הופיעה בגיליונות: 308, 310, 312, 325, 333

הדור השלישי של פורד פוקוס הושק בישראל באוגוסט 2011. בכל מפגש עמה הרעפנו עליה שבחים לרוב, וב־2012 הייתה פוקוס למכונית הנמכרת ביותר בישראל. עם זאת, ולמרות מוניטין אמינות טוב שצברה במהלך השנים בהן נמכרה, מעמדה קרס עם גילוי הכשלים בתיבת ההילוכים הדו־מצמדית. כתוצאה מכך, הפוקוס ירדה מגדולתה — ומכירותיה של מי שהייתה רבת מכר מקומית, הלכו ודעכו, עד שנעלמה מהשוק המקומי באמצע 2014, וחזרה לארץ אחרי מתיחת פנים בסוף 2015.

פורד פוקוס יד שנייה - המדריך המלא
צילום: אורי שר

הטענות הקשות כלפי פוקוס התייחסו, כאמור, לתפקוד תיבת ההילוכים הדו־מצמדית. אין ספק שמדובר במכלול משמעותי ביותר בתפעול הרכב, אבל נראה שהיחס כלפי המשפחתית של פורד קצת יצא מפרופורציה בעניין האמינות; תקלות מכניות שכאלו הן מנת חלקן של מרבית היצרניות שהתקינו תיבות כאלו בדגמיהן — יונדאי, סיאט, סקודה, פולקסווגן, רנו — וזו רשימה חלקית. למרות זאת, סחירותן של משפחתיות מקבילות מתוצרת אותם היצרנים, טובה בהרבה מזו של הפוקוס — וזה גרם לנו לתהות האם ישנן טענות נוספות על הדגם, מעבר לאותה תיבת הילוכים.

המון גרסאות
עם הגעתה לארץ, הוצעה הפוקוס במבחר גדול מאוד של גרסאות — שני נפחי מנוע בארבע רמות הספק, שלוש תיבות הילוכים, שלוש תצורות מרכב ושלוש רמות גימור. אלה כללו מנוע 1.6 ליטר (125 כ"ס), עם תיבת חמישה הילוכים ידנית או שישה הילוכים רובוטית דו־מצמדית; גרסת 2.0 ליטר (170 כ"ס) הוצעה עם תיבה דו־מצמדית בלבד; גרסת 1.6 ל' טורבו (180 כ"ס) הוצעה רק עם תיבת שישה הילוכים ידנית, מרכב האצ'בק וברמת גימור 'טיטניום' הבכירה. גרסת ST ספורטיבית (2.0 ל' טורבו, 250 כ"ס) הוצעה מסוף 2012 רק עם תיבת שישה הילוכים ידנית ומרכב האצ'בק, אם כי ישנן כמה יחידות בעלות מרכב סטיישן שהגיעו דרך היבואן המקביל של פורד, "איילון מוטורס". בהקשר זה נאמר שהיבואן המקביל הביא גם מספר יחידות מהגרסאות הרגילות (שיש להן מזגן מכאני).

פורד פוקוס יד שנייה - המדריך המלא
צילום: אורי שר

ואם כבר הזכרנו אבזור, מדובר בנקודת חוזק בולטת בפוקוס. כבר ברמת הגימור הבסיסית 'טרנד', הזמינה בגרסאות 125 ו־170 כ"ס, כלל המפרט דיבורית בלוטות' מקורית, בקרת אקלים דו־אזורית וחיישני גשם ותאורה. רמת 'ספורט', הזמינה רק בגרסת 125 כ"ס, כוללת בנוסף גימור חיצוני שונה (בין השאר חישוקי "16 קלים) ותא נוסעים משודרג (עם בקרת שיוט, מערכת שמע בת תשעה רמקולים, מסכי מידע צבעוניים ועוד). רמת 'טיטניום', הזמינה בגרסאות 170 ו־180 כ"ס, כללה חישוקי "17 קלים, גג שמש חשמלי בגרסאות סדאן והאצ'בק, התנעה ללא מפתח, ואפשרות להוספת מערכת חנייה חצי־אוטונומית; גרסת 180 כ"ס כללה גם מערכת דימום/התנעה ומערכת עזר לזינוק בעלייה. ב־ST כלל המפרט גם חישוקי "18, שעוני מדידה במרכז סיפון המחוונים ומושבי ריקארו ספורטיביים. 

פורד פוקוס יד שנייה - המדריך המלא


החל מאוקטובר 2013, המפרט התקני של פוקוס כלל גם מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל "8, בהתקנה מקומית של חברת 'קוברה'. בשיחה שערכנו עם אנשי החברה, נטען כי אין תקלות מיוחדות במערכת — אולם מכיוון שמדובר במערכת הפעלה "חלונות CE" סגורה, מערכת הניווט היא iGo — שעדכון שלה מצריך תשלום.

פוקוס שבתה את ליבנו בזכות מתלים המשלבים כושר ספיגה וריסון תנודות מרכב. רמת העידון גבוהה, היכולת הדינאמית משובחת וההופעה מוצלחת (בעיקר בגרסאות המאובזרות). בצד השלילה מצאנו את התיבה הדו־מצמדית, שכמו הדומות לה סבלה מאופי פעולה מעט גס בנסיעה איטית/פקוקה. עוד בצד השלילה: תאי מטען קטנים בגרסאות האצ'בק וסדאן; מרחב צנוע למבוגרים במושב האחורי והנדסת האנוש מוזרה לעתים (תאורת פנים, תפעול ידני לתיבה הדו־מצמדית).

פורד פוקוס יד שנייה - המדריך המלא
צילום: אורי שר
  
קנייה
על פי מחירון לוי יצחק, מחירי פוקוס מתחילים ב־37,000 שקלים עבור דגמי 2011 עם מנוע 1.6 ליטר (125 כ"ס), תיבה ידנית ורמת גימור בסיסית ('טרנד'); 44,000 שקלים הוא המחיר המקסימלי לפוקוס משנתון זה. הגרסאות האחרונות של פוקוס, מסוף 2014, נעות בין 51,000 שקלים ל־60,000. מחיר גרסת ST משנתה הראשונה (2012) מתחיל ב־65,000 שקלים, ומגיע עד 101,000 שקלים ל־ST סטיישן מ־2014.

מחירון יד2 עבור פוקוס, שונה. המחירים מתחילים נמוך יותר — 33,000 שקלים עבור הגרסה הבסיסית עם תיבה אוטומטית; יתר הגרסאות מתומחרות בין 37,000 ל־47,000 שקלים. מחירי פוקוס מ־2014 מתחילים ב־49,000 שקלים, ומגיעים עד 121,000 שקלים ל־ST סטיישן.

פורד פוקוס יד שנייה - המדריך המלא


שגרת אחזקה
פוקוס נדרשת לטיפול בכל 15,000 ק"מ או שנה. מעבר למפרט המקובל, יש להחליף את רצועת האביזרים אחת לחמש שנים או 120,000 ק"מ — ובגרסאות 1.6 ליטר (125 כ"ס ו־180 כ"ס) גם את רצועת התזמון באותו הזמן. מצתים יש להחליף בכל ארבעה טיפולים (ארבע שנים או 60,000 ק"מ). עלות הטיפולים המצטברת ל־60,000 ק"מ עומדת על 4760 שקלים בממוצע אצל היבואן.

תקלות ורגישויות ייחודיות/קריאות לתיקון
שיאה של הסקירה — וההפתעה. התיבה הרובוטית הדו־מצמדית בפוקוס (פיתוח משותף של רנו ופורד, ביחד עם גטרג ושפלר; 6DCT250) סבלה מכשל במצמדים — הן כתוצאה מעמידות נמוכה לעבודה במאמץ (כמו בפקקים למשל, בהם מרותקים המצמדים באופן חלקי לאורך זמן) והן כתוצאה ממחזיר שמן כושל בתיבת ההילוכים, שטפטף שמן גיר על המצמדים ופגם בפעולתם.

זיהוי תקלה במערכת מורגש על ידי היעדר תגובה מיציאה ממצב "חנייה", היתקעות בהילוך מסוים או תחושה של "גיר מחליק" (סל"ד המנוע עולה, התיבה לא מעבירה הילוך).

פורד פוקוס יד שנייה - המדריך המלא


לאורך השנים הוחלפו סוגי המצמדים, אולם מבירור שערכנו עולה כי המצמדים הטובים ביותר מוצעים מתחילת 2017 — ובמכוניות בהן הותקנו מצמדים אלו, הבעיות נעלמו (חמסה חמסה). יחד עם זאת, אחוז גבוה של תקלות נפתר גם לפני עדכוני 2017, בין אם בשל החלפת המצמדים ובין בשל החלפת מערכת הפיקוד ("מוח") של תיבת ההילוכים. 

ההפתעה היא שמדיניות היבואנית, דלק מוטורס, היא טיפול בתקלות בתיבת ההילוכים ללא תשלום — וזו מדיניות יוצאת דופן. לכל פוקוס רובוטית בישראל יש אחריות מורחבת למכלולי תיבת ההילוכים7 שנים או 160,000 ק"מ למצמדים (לאחר הארכה שנייה; בדצמבר 2015 הוארכה האחריות ל-5 שנים, אך במסגרת התביעה הייצוגית מינואר 2017 נוספו שנתיים לאחריות המוארכת-ממילא) ו־10 שנים או 240,000 ק"מ ל"מוח" התיבה (יחידת בקרה אלקטרונית בלבד, ללא מערכת הידראולית כמו בתיבת DSG); בפועל, מצמדים ומערכות פיקוד הוחלפו ללא תשלום גם במכוניות עם נסועה גבוהה יותר. 

עדכון (11/2022). המצמדים בפוקוס, ככל הנראה, לעולם לא יחזיקו לאורך זמן. מקור הבעיה אינו במצמדים עצמם, אלא בעובדה שגלגל התנופה בפוקוס אינו מסוג מסה-כפולה, כך שאין שיכוך לזעזועים המועברים מהמנוע למצמדים (המצמדים, בתיבה דו-מצמדית, אינם מחוברים כל העת לגלגל התנופה) כך שהזעזועים גורמים להפעלת מנגנון הפיצוי (כיוון אוטומטי) של המצמדים שלא לצורך - וכך נגרמת שחיקה מהירה יותר למצמדים. האחריות המורחבת שניתנה לא פתרה את הבעיה, אלא רק הייתה פלסטר.

דגש נוסף שכדאי לקחת בחשבון - עלות שיפוץ התיבה (החלפת מצמדים, מנופי שילוב מצמדים, קפיצים, מיסבי שילוב, שרוול מוביל, חלקי הידוק) עולה יותר מכפול ביחס לתיבת DSG של קבוצת פולקסווגן. משך זמן העבודה דומה, אך עלות ערכת השיפוץ (הכוללת יותר חלקים) עולה כפול ביחס ל-DSG. המשמעות היא תיקון של כ-10,000 שקלים, לעומת כ-5000 ב-DSG (אם כי בפוקוס לא נדרש להחליף גלגל תנופה).

פורד פוקוס יד שנייה - המדריך המלא
צילום: תומר פדר

נקודות רגישות נוספות ששווה לשים אליהן לב: הממיר הקטליטי עלול לסיים את חייו מוקדם יחסית לדגמי מכוניות אחרים; בלאי גבוה מהמקובל לתושבת המנוע הימנית; גומיות אטימה בדלתות נוטות לנשור עקב הדבקה חלשה; דיפוני תא הנוסעים נוטים להתקלף ולהתנפח, בעיקר בגלגל ההגה — הפתרון הוא להחליף את גלגל ההגה. פרט לעניין תיבת ההילוכים, מדובר בבלאי סביר ביותר.

שימו לב לגרסת 1.6 ל' טורבו, שסבלה מכשל במחבר של צינור המוביל מי קירור — דבר שגרם, לא אחת, לאובדן מנועים. פתרון לבעיה מוצע בדמות החלפת הצינורות המובילים של נוזל הקירור, החלפת מיכל העיבוי והתקנת חיישן גובה של נוזל הקירור.

עדכון (11/2022) מאוחר יותר התגלה כי היה כשל בפעולת התרמוסטט החשמלי, שהיה הגורם העיקרי לכשלים במנוע הזה.

קריאה לתיקון לפורד קוגה
קריאה נוספת לתיקון פורד קוגה
קריאה לתיקון – פורד קוגה ופוקוס טורבו

 שווה קנייה?
פורד פוקוס משומשת בהחלט מהווה קנייה טובה. מדובר במכונית טובה, המוצעת במחירי שוק מגוחכים — 30%-50% פחות מקורולה, i30 ואפילו אוקטביה (הסובלת בעצמה, כאמור, ממחלות בתיבת ההילוכים). כדאי לרכוש פוקוס עם תיבה ידנית, אבל המחירים הכה זולים של הגרסאות האוטומטיות ביחד עם כיסוי האחריות המורחב, הופכים אותה לבחירה מומלצת בפני עצמה.
 
פורד פוקוס יד שנייה - המדריך המלא


פורד פוקוס יד שנייה - המדריך המלא


פורד פוקוס יד שנייה - המדריך המלא