא כבד יותר אך יוצר תחושה צמיגית–מציקה, או בקיצור, כל אופציה שתבחרו תגרום לכך שלא תהיו מרוצים מההגה. אבל אחרי כמה מאות ק"מ מתרגלים, והעדפנו בסוף את המצב ה'דינאמי', בגלל יתרון המשקל.
מי שרוצה לשחק עם האוטו ימצא כי ה–A5 מוכנה לצאת להיגוי יתר, אבל רק תחת פרובוקציה, ולא בקלות, ואז, לפעמים, בקרת היציבות מוכנה לתת לה יותר חופש מהמצופה; ה–A5 מהנה לנהיגה לאחר שמתרגלים להגה, ובעיקר יש לה יכולת מרשימה. פה ושם חשבנו שחסר לה מעט ריסון במתלים, בעיקר מלפנים, אבל כאשר הסתכלנו במד המהירות הבנו שזה בהחלט סביר.
אודי A5 - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט', 4x4)
צילום: אילן קליין
יופי
ה–A5 החדשה היא בדיוק מה שמצפים לפגוש מקופה של יצרן יוקרה אירופאי. היא יפה בתמונות ויפה עוד יותר במציאות, מציעה תא נוסעים מרשים ואיכותי, מהירה, טכנולוגית, וצריך לשלם (כמו בכל מותג יוקרה) לא מעט כדי לאבזר אותה כמו שצריך, אבל התוצאה הסופית מרשימה.
היא לא חפה ממגרעות, ההגה לא טוב מספיק, נוחות הנסיעה יכולה להיות בינונית פה ושם, אבל כחבילה, היא בהחלט אחת הטובות בקטגוריה הזו, ואם אתם מהמעטים שקונים קופה יוקרתית שכזו, אין ספק ששווה לבדוק גם את הדור החדש של ה–A5, ואנחנו מבטיחים שתתרשמו ממנה עוד יותר במציאות.
אודי A5 - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט', 4x4)
צילום: אילן קליין

אבזור
ה–A5 נמכרת בארץ בשתי גרסאות מוגדשות: 2.0 ל' 190 כ"ס הנעה קדמית ב–360,000 שקלים; 2.0 ליטר 252 כ"ס עם הנעה כפולה ב–410,000 שקלים. בנוסף, מוצעת S5 עם מנוע 3.0 ל' טורבו 354 כ"ס ב–557,000 שקלים. בהתחשב בפערי ההספק ובהנעה, היינו בוחרים בגרסת ההנעה הכפולה.
רמת האבזור התקנית של גרסאות ה–2.0 ל' גבוהה, וכוללת גג שמש, חישוקי "18, מושבים עם ריפוד עור משולב–אלקטנרה וכוונון חשמלי, תאורת לד, בקרת אקלים לשלושה אזורים, אפל קארפלי ואנדרואיד אוטו, כניסה והתנעה ללא מפתח, בלוטות' ועוד. חבילת Tech–Pack מוסיפה למחיר 25,000 שקלים ותמורתם תקבלו מערכת ניווט, לוח מחוונים שהוא מסך וחבילת עור מורחבת. חבילת Luxury עולה 35,000 שקלים ומוסיפה מעבר לחבילה הראשונה גם חישוקי "19, שמשות אחוריות כהות ומערכת שמע של Bang&Olufsen. מערכות הבטיחות כוללות תקנית בלימה אוטומטית וזיהוי רכב בשטח מת במראות – רשימה לא מרשימה מספיק לדעתנו. חבילת ה–Luxury מוסיפה – וחבל שמקשרים אבזור בטיחות עם אבזור נוחות – בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת לתיקון סטייה מנתיב.

תודה להוצאת הספרים כנרת, זמורה-ביתן, דביר על העזרה בצילומים
אודי A5 - מבחן דרכים (2.0 ל' טורבו, אוט', 4x4)
צילום: אילן קליין