מסלול טיול לחג - מאשלים לשבטה - אוטו

מסלול טיול לחג - מאשלים לשבטה

מדבר, בדואים ועיר נבטית - מסלול טיול לחג בחלק הדרומי של הארץ

מסלול טיול מעגלי בעבירות קלה עד בינונית במדבר שבין רמת בוקר לכתף שבטה. שבילים מהירים, ערוצי נחלים טרשיים, שממה מדברית, שרידי התיישבות בת אלפי שנים, כמה מאהלים של בדואים - ולסיום עיר נבטית עם כנסיות עתיקות: שבטה.

אבני דרך
צומת טללים, אשלים, נחל הבשור, גבעת משורה, נחל הרועה, נחל בוקר, ציר הנפט, בורות ציפורים, הר נצר, נחל דרורים, נחל משורה, נחל זיתן, שדה חוטב, נחל לבן, שבטה.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות קלה לרכב שטח "קשוח" או בעבירות בינונית לרכבי פנאי ללא הילוך כוח. שימו לב לאזהרת שיטפונות בחורף ולאחר השיטפון לשינויים בשבילים ול"אגמי" הבוץ החלקלק בערוצי הנחלים. מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול כ-60 ק"מ ואפשר לעבור אותם ברצף של כ-6 שעות טיול, כולל עצירות. המסלול מעגלי ומאפשר נסיעה עם כלי רכב ואופנועים המגיעים לשטח על-גבי נגרר (אותו אפשר להחנות בכניסה לאשלים). המסלול עובר גם בשמורת טבע ואין לרדת מהשבילים המסומנים והברורים בשטח. אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח. המסלול עובר בשטחי אש פעילים של צה"ל ואפשר לטייל לאורכו רק בסופי שבוע וחגים.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 21 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול
בצומת הכניסה לאשלים שעל כביש 211 - מערבית לצומת טללים לכיוון ניצנה וקדש ברנע, כ-160 ק"מ ממרכז הארץ.
נ.צ. 1 - הכניסה לקיבוץ אשלים

מתחילים ומאפסים מד אוץ
ממשיכים על כביש 211 ישר ומערבה לכיוון ניצנה.
1.4 ק"מ על הכביש לאחר אבן דרך 140 ק"מ ובסיום מעקה הבטיחות שמשמאל לדרך פונים שמאלה לשביל כורכר מסומן באדום בכניסה המסומנת על-ידי קוביית בטון לשטח אש של צה"ל.
נ.צ. 2 - ירידה לשטח

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ונוסעים דרומה על השביל הכבוש המסומן באדום לעבר קירות הסלע שבדפנות נחל הבשור.
1 ק"מ צומת שבילים והכניסה לערוץ נחל הבשור.
2.1 ק"מ השביל המסומן חוצה את ערוץ הנחל.
2.9 ק"מ השביל חוצה שוב את ערוץ הנחל.
4 ק"מ מפגש ערוצים רחב בו מתעקלים ימינה עם השביל המרכזי.
4.5 ק"מ צומת שבילים למרגלות גבעת משורה שמשמאל לדרך (הגבעה שעליה קו המתח הגבוה).
נ.צ. 3 - צומת גבעת משורה

משמאל לדרך ומדרום אפשר לראות את הקטע הצפוני של מעלה משורה המטפס לאורך קו המתח הגבוה. מעלה זה בעבירות קשה ומחייב כלי רכב מתאימים ונהגים מנוסים בטיפוס מעלות קשים.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים עם השביל המסומן באדום ומתעקלים איתו ימינה.
0.4 ק"מ מימין לדרך המסומנת ולערוץ הנחל עץ שיטה מיוחד ומפוצל - שווה עצירה.
1.6 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור, במפגש נחל משורה ונחל הבשור.
נ.צ. 4 - צומת אדום שחור

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה עם השביל המסומן בסימון שבילים האדום ומטפסים לרמה מדברית שטוחה עליה השביל מתעקל מזרחה.
1 ק"מ השביל האדום נכנס לתוך ערוץ נחל הבשור ומאפשר לנסוע בתוכו כברת דרך של כ-400 מטרים ולאחר מכן יש לעבור לגדה הדרומית של הנחל ולמצוא את השביל המסומן באדום - השביל הרחב ביותר בין מספר שבילים המקבילים לנחל.
1.7 ק"מ צומת שבילים רחבים בגדה הדרומית של נחל הבשור. מצד שמאל וצפונה רואים את קו המתח הגבוה והערוץ המטפס לעבר הכניסה הדרומית למעלה משורה.
נ.צ. 5 - צומת מעלה משורה

נַחַל הַבְּשׂוֹר בערוצו אנו נוסעים הינו אחד מגדולי הנחלים בנגב. אורכו כ-80 קילומטרים והוא מתחיל לזרום באזור קו פרשת המים של שדה בוקר - רמת עבדת (כשמזרחה לקו פרשת המים זורם נחל צין לעבר ים המלח). אגן הניקוז של נחל הבשור אוסף לתוכו את נחל באר שבע ואת נחל גרר ולבסוף נשפך לנחל עזה ולים התיכון.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים על השביל המסומן באדום לצד ומימין לערוץ הזרימה הרחב של נחל הבשור.
0.4 ק"מ בנחל קו המתח מתקרב לשביל מצד שמאל ו״זורם״ יחד במעלה נחל הבשור.
בקטע זה קשה למצוא את השביל הראשי והמסומן אבל כל שביל במעלה הנחל הוא טוב.
1.9 ק"מ השביל חוצה את ערוץ הנחל ולאחר מכן צומח עץ שיטה גדול.
2.3 ק"מ השביל המרכזי חוצה את ערוץ הנחל למרגלות עמוד של קו המתח הגבוה.
נ.צ. 6 - עמוד מתח גבוה

מאפסים מד אוץ
ממשיכים במעלה הנחל עם השביל המתפתל ההופך ברור יותר.
1.7 ק"מ צומת שבילים עם שביל בתוך ערוץ הנחל למרגלות קו המתח בו יש להמשיך ישר ושמאלה בנחל הבשור.
2.7 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה לעבר הפתחה הגדולה עם קו המתח החוצה אותה.
3.6 ק"מ צומת מרכזי בתוך מפגש ערוצים משולש של נחל הרועה, נחל בוקר ונחל הבשור.
(בהמשכו של השביל המסומן באדום ישר ומזרחה מגיעים לחורשת הרועה, לצומת טללים ולקיבוץ שדה בוקר).
נ.צ. 7 - צומת מפגש הערוצים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל שאינו מסימן בצבע ונוסעים דרומה במעלה נחל הבשור במקביל לקו המתח הגבוה.
משמאל ומעבר לקו המתח אפשר לראות סכרים קטנים מעפר היוצרים בריכות שיקוע למי השיטפונות ולפניהם מקבצי עצים - מתחמים הנקראים: לימן.
3.5 ק"מ צומת שבילים למרגלות עמוד קו המתח הגבוה בנקודה שהוא מתעקל וכשעוד קו מתח גבוה מצטרף מימין.
נ.צ. 8 - צומת קווי המתח

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ולכיוון דרום מערבה עם השביל הלא מסומן בתוך הערוץ של נחל הבשור.
1 ק"מ צומת שבילים עם השביל המסומן בירוק וציר הנפט - קו אילת אשקלון אותו אפשר לזהות לפי שלטי האזהרה שלאורכו.
נ.צ. 9 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר לצד נחל הבשור בשביל צר ו"מצ'וקמק" לעבר המבנים הבדואים (השביל טוב ורחב יותר ככול שמתקרבים ליישוב הבדואי).
1.6 ק"מ צומת שבילים גדול בכניסה למחצבת ציפורים ובעיקול השביל המסומן בשחור (מגיע מכיוון כביש 40).
נ.צ. 10 - צומת המחצבה

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ולכיוון דרום מערבה עם השביל המסומן בשחור.
0.3 ק"מ השביל חוצה בין שתי קוביות בטון כשמימין רואים את מחצבת ציפורים.
נחל הבשור מתרחב כשהשביל השחור אינו מסומן באופן ברור ויש להיצמד לגדה הצפונית והימנית של נחל הבשור.
2.6 ק"מ עץ אשל קטן ובודד למרגלות מחשוף סלע לבן בגדה הצפונית של הנחל.
נ.צ. 11 - עץ אשל

מאפסים מד אוץ
מדרום לעץ השביל המסומן בשחור הופך ברור יותר ונוסע בין קוביות בטון הפזורות לאורכו.
1.5 ק"מ (יכול להיות גם קצת יותר אם נסעתם עד עץ האשל הבודד) צומת רחב עם שבילים המסומנים בשחור ובירוק.
נ.צ. 12 - צומת שחור ירוק

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפונה לשביל המסומן בירוק.
0.8 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ויורדים לערוץ נחל ציפורים.
0.9 ק"מ למרגלות מחשוף הסלע הלבן שני בורות מים גדולים החצובים בסלע ובתוכם צומחים עצי אשל.
נ.צ. 13 - בורות ציפורים

מאפסים מד אוץ
ממשיכים לטפס צפונה על השביל הלבן והרחב (הסימון הירוק נעלם).
1.1 ק"מ צומת שבילים באוכף של הר נצר.
נ.צ. 14 - צומת הר נצר

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וצפונה על השביל המרכזי והרחב.
1.3 ק"מ חוצים צומת ואת נחל דרורים וממשיכים צפונה על השביל הברור.
2.6 ק"מ צומת בו ממשיכים צפונה עם השביל הברור בתוך הערוץ המקסים של נחל משורה.
4.9 ק"מ צומת שבילים בלב הערוץ של נחל משורה.
נ.צ. 15 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וצפונה עם השביל המרכזי.
0.4 ק"מ צומת שבילים בראש הגבעה ליד קוביית הבטון עם הסמל של רשות הטבע בו פונים שמאלה ויורדים לערוץ הרחב של נחל זיתן.
1.1 ק"מ צומת שבילים במרכז הערוץ עם השביל הרחב המסומן בשחור.
נ.צ. 16 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרום מערבה על השביל המסומן בשחור ויורדים עם נחל זיתן לכיוון שבטה.
2 ק"מ השביל נכנס לתוך הערוץ הצר כשמימין ומשמאל שרידי טרסות ובתי אבן בני אלפי שנים.
2.3 ק"מ מימין לשביל שרידים של בית אבן גדול.
2.4 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לתוך הערוץ עם הסימון השחור.
3.5 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומערבה.
4.2 ק"מ צומת שבילים גדול בלב של שדה חוטב וממזרח לשבטה.
נ.צ. 17 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ומערבה עם השביל המסומן בשחור.
1.5 ק"מ צומת T במפגש שבילים ונחלים של נחל זיתן עם נחל לבן הזורם מערבה.
נ.צ. 18 - צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן בכחול והמתחבר לשביל המסומן באדום לכיוון צפון.
0.5 ק"מ כביש הכניסה על הכביש המוביל לגן לאומי שבטה.
נ.צ. 19 - כביש אספלט

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על הכביש לכיוון חרבת שבטה.
0.1 ק"מ חניון הכניסה לגן לאומי - חרבת שבטה.
נ.צ. 20 - חניון שבטה

העיר העתיקה שבטה היא אחת מהתחנות המערביות והאחרונות על דרך הבשמים אשר הגיעה מתימן שעל חוף ים ערב, דרך ערב הסעודית, ירדן וארץ ישראל עד לנמל עזה. העיר שבטה אוכלסה על-ידי הנבטים - נוודי המדבר אשר נעו בשיירות גמלים ארוכות את דרך הבשמים אך גם פתחו חקלאות מדברית ייחודית, תוך ניצול מיטבי של מעט המים ואדמת המדבר.
באתר שבטה שלוש כנסיות מהראשונות בעולם הנוצרי, והעיר הייתה לנוצרית במהלך המאה הרביעית, לאחר שהנצרות הותרה (313 לספירה) והייתה לדת הרשמית של האימפריה הרומית (380 לספירה). לצד הכנסייה הדרומית מסגד קטן - שריד לתקופת הכיבוש הערבי במאה השביעית לספירה ועדות לכך שהעיר שבטה הייתה מיושבת גם לאחר התקופה של השיירות הנבטיות על דרך הבשמים.
ההערכה היא שבשיא תקופתה גרו בעיר כאלפיים אנשים. מצפון לעיר ובטווח הליכה קצר בוסתן של חקלאות מדברית הצומח בזכות מי השיטפונות הנאגרים במקום.
האתר מוכרז גן לאומי - חרבת שבטה פתוח חופשי למבקרים, שמור ומתוחזק להפליא! ובסמוך לכניסה על קיר המבנה הראשון אפשר למצוא עלוני הסבר עם מפת האתר.

מאפסים מד אוץ

חוזרים על כביש האספלט הצר צפונה.
4.7 ק"מ חולפים על פני צומת הכניסה לבסיס התותחנים של שבטה.
8.1 ק"מ צומת שבטה במפגש עם כביש 211.
נ.צ. 21 - צומת שבטה

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפון מזרחה על כביש 211 חזרה לכיוון אשלים. מי שרוצה עוד שבילים או כלי רכב האסורים בנסיעה על הכביש יכולים לנסוע על השביל המקביל לכביש עד לאשלים.
10.2 ק"מ חולפים על פני הצומת עם השביל המסומן באדום בו התחלנו את הטיול (נ.צ. 2).
11.6 ק"מ מסיימים את המסלול בצומת הכניסה לאשלים.
נ.צ. 1 - הכניסה לקיבוץ אשלים

עד כאן 61 ק"מ של מסלול טיול מעגלי
למרכז הארץ או לדרומה יש להמשיך ישר על כביש 211 עד לצומת טללים בחיבור לכביש 40.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: ogash@4x4.co.il.


טבלת נקודות ציון
נ.צ. צפוניות מזרחיות
1 1040957 121707
2 1040461 120401
3 1037264 122925
4 1037080 121412
5 1035954 122355
6 1034792 123943
7 1033994 126209
8 1030819 125391
9 1029962 124882
10 1029056 123707
11 1027929 121556
12 1027576 120618
13 1028100 120416
14 1029052 119904
15 1033529 119599
16 1034269 119041
17 1032176 115636
18 1032128 114146
19 1032536 114285
20 1032482 114411
21 1039328 111309

הכנת אמצעים למסלול

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים - מגבה ומפתח גלגלים מתאים
ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים בדוקים
מפות סימון שבילים מס' 15 ו-16
מצפן ומכשיר GPS - לא חובה, אבל נוח מאוד לאורך המסלול:
טלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת
מים ומזון ליום טיול שלם
שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר, הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות