למרות שסכום של 100,000 שקלים נחשב לסכום צנוע יחסית כשמדובר בקניית רכב, עדיין מדובר בסכום כסף נכבד עבור משק בית בישראל שנדרש לקנות רכב; אפשר להישען על מסלולי מימון שונים, אולם בסופו של דבר מישהו צריך לשלם את הכסף, גם אם בפריסה ארוכת טווח.

לטובת הרוכשים המבקשים לקנות רכב חדש, ריכזנו את רשימת הדגמים הזולים ביותר שניתן לרכוש בכל קטגוריה – עד סכום של כ-160,000 שקלים, קצה גזרת כלי הרכב הנחשבים עממיים. מתחת לכל דגם ניתן רקע קצר, לצד ציון נקודות החוזק והחולשה  – כדי לדעת מה מקבלים ועל מה מוותרים בדרך להוזלת המחיר.

הסקירה השבועית – רשימת הסקירות המלאה

הסקירה הנ"ל מעודכנת לפברואר 2019. ליד כל ציון ריסוק מופיעה שנת הבחינה של הדגם. המבחנים החדשים והמחמירים יותר הם מ-2015 ואילך. בכל קטגוריה מוזכר גם הדגם הזול ביותר המוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות.
___________________________________________________________________
 
מיני – סוזוקי סלריו/סיטרואן C1, מ-60,000 שקלים
תיבת הילוכים ידנית
מחיר גרסה אוטומטית סוזוקי – 68,000 שקלים; סיטרואן – 69,000 שקלים
ציון ריסוק סוזוקי – 3 כוכבים (2016), סיטרואן – 4 כוכבים (2017, עם 'חבילת בטיחות')

נכון להיום, שתי מכוניות המיני הזולות ביותר – שהן גם המכוניות הזולות ביותר בישראל – הן סוזוקי סלריו וסיטרואן C1. לשתיהן תיבה ידנית, אבל גם אפשרות לתיבה אוטומטית (רובוטית חד-מצמדית) תמורת תוספת מחיר גבוהה של 14%.

לשני הדגמים הנ"ל מערכת הנעה דומה (מנועי 1.0 ליטר, עם קצת פחות מ-70 כ"ס), אך הם שונים מהותית בתכונותיהם. לסלריו חלל פנים נדיב, ניתן להסיע בה עד חמישה נוסעים וצריכת הדלק שלה נמוכה אפילו ביחס לדגמי מיני אחרים. עם זאת, רמת הבטיחות שלה נמוכה למדי, ואין כלל אפשרות למערכות בטיחות מתקדמות.

1589349


לעומת סלריו, ל-C1 רמת בטיחות טובה ביחס למקובל בקטגוריה – כולל מערכות בטיחות מתקדמות, שגם מוצעות באופן תקני וגם פוטרות את הרוכשים מהתקנת מערכת התרעה מקומית. יצוינו גם אבזור עשיר יחסית (מערכת מולטימדיה מקורית, למשל) ונוחות נסיעה טובה. עם זאת, ב-C1 ניתן להסיע עד ארבעה נוסעים, וחלל פנים מצומצם מכתיב מרחב מוגבל לנוסעים ולמטען, אפילו ביחס למקובל בקטגוריה. כמו כן, מערכת מיזוג האוויר לא מוצלחת (גודלם ומיקומם של הפתחים הקיימים אינו מספק).
 
1611320

 
סופרמיני – דאצ'יה סנדרו, מ-64,000 שקלים
תיבת הילוכים רובוטית חד-מצמדית
ציון ריסוק 4 כוכבים (2013)

דאצ'יה סנדרו אינה רק סופרמיני שמחירה הוא כשל מכונית מיני, אלא שבמחיר הזה היא אפילו מוצעת עם תיבה אוטומטית – כך שבפועל מדובר במכונית האוטומטית הזולה ביותר בישראל. פרט למחיר, מדובר במכונית גדולה יחסית אפילו בהשוואה לסופרמיני יקרות יותר, ולזכותה גם נוחות נסיעה טובה ואבזור סביר (כולל דיבורית מקורית, בקרת שיוט).

החסרונות של סנדרו הם סביבת נהג פשוטה ובסיסית (איכות חומרים, גימור גס) ומערכת הנעה לא מוצלחת; המנוע (0.9 ל' טורבו, 90 כ"ס) חזק יחסית, אך התיבה – רובוטית חד-מצמדית – איטית מאוד ולא מתאימה מספיק טוב לטווח העבודה היעיל של המנוע. לצד כל אלו, החיסרון המשמעותי ביותר הוא רמת בטיחות נמוכה, עם ציון בינוני במבחן הישן וללא שום אפשרות למערכות בטיחות מתקדמות.

1612055


הסופרמיני הזולה ביותר עם מערכות בטיחות מתקדמות (ללא פטור ממערכת התרעה מקומית) זוהי סיאט איביזה (1.0 ל' טורבו, ידנית, 'רפרנס'), שמחירה 80,000 שקלים.

 
משפחתית קטנה – דאצ'יה לוגאן, מ-85,000 שקלים
תיבת הילוכים ידנית
מחיר גרסה אוטומטית 90,000 שקלים
ציון ריסוק 3 כוכבים (2014)

המשפחתית הקטנה הזולה בישראל היא דאצ'יה לוגאן, המוצעת בישראל מאמצע 2016. בעבר הדגם המוצע במבחר רחב של גרסאות ועם מחיר התחלתי נמוך יותר, אולם כיום מוצעות שתי גרסאות בלבד – לשתיהן מנוע 1.5 ל' דיזל, עם תיבה ידנית בסדאן או עם תיבה רובוטית חד-מצמדית בסטיישן. ההבדל בין הגרסאות – 5000 שקלים.

על אף שטרם התרשמנו מהרכב בגרסה המוצעת כיום, לוגאן מציעה חבילה סבירה בהתחשב במחיר – מרווח הפנים נדיב לנוסעים ולמטען (בעיקר בסטיישן), רשימת אבזור מפתיעה לטובה וכך גם נוחות הנסיעה. על סביבת נהג פשוטה אפשר לסלוח, וגם עם התיבה הרובוטית אפשר להסתדר, אולם אנחנו פחות מקבלים את דירוג הבטיחות הבעייתי – הדירוג הכולל לא רק נמוך, אלא שגם הציונים בסעיפים השונים נמוכים במיוחד.

1582962



​המשפחתית הקטנה הזולה ביותר עם מערכות בטיחות מתקדמות (ללא פטור ממערכת התרעה מקומית) זוהי סקודה פאביה סטיישן (1.0 ל' טורבו, אוט', אמבישן), שמחירה 110,000 שקלים.


משפחתית קומפקטית – סיאט לאון, מ-110,000 שקלים; פיאט טיפו מ-111,000 שקלים

תיבת הילוכים סיאט – ידנית; פיאט - אוטומטית
מחיר גרסה אוטומטית סיאט – 128,000 שקלים
ציון ריסוק סיאט – 5 כוכבים (2012); פיאט (2016) – 3 כוכבים בלי 'חבילת בטיחות', 4 כוכבים עם 'חבילת בטיחות'

על אף שסיאט לאון זו המשפחתית הקומפקטית הזולה ביותר בישראל, היא לא מעבירה תחושה כזו. מחד, מדובר בדגם וותיק (2012; מתיחת פנים ב-2016), עם רמת בטיחות לא עדכנית, סביבת נהג שאיננה הטובה מסוגה (כולל מסך מגע קטן, "5) ואחריות קצרה מהמקובל (שנתיים בלבד; אחריות מורחבת - בתוספת של 1000 שקלים).

עם זאת, לאון עדיין תחרותית ושימושית – מרחב הפנים נדיב לנוסעים ולמטען, יש מערכת הנעה מתקדמת (1.0 ל' טורבו עם 115 כ"ס, תיבת שישה הילוכים ידנית; טרם התרשמנו), איכות הייצור גבוהה (חומרים, הרכבה, גימור) ורשימת האבזור עשירה ביותר – כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, בלם יד חשמלי, קיפול חשמלי למראות הצד ואפילו גג שמש פנורמי.

1595684


לצד לאון, תצוין גם פיאט טיפו. על אף שמדובר במכונית שנתפשת כמשפחתית קטנה, מדובר במשפחתית קומפקטית. יתרונה העיקרי של טיפו על פני לאון הוא בהינתן גרסה אוטומטית זולה בהרבה: 111,000 שקלים לטיפו, לעומת 128,000 שקלים ללאון.

עבור מי במעוניין בטיפו, היינו ממליצים לשקול את גרסת ההאצ'בק בשל בטיחות עדיפה – רק בגרסת האצ'בק (רמת גימור 'ספורטיבו') יש בלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית. המחיר – מ-116,000 שקלים, גבוה ב-5000 שקלים ביחס לגרסת סדאן ללא המערכות החשובות.

1606384


המשפחתית הקומפקטית הזולה ביותר עם מערכות בטיחות מתקדמות (כולל פטור ממערכת התרעה מקומית) זוהי קיה סיד (1.4 ל' טורבו, LX), שמחירה 125,000 שקלים.

 
משפחתית גדולה – סובארו B4, מ-160,000 שקלים
תיבת הילוכים אוטומטית
ציון ריסוק 5 כוכבים (2014, לא תקף לרמת הגימור הבסיסית)

עם הפסקת שיווקה של טויוטה אוונסיס בשנה החולפת, הפכה סובארו B4 למשפחתית הגדולה הזולה ביותר. לזכותה מרחב פנים גדול, נוחות נסיעה טובה ומערכת הנעה חזקה ומתקדמת מהמקובל (2.5 ליטר, 175 כ"ס, הנעה כפולה).

עם זאת, מדובר בדגם וותיק יחסית (2014), שאמנם עבר עדכון (בישראל – מדצמבר 2018) אך דור חדש שלו הוצג בימים האחרונים ויוצע בישראל ב-2020. מעבר לכך, רמת האבזור לא נדיבה (מסך מגע מקורי קטן יחסית "6.5, למשל) ומערכות בטיחות מתקדמות – שבלעדיהן ציון הריסוק אינו תקף – מוצעות רק ברמת הגימור הגבוהה, היקרה ב-15,000 שקלים.

1600494


המשפחתית הגדולה הזולה ביותר עם מערכות בטיחות מתקדמות (כולל פטור ממערכת התרעה מקומית) זוהי סקודה סופרב (1.4 ל' טורבו, 'אמבישן'), שמחירה 167,000 שקלים.

 
מיניוואן – דאצ'יה לודג'י, 107,000 שקלים; פיאט 500L ליווינג, מ-140,000 שקלים
תיבת הילוכים דאצ'יה – ידנית; פיאט – אוטומטית
מחיר גרסה אוטומטית ​דאצ'יה – אין
ציון ריסוק דאצ'יה – 3 כוכבים (2012); פיאט – 5 כוכבים (2012)
 
גם את המיניוואן הזול ביותר ניתן למצוא בסוכנות של דאצ'יה. כמו יתר דגמי דאצ'יה, גם לודג'י נותן מענה יעיל להובלת נוסעים, עם שילוב בין מרחב פנים נדיב (אפילו בשורה השלישית), נוחות נסיעה טובה ואבזור סביר. ללודג'י מנוע דיזל ותיבה ידנית, המסייעים לצריכת דלק נמוכה – 15 ק"מ/ל', בתנאי מבחן עמוסים. עם זאת, בעוד שעם הגימור הבסיסי של סביבת הנהג אפשר לסלוח, וגם עם התיבה הידנית אפשרת לחיות, לא מקובל עלינו ציון ריסוק כה נמוך.

1608664


המבקשים מוביל נוסעים עם תיבה אוטומטית ייאלצו להשקיע 140,000 שקלים עבור פיאט 500L ליווינג הוותיק. לא מדובר בדגם המוצלח מסוגו – חלל הפנים קטן מהמקובל ומערכת ההנעה לא חזקה או נעימה במיוחד (1.3 ל' דיזל, 90 כ"ס, תיבה רובוטית חד-מצמדית). הציון ממבחן הריסוק אינו עדכני, אולם קיימת מערכת בלימה אוטונומית (מ-2016) שלא נכללה במבחנים.

1596448


המיניוואן הזול ביותר, המשלב בין מרחב טוב, תיבה אוטומטית ומערכות בטיחות מתקדמות (כולל פטור ממערכת התרעה מקומית) זהו סיטרואן C4 גרנד ספייסטורר (1.2 ל' טורבו, 'אקסקלוסיב'), שמחירו 160,000 שקלים ואשר מוצע בישראל החל מפברואר 2019.

  
פנאי קטן – דאצ'יה סנדרו סטפוואי, מ-77,000 שקלים
תיבת הילוכים ידנית
מחיר גרסה אוטומטית 79,000 שקלים
ציון ריסוק 4 כוכבים (2013)

רכב הפנאי הקטן הזול ביותר בישראל – שהוא גם רכב הפנאי הזול ביותר בישראל בכלל – הוא למעשה גרסה מוגבהת של הסופרמיני סנדרו, המופיעה גם בתחילת הרשימה. למרות הבדלי הגובה, מדובר בדגמים דומים – לטוב ולרע – הנבדלים האחד מהשני במבחר מערכות ההנעה: לגרסת סטפוואי גם אפשרות למנוע דיזל (1.5 ליטר, 90 כ"ס) עם תיבה ידנית.

1594404


רכב הפנאי הקטן הזול ביותר עם מערכות בטיחות מתקדמות (כולל פטור ממערכת התרעה מקומית) זהו קיה סטוניק (1.4 ליטר, 'אורבן'), שמחיר 108,000 שקלים.

 
פנאי קומפקטי – דאצ'יה דאסטר, מ-90,000 שקלים
תיבת הילוכים ידנית
מחיר גרסה אוטומטית 108,000 שקלים
ציון ריסוק 3 כוכבים (2017)

רכב הפנאי הקומפקטי הזול ביותר הוא דאצ'יה דאסטר. כמו בדגמי דאצ'יה אחרים, גם כאן מדובר ברכב שימושי ויעיל – מרווח, נוח; לדגם החדש גם סביבת נהג איכותית ונעימה מבעבר. לגרסה הבסיסית הנעה קדמית; הנעה כפולה מוצעת רק בגרסת דיזל-ידנית, במחיר של 123,000 שקלים.

החיסרון העיקרי של דאסטר הוא בבטיחות, עם שלושה כוכבים בלבד גם בדור החדש, אם כי במבחן המחמיר. עם זאת, דאסטר הוא הרכב היחיד של דאצ'יה כיום – גם בעולם – שכן מוצע עם אפשרות למערכות בטיחות מתקדמות, אם כי מדובר במערכות התרעה וצפייה (התרעה על רכב בשטח מת, מצלמות היקפיות) ולא במערכות אקטיביות (בלימת חירום, תיקון סטייה).

גרסה אוטומטית מצריכה תוספת מחיר משמעותית, אך יש הבדל בין המנועים – לגרסה הידנית מנוע 1.2 ל' טורבו בנזין (125 כ"ס; יוחלף בקרוב ל-1.3 ל' טורבו חזק יותר) בעוד שלגרסה האוטומטית (דו-מצמדית, 6 הילוכים) יש מנוע 1.5 ל' דיזל (109 כ"ס).

רכב הפנאי הקומפקטי הזול ביותר עם מערכות בטיחות מתקדמות (אקטיביות, כולל פטור ממערכת התרעה מקומית) זהו סובארו XV (גרסת 1.6 ליטר, 'אייסייט'), שמחירו 145,000 שקלים.
 
1610588