2016 הייתה רצופה בפרידות ממותגים עבור הקבוצה. מה בדיוק קרה?
"אני מבין, זה נראה כאילו ביום אחד מחקנו שלוש סוכנויות, אבל בפועל נפרדנו מפורשה ומקרייזלר ועדיין לא ממאן. צריך לזכור שהפרידה מפורשה אמנם התרחשה בשנה שעברה, אבל העסקה החלה לפני שלוש שנים. בכל אופן שני האירועים לא באו בהפתעה ולא בחינם; שתי הסוכנויות נמכרו בכסף, כך שבטווח הקרוב לא תהיה הרעה פיננסית במאזנים אלא הטבה. ההשפעה המיידית תהיה גידול ברווחים.
 
 
"ניתן לומר שהפעילות של פורשה לא הייתה משמעותית במכשירי תנועה, לא בכמויות ולא ברווח. מול הירידה בפעילות עם קרייזלר ב-2016 הייתה עליה בסוזוקי. מכרנו ב-2016 יותר מכוניות עם עלייה בחלקה של סוזוקי אצלנו למעל 90%. המהלך הביא גם להתייעלות ולצמצום בכוח האדם.
 
"הסיפור המורכב יותר הוא למה זה קרה. לא חיפשנו למכור את הסוכנויות. במקרה של פורשה זה קרה כי הרבה גופים רצו לרכוש את הייצוג וקיבלנו הצעה יפה. חשוב לומר זאת כי יש שמועה ש'צבי החליט למכור את נכסיו'. קרייזלר הייתה סיפור שונה. זה החל במשבר חמור לחברה, וממשל אובמה של הקדנציה הראשונה החליט להציל אותה. הוא רכש 60% ממנה, חיפש קונה – ומכר אותה לבסוף לפיאט.
 
ראיון עם צבי נטע, יו
צילום: מנהל 
 
"יצאנו מתוך הנחה שפיאט תרצה להעביר את קרייזלר לסוכנים שלה מסיבה ברורה: כשדיימלר השתלטה בזמנו על קרייזלר, נבנתה עבורה מערכת הפצה נפרדת באירופה. כשהשליטה עברה לסרברוס הרשת נסגרה, וכשפיאט קנתה למעשה לא הייתה רשת באירופה. אז הם החליטו להעביר את הייצוג לסוכני פיאט. סמל"ת הציעה לרכוש את קרייזלר כי היה לה ברור שהם יאשרו זאת. אילולא פיאט הייתה מכריזה על מדיניות כזו לא הייתי מוכר.
 
"במקרה של מאן, העסקה המתגבשת נוצרה מתוך רצון של דלק מוטורס להתרחב בתחום הרכב. כאן לא חיפשתי קונה, ולא חששתי מההטמעה של היצרן בקבוצת פולקסווגן (פולקסווגן היא הבעלים של מאן מזה עשור; א.ש), אבל בסוף עושים את השיקול".   
 
 לרגע נראה היה שאתם מחפשים לעזוב את שוק הרכב. האם מצב כזה אפשרי?
"קיבלנו שני סוגים של שיחות טלפון. הראשונים אמרו 'אני רוצה לקנות את סוזוקי', והאחרים אמרו 'אתה בטח מתכנן פעילות חדשה'. אנחנו לא רוצים לעזוב את השוק הזה כי הוא גדל ומתפתח, והכוונה היא להישאר ולגדול".
 
 האם אתה מרגיש שמעבר קרייזלר ממכשירי תנועה מסמן סיום תקופה?
"בהחלט. זה סיום תקופה בת 67 שנים. מכשירי תנועה קמה עם קרייזלר, עם פליימות', דהסוטו (DeSoto) ודודג'. הקבוצה תמיד הייתה מזוהה עם יבוא מארצות הברית ועם קשר חזק איתה. זה סוף תקופה לקשר הזה ומעבר להתבססות מלאה על יפן".
 
 מה אומר סוף הקשר עם קרייזלר על פעילות תע"ר?
"הסכמי ההרכבה והייצור של הג'יפ הצבאי (J8; א.ש) נמשכים כפי שהיו וללא שינוי, ואנחנו עדיין מרכיבים את הסופה לפחות עד לסוף 2017. אבל אחרי 2017 קרייזלר מפסיקה לייצר ג'יפ צבאי, ללא קשר לסמל"ת ובגלל שלא היו להם מספיק מכירות. נכון לעכשיו תע"ר מחפשת ונמצאת במגעים להרכבה וייצור של דגמים ביטחוניים למשימות מיוחדות כמו זיבר, וגם כרב"מים (כלי רכב בלתי מאויש; א.ש.) כמו אמסטף. אבל המפעל חי וקיים".  
 
ראיון עם צבי נטע, יו
צילום: מנהל 
 
 עם השנים היו בידיכם שפע מותגים. האם יש איזה מותג שהיה קרוב יותר ללבך?
"רגשית זה קרייזלר וג'יפ. אני גדלתי על ג'יפים וחייתי איתם. אתה לא יכול להיות עם ג'יפ מבלי שיהיה לך רגש אליו. הרכב הראשון עליו נהגתי כשהייתי בן שלוש וישבתי על הברכיים של אבא שלי היה דודג'. ב-1949 התחלנו בייבוא דהסוטו דיזל למוניות. זה היה הרכב הראשון של קבוצת קרייזלר שהבאנו ואבי הכיר את כל נהגי המוניות בארץ.  
 
"בהיסטוריה האישית, פורד היה יותר של אבי שלא רק מכר אלא גם הרכיב מכוניות שלהם בארץ, ואחר כך זו הייתה שותפות עם כלל. עבורי הייתה כאן יותר הרגשה של בן חורג מאשר משפחה. מצד שני, הפרידה מקרייזלר לקחה שלוש שנים ולא קרתה בין לילה אז התכוננו לכך. רגשית לכל הקבוצה היה קשה להיפרד מהמותג ומהלקוחות".
 
 בשנים האחרונות נראה שהקשר עם סוזוקי התהדק והתחזק. למה?
"היינו בין הראשונים באירופה – יחד עם הולנד, דנמרק ויוון - לשווק את סוזוקי. ההצלחה שלנו היא בין הגדולות שלה, בוודאי מבחינת נתחי שוק. היה לנו איתם גם חופש שיווקי ויכולנו להכניס נכון את המכוניות לשוק. מההתחלה הלכנו על איכות ואמינות, היו לנו אסטרטגיה ומסר אחידים ולא גרמנו לזילות המותג עם פניה לציי רכב.
 
"גם הוותק משחק. אנשים שעבדו איתנו בתפקיד זוטר התקדמו בתוך החברה. בחברות יפניות אדם שנכנס לחברה נשאר איתה, כאשר בחברות כמו קרייזלר ופורד חילופי האנשים רבים מאוד. ולכן הקשר האישי עם היפנים מאוד משפיע".
 
ראיון עם צבי נטע, יו
צילום: מנהל 
 סוזוקי ויטארה טורבו. בקרוב אצלינו
  
 ואם כבר סוזוקי, לאיזו שנה אתם מצפים עימה?
"2016 הייתה שנת שיא עבורנו עם יותר מ-13,000 מכוניות. שני מחוללי הגידול היו הויטארה והבאלנו שהשפיע רק על הרבעון האחרון, מכיוון שהשקנו אותו ביולי אבל התחלנו למסור רק בספטמבר. בשנה הבאה אנחנו צופים גידול משמעותי, בגלל שהבאלנו יהיה בשנה מלאה, והקרוסאובר המחודש יגיע עם מנוע טורבו במאי-יוני וישמור על מחיר דומה. גם הסלריו נותן תשובה טובה לקוריאניות ויהיה הרכב ה'אוטומטי' (לסלריו תיבה רובוטית; א.ש.) הזול בארץ. ולכן אנחנו סבורים שנגיע למעל 16,000 כלים. האיגניס תוסיף כ-2000 יחידות אבל היא לא תימכר בגלל המחיר אלא בגלל הייחוד. בויטארה נוסיף גרסת טורבו".
 
 האם יש סיכוי לראות כאן משפחתית של סוזוקי?
"איני מאמין שתהיה לנו משפחתית לפני 2018. סוזוקי עובדת כעת על שני דגמים שיהיו חשובים עבורנו. סדאן משפחתית ורכב פנאי גדול יותר, בממדים של הגרנד ויטארה. הסוויפט החדשה תגיע אלינו בסוף 2017 אבל רק ב-2018 נתחיל לראות את השפעתה. היא תיקח אותנו עוד צעד קדימה".   
 
 האם צפיפות המבחר באזור הקטן היא יתרון או חסרון?
"כל עוד פערי המחיר בין הדגמים הגיוניים זה יתרון. כשהיו לנו ספלאש ואלטו במחירים דומים זה הפריע. אבל האחוז של מכוניות קטנות בשוק גדל ולסוזוקי יש כאן יתרון".
 
 האם המספרים אליהם צומח שוק הרכב הישראלי מפתיעים אותך?
"אני לא מופתע, ו-2017 תהיה לדעתי עוד שנת שיא כי נעבור את ה-300,000 מכוניות. המשק גדל בכל תחום, ולכן יגדל גם במכוניות".
 
 יש לכם קשר עם מותג סיני. מתי הוא יבשיל?
"הקשר שלנו עם היצרן הסיני חי וקיים אבל כניסת הסינים לשוק האירופאי תתרחש לדעתי סביב 2020, ואז הקשר הזה יהיה רלוונטי. בעיקרון אנחנו רוצים להגדיל את מבחר המותגים שאנחנו מייצגים".
 
ראיון עם צבי נטע, יו
צילום: מנהל