קטגוריה: פנאי בינוני/יוקרתי

גרסה: 2.0 ל' טורבו 200 כ"ס, אוט', 4x4; רמת גימור "מילאנו", חבילת "ספציאלה"

מתחרים בולטים: אודי Q5, ב.מ.וו X3, מרצדס GLC, וולוו XC60, קאדילק XT5

מחיר הגרסה הנבחנת: 350,000 שקלים

המבחן פורסם בגיליון 380
אחרי שהפנמנו שזהו, אין מנוס ולא תהיה דרך חזרה מדרכם של רכבי פנאי לכבוש את העולם, הגיח לעולם אלפא רומיאו סטלביו, רכב הפנאי הראשון של היצרנית האיטלקייה. הסטלביו הראה לנו, ולא בפעם הראשונה, שרכבי פנאי יכולים להעניק תוכן ספורטיבי, כיאה לשמם האמריקאי, Sport Utility Vehicle (בר"ת SUV). אלפא הצליחה לייצר רכב פנאי שלא נוטש את ערכי המותג לנחשקות וויזואלית ולחיבור בין הנהג למכונה.
נראות זה שם המשחק
הצלחתו של רכב פנאי תלויה בראש ובראשונה ביכולתו לשדר הופעה נוכחת, והאיטלקים אכן עשו עבודה נהדרת בכל הנוגע לעיצוב הסטלביו. החזית המחודדת עם המבט הממוקד, קווי המרכב המעוגלים והפרופורציות החסונות העניקו לו מראה דינאמי, מושך ומזוהה עם המותג דהיום.
אלפא רומיאו סטלביו - מבחן דרכים (200 כ
צילום: מנהל
עיצוב סביבת הנהג נאה אף הוא, כולל הקפדה גדולה יותר על איכות חומרים/משטחים והרכבתם. גם הנדסת אנוש טובה, ובניגוד ללא מעט אחרים, בפרט בדגמי פרמיום. במקביל, הסטלביו עדיין נופל בעניינים שקיווינו שחלפו מעולמה של אלפא, כמו תא כפפות שהדלת שלו לא מתיישרת כראוי עם הסף שמעל, או מסילות מושבים חשופות, מה שלא מוסיף לעידון וליוקרה. אבזור הבטיחות העדכני בסטלביו מצומצם יחסית, וכולל רק התרעת מרחק עם בלימה עצמאית והתרעת סטייה מנתיב.
מכיוון שהגרסה החזקה נבחנה לא מזמן (גיליון 377), רק נזכיר כי הסטלביו מרווח מאוד מלפנים גם לגבוהים, המושבים לא יורדים נמוך מספיק ונציין כי בגרסה זו הם גם אוחזים פחות. המרחב טוב גם מאחור, אך פתחי המיזוג גוזלים מעט ממרווח הברכיים של הנוסע במרכז. נפח תא המטען גדול (499-1600 ליטר), אך ספו גבוה ופחות נוח לטעינה.
אלפא רומיאו סטלביו - מבחן דרכים (200 כ
צילום: מנהל
השינוי הגדול
אלפא רומיאו התמקדה ביצירת חוויית נהיגה ברכב הפנאי הראשון שלה. למרות שההספק והמומנט בגרסה זו נמוכים מאלה של הגרסה החזקה (200 מול 280 כ"ס; 33.6 קג"מ מול 40.8 קג"מ), שיאי ההספק והמומנט זמינים בסל"ד נמוך יותר. בכל אופן, הביצועים לא נפגעו משמעותית והסטלביו "החלש" לא מתקשה לשנע את משקלו. ההבדלים מוחשיים, אך הביצועים אינם מהווים בעיה. התיבה האוטומטית (8 הילוכים) עוזרת למיצוי פוטנציאל המנוע, בעיקר תודות לשלושת ההילוכים הראשונים הקצרים.
התיבה פעלה בצורה חלקה ומהירה ביחס למה שזכור לי מהגרסה החזקה (ומהג'וליה עם אותה יחידת הנעה). וכמו שכבר שציינו בעוד מבחנים לאלפות מהדור החדש, שילוב ההילוכים באמצעות הפקדים שמאחורי ההגה הוא פשוט עונג צרוף. אגב, בחירה במצב 'דינמי' בבורר ה־DNA, משפיעה באופן מורגש, ליצירת תגובות חדות ואגרסיביות יותר של המנוע ותיבת ההילוכים. נהדר.
צריכת הדלק בינונית; 6.6 ק"מ/ל' בקטעים דינמיים, 11.2 ל'/ק"מ בנסיעה מנהלתית ומעט פקוקה. ניתן לשפר, מכיוון שזה גם אני; הסטלביו פיתה אותי לנהוג חזק, אני התפתיתי...
אלפא רומיאו סטלביו - מבחן דרכים (200 כ
צילום: מנהל
הצד הדינמי
בהתחלה היה לי קשה להסתגל להגה החד כתער בסטלביו. אין כמעט שטח מת במרכז, וכל מילימטר של תזוזה מתורגם ישירות לגלגלים. בנהיגה מנהלתית זה מפריע; בסוף מתרגלים, אבל יש אנשים שהיגוי כזה לא יהיה לטעמם. לעומת זאת, בנהיגה מהירה על כבישים נכונים, ההגה הזה — למרות משקל קל ומחסור בתחושה — מעניק לסטלביו יכולת הפנייה ושינויי כיוון מרשימים. גם כאן החדות עלולה להפריע בתוך הפנייה, והנהג צריך לדייק בכדי לא לסטות מהפניית החזית לכיוון הרצוי (גם כאן מתרגלים).
הנטייה לתת־היגוי נמוכה. מערכת ההנעה הכפולה מכוונת להעברת כוח לאחור, והדבר ניכר בחזרה לגז ביציאה מהפנייה עם הידוק קו ואף פסיעה מרנינה אם תעשו זאת נכון (ולא תלחיצו את בקרת היציבות, שלא ניתן לנתקה). המתלים עושים עבודה טובה מאוד בריסון המסה ושמירת הקשר הרציף לכביש. חבילת האבזור (ראו בוקסה) מוסיפה חישוקי "19 וצמיגים 235/55 (גוודייר איגל F1 א־סימטרי), שמעניקים ים והותר אחיזה. הבלמים אכזבו מעט, עם פעולה מעט ספוגית של הדוושה ומחסור בנשיכה ראשונית חזקה, לא לעניין ברכב שנבנה לנהיגה דינמית.
אלפא רומיאו סטלביו - מבחן דרכים (200 כ
צילום: מנהל
נוחות הנסיעה הפתיעה אותי לטובה, כשהסטלביו הצליח להוציא את העוקץ מרוב השיבושים שהתקלתי את גלגליו, כולל פסי האטה גדולים ו/או קפלי כביש לא ראויים. רק לעיתים רחוקות הוא יצא משלוותו, וגם אז עשה זאת בצורה משוככת וסבירה בהחלט לסוגו.
פנאי זה שטח?
גם על שבילים הסטלביו עושה עבודה לא רעה כלל. אותם מאפייני ניהוג נשמרים גם על משטחים דלי אחיזה (חול או כורכר), ההנעה הכפולה מעבירה כוח לגלגל הנצרך במהירות מספקת, והמתלים שומרים על ריסון המרכב ויכולת ספיגה טובה — כל עוד השביל מפולס דיו לאחד שכמותו. אפילו בקרת המורד עובדת נהדר, למרות ש... נו, מי לעזאזל ירד עם הסטלביו לשטח? בעצם, אני ירדתי איתו לשטח.
בדרך הנכונה
מחירה של גרסה זו של אלפא רומיאו סטלביו, 320,000 שקלים, ועוד 30,000 שקלים לחבילת האבזור 'ספציאלה' ברכב ההדגמה, נמוך מזה של המתחרים הישירים בסגמנט. הסטלביו, גם בגרסה זו, הוא רכב פנאי טוב. טוב מאוד אפילו. ויחד עם יכולתו כרכב פנאי הוא משמר את ערכיה הדינמיים של אלפא. לסטלביו יש פוטנציאל גדול לבסס את חזרתה של אלפא רומיאו כשחקנית רצינית בתחום הפרמיום, אך כזו השומרת על אופי וייחוד משלה.
אם אתם שוקלים לרכוש רכב פנאי־פרמיום־בינוני, קחו, ברצינות, גם את הסטלביו בחשבון.

גרסאות/אבזור
הסטלביו מוצע בישראל עם מנוע אחד, 2.0 ל' טורבו־בנזין, עם שתי רמות הספק — 200 כ"ס ו־280 כ"ס — שתי רמות גימור, 'מהדורה ראשונה' ו'מילאנו', וחבילת אבזור אחת, 'ספציאלה'.
מפרט הבטיחות המתקדם, ברכב שמחירו ההתחלתי 320,000 שקלים, מאכזב. חבילת 'ספציאלה' (30,000 שקלים), מוסיפה חיישני חנייה היקפיים ומצלמת נסיעה לאחור שאינם ברמת האבזור הבסיסית(!). בחבילת האבזור חישוקי "19, מושבי עור, צג "7 ומסך מרכזי "8.8.

אלפא רומיאו סטלביו - מבחן דרכים (200 כ
צילום: מנהל