בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה המחייבת כל רכב חדש במערכות התרעה על סטייה מנתיב ועל אי-שמירת מרחק. מדובר בבשורה חשובה, אך יש לציין כי על מנת לעמוד בה מספיקה התקנה של מערכת שאינה מקורית.

אין ספק כי מערכת  שאינה מקורית, המוצעת כיום בישראל על-ידי מספר יצרנים, מוסיפה רבות לבטיחות, וחשיבותה רבה מכיוון שזו תותקן בדגמים שאינם מצוידים במערכת מקורית של היצרן. הבעיה היא שמערכת כזאת זוכה להטבת מס זהה לזו של מערכת מקורית, כך שהתמריץ ליבוא דגם עם מערכת מקורית אינו גדול.

הבעיה עם מערכת שאינה מקורית היא לא רק שאינה מתאימה באופן מיטבי בדגם נתון (מיקום המצלמה או התקן הרדאר, למשל), אלא שזו אינה כוללת  – או משתלבת – במערכות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית או תיקון סטייה. וכאמור, ליבואן אין תמריץ להביא את המערכות האלה בתצורתן הפעילה והיעילה בהרבה.

ואף על פי כן
יחד עם זאת – ובלי קשר לחוק הישראלי – יבואנים רבים כן מציעים מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים המשווקים על ידם, כולל כאלה שהן מעל המינימום הנדרש בחוק. לאור זאת, ומכיוון שאנחנו סבורים שלמערכות כאלה יש חשיבות רבה ביותר, החלטנו לבדוק אילו מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות באחד מפלחי השוק הפופולריים ביותר כיום – רכבי הפנאי הקומפקטיים (C-SUV). 

חשוב לציין כי רכב שיש לו יותר מערכות כאלה אינו בהכרח רכב הפנאי הבטוח ביותר – שכן רמת הבטיחות תלויה גם בעמידות שלו בתאונה, מה שמוצא ביטוי במבחני ריסוק. לכן הבאנו גם את ציון הבטיחות שקיבל כל דגם במבחני הריסוק של Euro NCAP. יצוין גם כי במקרים אחדים, הדגם המיובא לישראל אינו כולל את כל אבזור הבטיחות שהיה ברכב שנבחן, לפעמים ללא מערכת כלשהי. בנוסף, במקרים מסוימים, דגמים אחדים נבחנים עם מערכות בטיחות – המוצעת כחבילה, Safety Pack – ובלעדיהן ויש לכך כמובן ביטוי בציונים הניתנים לרכב.  

הרשימה מחולקת לארבע קבוצות: א. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות מעל הנדרש בחוק; ב. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך נדרשים להתקנה מקומית של מערכת התרעה; ג. דגמים עם מערכות בטיחות שאינן מוצעות באופן תקני; ד. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל. בתוך כל קבוצה, הדגמים מסודרים לפי סדר א'-ב'.

הסקירה כוללת את מערכות הבטיחות התקניות המקוריות, את הנוספות לפי גרסה/רמת גימור ואת ציוני המבחנים לפי יורו NCAP.

הסקירה פורסמה במקור בפברואר 2018 ועודכנה בדצמבר 2018.
_________________________________

א. דגמים עם מערכות בטיחות מעל לנדרש בחוק

אופל גרנדלנד X – החל מ-150,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; עם זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעה סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי שלטי מהירות, ניטור שטחים מתים
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 84%; ילדים 87%; הולכי רגל 63%; מערכות בטיחות 60%​

אופל גרנדלנד X מוצע בישראל ממרץ 2018, עם מערכות בטיחות מתקדמות כבר מרמת הגימור הבסיסית.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


וולוו V40 קרוס קאנטרי – החל מ-185,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעה סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 98%; ילדים 75%; הולכי רגל 88%; מערכות בטיחות 100%​

מאז התחלת שיווק הדגם המחודש של וולוו V40 קרוס קאונטרי ב-2017, מערך אביזרי הבטיחות המתקדמים הפך נדיב כבר ברמת הגימור הבסיסית. בדצמבר 2018 עודכן מבחר הגרסאות ורמות הגימור של הדגם (T3, 'אינסקריפשן') כך שמערכות הבטיחות הפכו לחלק מהמפרט התקני.

 דירוג מבחן הבטיחות מבוסס על מבחן ישן (שנערך ללא מערכות הבטיחות המתקדמות).

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


טויוטה C-HR – החל מ-139,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בינעירונית; עם זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעה סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות: אין
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 77%; הולכי רגל 76%; מערכות בטיחות 78%

מאז שהושק בישראל בפברואר 2017, מוצע טויוטה C-HR עם מפרט אביזרי בטיחות תקני עשיר, הזהה בכל רמות הגימור. לפי הציונים במבחן הריסוק, זהו אחד מכלי הרכב הבטיחותיים על הכביש כיום, ורכב הפנאי הקומפקטי השני ברמת הבטיחות שלו רק למיצובישי אקליפס קרוס.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


טויוטה ראב 4 (דגם ישן) – החל מ-190,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי תמרורי תנועה, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 89%; ילדים 82%; הולכי רגל 66%; מערכות בטיחות 66%

רכב הפנאי הוותיק, טויוטה ראב 4 – המוצע אצלנו כבר כמעט חמש שנים – קיבל מערך אביזרי בטיחות מתקדמים במהלך 2017. מדובר במפרט אביזרים עשיר למדי, אלא שזה אינו מוצע ברמת הגימור הבסיסית (GLI). לראב 4 דירוג בטיחות גבוה במבחן הריסוק האירופי, אולם מדובר בדירוג של מבחן לא עדכני, שאינו כולל התייחסות למערכות הבטיחות המתקדמות המוצעות כיום בדגם.​

החל מאוגוסט 2018 מוצע הדגם רק בגרסה היברידית, בה מערכות הבטיחות המתקדמות מוצעות באופן תקני. 

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


יונדאי טוסון – החל מ-150,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות מרמת האבזור 'עלית' (170,000 שקלים) גם ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור
מבחן בטיחות (2015) 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 85%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 71%

כבר עם הצגתו (ספטמבר 2015) הוצע יונדאי טוסון בחו"ל עם מערכות מתקדמות, אך אלה מוצעות בישראל רק בגרסאות/רמות הגימור הבכירות (מנובמבר 2017; מרמת הגימור 'אופן סקיי פלוס'). כתוצאה מכך, לא זו בלבד שנדרשת התקנה של מערכת התקנה בהתקנה מקומית, אלא שציון המבחן תקף רק לרמות הגימור המצוידות במערכות הבטיחות המתקדמות..
  
החל מנובמבר 2018, עם תחילת שיווק הדגם המעודכן, מוצע טוסון עם מרט מערכות בטיחות מתקדמות עשיר מבעבר (כולל בלימת חירום אוטונומית, למשל) ותקני בכל רמות הגימור. שימו לב שהמחירים עלו מעט ושמות רמות הגימור שונו.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


מיצובישי ASX – החל מ-134,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2011) 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 78%; הולכי רגל 60%; מערכות בטיחות 71%

למרות שמיצובישי ASX הינו דגם ותיק למדי (מוצע בעולם עוד מ-2010; אצלנו מנובמבר 2017), מפרט האביזרים שלו כולל מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות, המוצעות באופן תקני. יחד עם זאת, דירוג הבטיחות של ASX במבחן הריסוק האירופי אמנם נקבע על חמישה כוכבים – כולל ציון גבוה יחסית בסעיף מערכות הבטיחות –  אך מדובר במבחן לא עדכני, שאינו כולל את מערכות הבטיחות המתקדמות המוצעות כיום בדגם.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


מיצובישי אאוטלנדר – החל מ-158,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות לאאוטלנדר בנזין (2.0 ל', הנעה קדמית, 'פרמיום'; 185,000 שקלים) ולהיברידי PHEV ('לקשרי', 210,000 שקלים) גם ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה בנסיעה לאחור
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 83%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 100%

מסוף 2017 (דצמבר) – ואחרי חמש שנים בשוק המקומי – מוצע מיצובישי אאוטלנדר עם מפרט בטיחות תקני נרחב, שהוצע עד אותו זמן רק ברמות הגימור היקרות. יצוין כי לאאוטלנדר אמנם 5 כוכבים במבחן הריסוק, אולם זה נעשה ב-2012, בתקן שהיה מחמיר פחות מהמקובל כיום, שלא כלל גם את מערכות הבטיחות המתקדמות המוצעות כעת.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


מיצובישי אקליפס קרוס – החל מ-149,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות מרמת גימור 'אינסטייל' (מ-160,000 שקלים) – גם בלימת חירום אוטונומית משופרת; מרמת גימור 'פרמיום' (מ-170,000 שקל) – גם ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור ובקרת שיוט אדפטיבית
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 97%; ילדים 78%; הולכי רגל 80%; מערכות בטיחות 71%

מיצובישי אקליפס קרוס הוא, נכון לחודש יולי 2018, רכב הפנאי הקומפקטי הבטיחותי ביותר בישראל. יודגש כי מרמת הגימור 'אינסטייל' מצויד אקליפס קרוס – המוצע בישראל מאמצע פברואר 2018 – במערכת בלימת חירום אוטונומית משופרת (עם כושר זיהוי כלי רכב עד 180 קמ"ש, לעומת 80 קמ"ש לכל היותר ברמת הגימור הבסיסית 'אינטנס'), אם כי מבחינת ארגון יורו NCAP – הציון עדיין תקף גם עם המערכת הפשוטה. בכל מקרה, תמורת מחיר התחלתי לא-נמוך היינו שמחים לקבל אבזור בטיחות עשיר יותר. 

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


ניסאן X-טרייל – החל מ-165,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעת סטייה מנתיב,  התרעה על אי-שמירת מרחק, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות, תאורה עוקבת פניה, מערך מצלמות היקפי עם זיהוי עצמים נעים
מערכות נוספות ברמת האבזור 'טקנה' (מ-190,000 שקלים) גם ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה בנסיעה לאחור
מבחן בטיחות (2014) 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 83%; הולכי רגל 75%; מערכות בטיחות 75%.

מפברואר 2018 מוצע ניסאן X-טרייל ברמת 'In Tech' (חמישה מושבים, 165,000 שקלים) עם מערך בטיחות תקני נדיב מזה שהוצע עד היום ברמת הגימור הבסיסית ('אסנטה', 7 מושבים, 177,000 שקלים). במבחן בו זכה הדגם לדירוג 5 כוכבים (2014), הוא נבחן עם מערכת בלימה אוטונומית והתרעת סטייה נתיב.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


ניסאן קשקאי – החל מ-130,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות ברמת האבזור 'אסנטה טק' (152,000 שקלים) גם מערך מצלמות היקפי (ללא זיהוי עצמים נעים); ברמת האבזור 'טקנה' (160,000 שקלים) גם ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה בנסיעה לאחור ותאורה עוקבת-פניה
מבחן בטיחות (2014) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 83%; הולכי רגל 69%; מערכות בטיחות 79%

עד תחילת שיווק הדגם המחודש באוקטובר 2017, הוצע ניסאן קשקאי עם מערכות בטיחות מתקדמות רק ברמות הגימור הבכירות (אז 'אסנטה SV' ו'טקנה'; שהפכו במהלך 2016 ל'אסנטה GR' ו'אסנטה PR') – כך שרק עבורן היה תקף דירוג הבטיחות של מבחן הריסוק - וזאת מכיוון שהדגם נבחן עם מערכת בלימה אוטונומית.

עם התחלת שיווק הדגם המחודש, מוצע קשקאי באופן תקני עם מערכות בטיחות מתקדמות, כך שכעת ציון הריסוק תקף גם לרמות הגימור הבסיסיות. כבעבר, רמות הגימור הבכירות יותר ('אסנטה טק' ו'טקנה') כוללות מערך אביזרי בטיחות מתקדמים נדיב יותר.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


סקודה קארוק – החל מ-130,000 שקל​ים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית,
מערכות נוספות מרמת גימור 'סטייל' (מ-150,000 שקל) – גם עמעום אורות אוטומטי; מרמת גימור 'אקסקלוסיב' (מ-175,000 שקל) – גם בלימת חירום אוטונומית משופרת, בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לאחור, ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 79%; הולכי רגל 73%; מערכות בטיחות 58%

סקודה קארוק – המוצע בישראל מחודש מאי 2018 – מוצע עם מפרט אביזרי בטיחות תקני עשיר, ועשיר מזה שנבחן איתו במבחן הריסוק.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


פיג'ו 3008 – החל מ-150,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב וזיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות ברמת האבזור 'פרמיום' (מ-165,000 שקלים) גם תיקון סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית; ברמת האבזור 'GT' (מ-228,000 שקל) גם תאורה עוקבת-פנייה
מבחן בטיחות (2016) 5 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 85%; הולכי רגל 67%; מערכות בטיחות 58%

עם התחלת שיווקו בנובמבר 2016, הוצע פיג'ו 3008 עם מערכות בטיחות מתקדמות רק ברמות הגימור הבכירות ('פרמיום' ו-'GT'), כך שציון מבחן הבטיחות היה תקף רק עבורן. מיולי 2017 מוצעות רמות גימור אלו גם עם בלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית.

רמת הגימור הבסיסית ('אקטיב') צוידה במערכות בטיחות מתקדמות רק מדצמבר 2017, כולל בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב וזיהוי שלטי מהירות.
בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


קיה נירו – החל מ-139,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות: אין
מבחן בטיחות (2016, עם 'חבילת בטיחות') 5 כוכבים; מבוגרים 91%; ילדים 80%; הולכי רגל 70%; מערכות בטיחות 81%

מאז שהושק בישראל בנובמבר 2016, מוצע קיה נירו באופן תקני עם מפרט בטיחות מתקדם. עם מפרט זה, זכאי נירו לדירוג של חמישה כוכבים במבחן הריסוק האירופי.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


קיה ספורטאז' – החל מ-143,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2015) 5 כוכבים; מבוגרים 90%; ילדים 83%; הולכי רגל 66%; מערכות בטיחות 71%

כבר עם תחילת שיווקו בינואר 2016, הוצע קיה ספורטאז' עם מפרט אביזרי בטיחות מתקדמים תקני נדיב. למרות שספורטאז' נבחן עם מפרט שונה ודל יותר מזה שאיתו הוא משווק אצלנו, הוא זכאי לציון הריסוק המרבי.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?

_________________________________

ב. דגמים עם מערכות מתקדמות, החייבים גם במערכת התרעה בהתקנה מקומית​

מאזדה CX-5 – החל מ-167,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל)
מערכות נוספות מרמת האבזור 'לקשרי' (179,000 שקלים) גם בלימת חירום אוטונומית משופרת (במהירות בינעירונית), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה עוקבת פנייה; מרמת האבזור 'פרמיום' בגרסת 2.5 ליטר (215,000 שקלים) גם בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 80%; הולכי רגל 78%; מערכות בטיחות 59%.

הדור השני של מאזדה CX-5, שהושק בישראל ביולי 2017, מוצע עם מערכת בטיחות מתקדמת אחת בלבד באופן תקני. אמנם קיומה של מערכת זו מספיק עבור דירוג הבטיחות המרבי במבחן הריסוק האירופי, ויש גם אפשרות להעשיר את מבחר מערכות הבטיחות – אולם עדיין מדובר במפרט שאינו עומד בתקן הישראלי, ולכן נדרשת השלמה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.  

יודגש כי ברמות הגימור הגבוהות יותר קיימת הצלבה בין פעולות התרעה ממערכות מקוריות לבין פעולות התרעה מהמערכת הלא-מקורית. במקרים כאלו, מערכת ההתרעה הלא-מקורית תתוכנת לביטול כפל ההתרעה.

מיולי 2018 מוצע CX-5 עם מפרט אבזור בטיחות מורחב מרמת הגימור 'לקשרי', ללא שינוי במחיר.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


סיאט אטקה – החל מ-137,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות ברמת האבזור 'סטייל פלוס' (143,000 שקלים) גם מערכת לניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור
מבחן בטיחות (2016) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 84%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 60%

סיאט אטקה, שהושק בישראל בדצמבר 2016, מוצע עם מערכת בטיחות מתקדמת אחת בלבד באופן תקני. אמנם קיומה של מערכת זו מספיק עבור דירוג הבטיחות המרבי במבחן הריסוק האירופי, ויש גם אפשרות להעשיר את מבחר מערכות הבטיחות – אולם עדיין מדובר במפרט שאינו עומד בתקן הישראלי, ולכן נדרשת השלמה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

החל מיוני 2018 עודכן מפרט אבזור הבטיחות של אטקה. במסגרת העדכון, מערכת בלימת החירום האוטונומית שודרה עם אלגוריתם לזיהוי הולכי רגל ונוספה בקרת שיוט אדפטיבית כחלק מהאבזור התקני.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


פולקסווגן טיגואן – החל מ-165,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית
מערכות נוספות ברמת האבזור 'קומפורטליין' (מ-190,000 שקל) גם בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית גם בנסיעה לאחור
מבחן בטיחות (2016) 5 כוכבים (לא תקף בישראל); מבוגרים 96%; ילדים 80%; הולכי רגל 68%; מערכות בטיחות 68%

פולקסווגן טיגואן, שהושק בישראל בינואר 2017, מוצע עם מערכת בטיחות מתקדמת אחת בלבד באופן תקני. במקרה של טיגואן, למחסור במערכות בטיחות מתקדמות יש משמעות כפולה – לא זו בלבד שנדרשת השלמה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית, אלא שדירוג הבטיחות של מבחן הריסוק אינו תקף בארץ (טיגואן נבחן גם עם מערכת התרעת סטייה מנתיב ותיקון, שאינה מוצעת אצלנו כלל).

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?

_________________________________

ג. דגמים שלא מצויידים במערכות בטיחות באופן תקני​

דאצ'יה דאסטר – החל מ-90,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות החל מרמת האבזור 'פרסטיג'' (מ-112,000 שקל) גם ניטור שטחים מתים, מערך צילום היקפי
מבחן בטיחות (2011) 3 כוכבים; מבוגרים 71%; ילדים 66%; הולכי רגל 56%; מערכות בטיחות 37%

גם הדור השני של דאצ'יה דאסטר, ששיווקו בישראל החל במאי 2018, אינו מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות – פרט למערכת התרעה על עצמים בשטחים המתים (שלא הייתה בדור הקודם). לאור זאת, דירוג הבטיחות במבחן הריסוק נותר נמוך, עם שלושה כוכבים בלבד; עם זאת, צריך להזכיר כי שיטת הבחינה בה נבדק הדגם החדש מחמירה בהרבה משיטת הבחינה בה נבחן הדגם הקודם (2009). עם זאת, עדיין מדובר ברמת בטיחות נמוכה מהרצוי.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


סובארו XV – החל מ-139,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות ברמת האבזור 'אייסייט' (מ-143,000 שקל) גם בלימת חירום אוטונומית (בנסיעה לפנים, כולל זיהוי הולכי רגל; גם בנסיעה לאחור), התרעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי ובקרת שיוט אדפטיבית.
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים (רק ברמת הגימור 'אייסייט'); מבוגרים 94%; ילדים 89%; הולכי רגל 84%; מערכות בטיחות 68%.

בדור השלישי של סובארו XV, שהוצג רק בתחילת 2017, מערכות הבטיחות הן חלק מרמת גימור. המפרט עשיר, אך זה מוצע רק ברמת הגימור 'אייסיט'. המשמעויות: לא רק שברוב רמות הגימור יש צורך במערכת התרעה בהתקנה מקומית, אלא שדירוג הבטיחות תקף רק לרמת גימור ספציפית.
בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?

סובארו אאוטבק – החל מ-200,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות ברמת האבזור 'אייסייט' (מ-230,000 שקלים) בלימת חירום אוטונומית (במהירות בינעירונית; כולל זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית
מבחן בטיחות (2014) 5 כוכבים (רק ברמת הגימור 'אייסייט'); מבוגרים 94%; ילדים 89%; הולכי רגל 84%; מערכות בטיחות 68%

למרות שהדור הרביעי של סובארו אאוטבק הוצע בחו"ל עם מערכות בטיחות מתקדמות מיומו הראשון, בישראל הוא לא הוצע עם כאלו בשנותיו הראשונות (מ-2015).

מדצמבר 2018, עם תחילת שיווק הדגם המעודכן, מוצע אאוטבק עם מערכות בטיחות מתקדמות – אבל בתוספת תשלום. קיומן של מערכות הבטיחות המתקדמות מכניסות לתוקף את דירוג הבטיחות ומנועות את הצורך במערכת התרעה מקומית.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


פורד קוגה – החל מ-144,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות מרמת האבזור 'טרנד X' (מ-149,000 שקלים) גם בלימת חירום אוטונומית, התרעה סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי; מרמת האבזור 'טיטניום' (מ-160,000 שקל) גם ניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה בנסיעה לאחור; ברמת האבזור 'טיטניום X' (מ-175,000 שקלים) גם תאורה עוקבת-פניה; מרמת האבזור 'טיטניום X' (מ-190,000 שקלים) גם התרעה על אי-שמירת מרחק ובקרת שיוט אדפטיבית.
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 94%; ילדים 86%; הולכי רגל 70%; מערכות בטיחות 100%

רכב הפנאי הוותיק, פורד קוגה – המוצע אצלנו כבר חמש שנים – צויד במערכות בטיחות מתקדמות עם ההשקה לדגם המחודש (יוני 2017). המפרט עשיר, אך היצע המערכות תלוי ברמות הגימור; למעט רמת האבזור הבכירה ('טיטניום X', עם הנעה כפולה), ביתר רמות האבזור לא מותקנת מערכות התרעה נדרשות, והרכב חייב במערכת התרעה בהתקנה מקומית. במקרים של הצלבה בין פעולות ההתרעה של המערכות המקוריות וזו הנוספת, הלא מקורית תתוכנת לביטול פעולתה.

לקוגה 5 כוכבים במבחן הריסוק, אולם המבחן אינו עדכני ואינו כולל את מערכות הבטיחות המתקדמות המוצעות כיום בדגם.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


רנו קדג'אר – החל מ-140,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות מרמת האבזור 'זן' (מ-145,000 שקלים) גם התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי תמרורי תנועה, ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות (2015, מרמת גימור 'זן') 5 כוכבים; מבוגרים 89%; ילדים 81%; הולכי רגל 74%; מערכות בטיחות 71%

רנו קדג'אר, המוצע כאן כשלוש שנים, מצויד במערכות מתקדמות לפי רמת האבזור. עם זאת, אלה אינן כוללות את הנדרש בישראל, ויש צורך בהתקנה מערכת מקומית.

דירוג הבטיחות של מבחן הריסוק האירופי תקף רק לרמות הגימור הגבוהות, המצוידות בהתרעת סטייה מנתיב.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?

_________________________________

ד. דגמים ללא מערכות בטיחות​

שברולט אקווינוקס – החל מ-150,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות לא נבחן

שברולט אקווינוקס החדש, המשווק בישראל מנובמבר 2017, מוצע בחו"ל עם מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות (בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ותיקון וניטור שטחים מתים), אך אלו אינן מוצעות בישראל, גם לא בתוספת תשלום.

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?

_________________________________

דגמים שעתידים להגיע בחודשים הקרובים; מפרטי אבזור הבטיחות לא ידועים בשלב זה

טויוטה ראב4 (דור חדש)

מבחן בטיחות טרם נבחן
תחילת השיווק בישראל 2019, רבעון ראשון​

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


סובארו פורסטר (דור חדש)
מבחן בטיחות טרם נבחן
תחילת השיווק בישראל 2018, רבעון רביעי

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


קופרה אטקה
מבחן בטיחות (2016) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 84%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 60%
תחילת השיווק בישראל 2019, רבעון רביעי

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


קיה ספורטאז' (מתיחת פנים)
תחילת השיווק בישראל 2019, רבעון ראשון

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?

רנו ארקנה
מבחן בטיחות טרם נבחן
תחילת השיווק בישראל לא ידוע

בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?


רנו קדג'אר (מתיחת פנים)
תחילת השיווק בישראל לא ידוע
בדקנו: מי הוא רכב הפנאי הבטיחותי ביותר?