קטגוריה סאלון/פאר
גרסה: 3.0 ל' טורבו, אוט' (8 היל'); רמת גימור M Sport
מתחרות בולטות אין (בכלל; ראו טקסט)
מועד משוער להתחלת שיווק בישראל: נובמבר 2017
מכוניות פאר-על אקסקלוסיביות באמת, לא סתם דגמי פאר הפונים להמונים (אודי A8, ב.מ.וו 7, מרצדס S ודומיהן), מאופיינות, בין השאר, בגג גבוה. רולס רויס פאנטום (165 ס"מ, 375,000 אירו) ומרצדס פולמן (160 ס"מ, 500,000 אירו), מבטאות היטב את העדפת הלקוח הנכבד, זה הדורש כניסה מזמינה, מרווח ראש ראוי (גם לכובע שרד או לכתר) ויציאה נינוחה. בכל זאת, המעמד מחייב.
תכונה אחרת המוערכת מאוד על-ידי לקוחות נבחרים (אבל פחות) היא בסיס גלגלים מוארך. לא מעט יצרנים מציעים גרסאות כאלה גם למכוניות סאלון – אבל ממקדים אותן לארצות מסוימות. סין, למשל. וסין, למשל, ממש כמו הודו באותו משל, היא לקוח גדול מאוד של גראן טוריסמו של סדרה 5 שהוצגה ב-2009 וזוכה כעת לדגם ממשיך. בערך.
ב.מ.וו 6 גראן טוריסמו - מבחן דרכים (השקה)
צילום: יצרן
הרעיון והבסיס
בניגוד ליצרנים לא מעטים, שלוקחים רצפה של מכונית קטנה יותר, מגדילים קצת ומלבישים עליה מרכב המתייחס לקטגוריה גדולה יותר, ב.מ.וו עשו בדיוק ההפך. אותה 5GT ישבה על רצפה של סדרה 7, במלוא ממדי בסיס הגלגלים ומפשק הסרנים שלה. כך יכלה החברה להציע מכונית בממדים של מכונית פאר (פלוס) במחיר נמוך יותר, ומבלי להכעיס את לקוחות ה-7.
אבל תא הנוסעים היה בסגנון סדרה 5, ומה שראו מבחוץ הייתה סדרה 5. בערך. כי 5GT הסתובבה בחברה עם גג מוגבה מאוד, כמו של מיניוואן; אופס, של מכונית מאוד אקסקלוסיבית. העיצוב, איך לומר, לא התעלה וההופעה לא ריגשה. ואם כן, לא באופן חיובי.
ב.מ.וו למדו מהתגובות ל-5GT, ומעבר לשינויים נדרשים (עיצוב) ומתבקשים (דגם חדש), היא גם שדרגה את מעמדה של הגראן טוריסמו ושייכה אותה לסדרה 6 האקסקלוסיבית יותר, לא לסתם סדרת סאלון.
בקיצור: דגם שהתבסס על סדרה 7 ושויך ל-5, מתבסס גם כעת על הרצפה החדשה של מכונית הפאר – אבל הוא לא דור שני אלא ראשון מסוגו בסדרה אחרת. מסובך? לא קשור למכוניות, קשור למיתוג ושיווק. רווחי? כאשר הכל ישנו, ורק החלק העליון ייעודי לדגם, התשובה ברורה, גם אם המכירות לא ממריאות (מאז 2009 נמכרו קצת יותר מ-100,000 יחידות 5GT). ב.מ.וו, בהסבר אלטרואיסטי מרגש, ציינה כי היא מחויבת ללקוחות שלה שרוצים משהו מיוחד.
ב.מ.וו 6 גראן טוריסמו - מבחן דרכים (השקה)
צילום: יצרן
שינויים קטנים, שינוי גדול
ב.מ.וו הכריזה על 6GT ביוני 2017 (בצמוד ל-X3 החדש שהושק עימה בפורטוגל), ובהשקה הדגישו אנשיה ובאופן נלהב תכונות כמו שימושיות ויעילות; כן, ב.מ.וו. ל-GT6 רצפת 7 חדשה – ממדים כמו קודם, משקל מופחת ב-150 ק"ג (1796-1900 ק"ג) – מנועים עדכניים, מכלולי שלדה חדשים, מולטימדיה, תצוגה עילית ענקית, אבזור נוחות משופר ושפע מרשים של מערכות בטיחות עדכניות, כולל יכולת חצי-אוטונומית כמו ב-X3, ובנוסף חנייה בשלט רחוק והתרעה על רוחות צד.
אבל בולט מכל הוא שינוי פרופורציות וטיפול בחלקו העליון/אחורי של הרכב. האורך גדל ב-8.7 ס"מ ל-509 ס"מ, הרוחב נשאר (190 ס"מ), והגג ירד בשיאו ב-2.1 ס"מ ל-153.8 ס"מ ומאחור ב-6.4 ס"מ. הסיומת שונה, ובמקום אחוריים מוגבהים, הזנב חד (כולל ספוילר היוצא ממקומו ב-120 קמ"ש וחוזר ב-80 קמ"ש). מקדם הגרר שופר בהתאם, וירד מ-0.29 ל-0.25. ה-GT נראית כעת כמו סדאן-קופה והיא כמעט אלגנטית.
החזית, כמו בשאר דגמי סדרה 6 – כוללת שבכה שהורחבה עד לפנסים שגדלו אף הם – נמצאת מעל פתחי אוורור גדולים מאשר בדגם הקודם וגם הם ממלאים את כל רוחב המכונית.
ב.מ.וו 6 גראן טוריסמו - מבחן דרכים (השקה)
צילום: יצרן
מרחב הפנים הנרחב
תהליך דומה עברה סביבת הנהג, הדומה כדי זהות לזו שבסדרות 5 ו-6. ביחס לדגם הקודם, היא מעודכנת, משודרגת, אלגנטית ועשירה יותר. עור ותפירה כפולה, דיפון עץ, גימור שחור פסנתר והנדסת האנוש המוכרת של ב.מ.וו. המושבים טובים, עתירי כוונונים ואופציות, והמרחב מלפנים מכובד.
אבח זה המרחב מאחור שעושה את ה-GT למה שהיא – והוא נדיב מאוד. מרווחי הראש והברכיים נדיבים במיוחד. המסעד ניתן להזחה חשמלית (טווח התנועה יחסית קצר) והקונסולה במרכז מהודרת. עוד יצוינו בקרת אקלים כפולה מאחור (ארבעה אזורים בסך הכל) ואופציה למסכים, ואפילו מתלה חליפה ייעודי. ב.מ.וו טוענת כי מאחור יש מקום לשלושה נוסעים, אבל בשעה שמרווח הכתפיים מאפשר זאת, מסעד הגב הקשיח ומנהרת ההינע מטרידים מדי.
המבנה של ה-GT מאפשר תא מטען עצום – והוא כזה. נפחו 610 ליטר (500 ליטר קודם) ועד 1800 ליטר (1700 ליטר קודם). ברלינגו, הגרסה המפוארת. כמובן, ה-GT6 מציעה שפע אופציות לקיפול מושבים, ויש לה בוכנה לרצפת תא המטען, מבנה שימושי מתחת לרצפה ופתיחה בחיווי רגל. שימושיות היא חווית הנהיגה החדשה.
ב.מ.וו 6 גראן טוריסמו - מבחן דרכים (השקה)
צילום: יצרן
ביצועי חוץ
ב.מ.וו GT6 מוצעת עם שלושה מנועים מוגדשים ובשתי גרסאות הנעה. 630i – בנזין 2.0 ליטר, 258 כ"ס, 40.8 קג"מ, הנעה אחורית; 640i – בנזין 3.0 ליטר, 340 כ"ס, 45.9 קג"מ, הנעה אחורית או כפולה; 640d – דיזל 3.0 ליטר, 265 כ"ס, 63.2 קג"מ(!), הנעה אחורית או כפולה. התיבה היא אוטומטית 8 הילוכים.
ב.מ.וו הביאה לפורטוגל רק את 640i (הנעה אחורית) המאיצה ב-5.4 שניות ל-100 קמ"ש ומגיעה למהירות מרבית של 250 קמ"ש (מוגבלים אלקטרונית). ביצועים לא חסרים. רמת הגימור, M Sport, כללה מספר פריטי עיצוב וגימור יחודיים והתהדרה בקליפרים כחולים.
המנוע, זהה לזה שב-X3 בגרסת M40i, ופערי ההספק, המומנט וההאצה ביניהם קטנים. אלא שבניגוד לגרסה האגרסיבית של רכב הפנאי, המכריזה בתרועה רבתי כבר עם התנעה על אופייה הכמעט חוליגני, ה-GT מעדכנת, בחרישיות מנומסת עם התנעה ובנינוחות דשנה עם תנועה, כי שלווה היא הדרך הנכונה לנוע בעולם.
אבל לא לטעות; המהירויות יכולות להגיע בקלות, רבה מאוד, לתחומים הגבוהים מאוד בסקלה, כאלה שיאפשרו שיוט ללא הפרעה בנתיב השמאלי של האוטובאן. התאוצה מעמידה ומכל מהירות שהיא – יותר ממספקת. גם בקטעים הקצרים לקראת הפניות המרובות בגבעות של מערב פורטוגל ניתן להאיץ אותה באופן מלהיב, אבל התלהבות מכניסה לפניות ויציאה מהן היא לא הקטע שלה.
ב.מ.וו 6 גראן טוריסמו - מבחן דרכים (השקה)
צילום: יצרן
המתלים תמכו היטב במרכב המגודל, ואפשרו ל-GT לנוע מהר מאוד גם כאשר הכביש התעקל. אבל זווית הגלגול ותנודות במהלך הפנייה הבהירו כי יכולת יש – אבל רצון חסר, והיא מעדיפה התנהלות שלווה. ההגה הפגין קלות יתירה, היה מנותק לתחושה והבהיר כי מצדו, אין בעיה לנהוג מהר בפיתולים אבל הוא לא מתכוון לדבר על זה. במצב 'ספורט' ההגה השתפר, ועדיין זה לא זה. בקיצור: יש יכולת, אבל תנועה נינוחה (ומאוד מהירה) היא מה שבא למכונית הזו הכי טוב.
המתלים – עם קפיצי אוויר מאחור ופילוס-עצמי – לא מרסנים מספיק גם במצב 'ספורט', אבל הבעיה שלהם אינה בכך שהם לא תומכים בשאיפות תמוהות מצד נהגים. כי ה-GT6 אמורה בעיקר להצטיין באספקת איכות נסיעה בכלל, במושב האחורי בפרט – והיא לא עומדת במשימה.
נוחות הנסיעה ליושבים מלפנים סבירה וגם יותר, ומצבי 'ספורט' או 'נוחות' סייעו להשגת נוחות מיטבית לפי הכביש והמהירות. אולם מאחור נוחות הנסיעה הייתה פחות טובה; סינון המהמורות לא היה טוב מספיק ושיכוך תנועת המרכב, עם המפגש במפגעים ומיד לאחר מכן, לא התעלה. ובכן, כמו בסדרה 7.
ב.מ.וו 6 גראן טוריסמו - מבחן דרכים (השקה)
צילום: יצרן
הצעה מקורית, ועוד אחת
גראן טוריסמו, הצעה מקורית של ב.מ.וו, מביאה לעולם מכוניות הסאלון-בואכה-פאר, דגם ייחודי במבנה שלו, וכעת, בדור השני שלה ובמסגרת סדרה 6, העיצוב משופר בהרבה, מלפנים ובייחוד מאחור. עם פרופורציות טובות בהרבה, המופע נאה מאוד במגבלת גובה הגג – אך זה מעניק, יחד עם בסיס הגלגלים הארוך, מרחב פנים נדיר מאחור. גם תא המטען היעיל מאוד מוסיף למכונית.
אבזור הנוחות מרשים, ההידור כנדרש, ומערכות הבטיחות הרבות כוללות ניהוג חצי-אוטונומי. המנוע בו נהגנו מצוין, היכולת הדינמית טובה מאוד (אך לא מלהיבה) ובכלל מדובר במכונית מרשימה המציעה נסיעה מאוד נינוחה. ורק שיכוך המהמורות דורש שדרוג.
וגם לנו יש הצעה. לא ניסינו, אבל נראה לנו, גם על סמך הניסיון ב-X3 שיש לו מערכות כאלה, כי מי שרוצה את ה-GT – כדאי שישקול את האופציה לבקרת שיכוך דינמית ומייצב אקטיבי, המוצעים כאפשרות גם בסדרה 7. לאלה ניתן להוסיף גם מתלי אוויר מלפנים והיגוי אחורי (וכל אלה תקפים גם להנעה הכפולה). עם מערכות אלה, נראה לנו כי הגראן טוריסמו תשמור על כל יתרונותיה ותוסיף להן נוחות נסיעה ברמה גבוהה באמת.