"אתה יכול לאסוף היום את הקליפורניה?" נראתה ההודעה על צג הסמארטפון. זה עשוי להיראות מוזר, אבל בין חלומותיי המוטוריים שמור מקום לקליפורניה — לא זו של פרארי, זו של פולקסווגן, גרסת הקאמפר של הטרנספורטר. אבל לא תמיד חלומות מתגשמים בתזמון נכון. אצלי, למשל, זה קרה כשדנה ביתי מדדה עם רגל מגובסת וקביים באדיבות יד שרה. מה עושים? עניתי "כן".
 
תמיד הייתה לנו באוטו פינה חמה לטרנספורטר. בניגוד לכל ואן מסחרי הוא תמיד היה מעין היפי עם אופי, לא עוד פועל אפור. בדור השישי העכשווי החל היבואן לשווק גם את הגרסה המיוחדת ביותר שלו, קליפורניה. זוהי אותה גרסת קאמפר אגדית עם גג מתרומם שהופך "חדר שינה". גרסה זו מלווה את הרכב מאז ימי הדור הראשון ותחילת שנות החמישים עם הסבות שנעשו בידי חברת וסטפליה, אך מ־2003 (דור חמישי) הרכב מיוצר במלואו בפולקסווגן.

פולקסווגן טרנספורטר קליפורניה - מבחן דרכים

 
למרות שלקליפורניה ברמת הציוד 'אושן' יש מיקרו־מטבח עם כיריים קטנים, כיור זעיר ומקרר, החלטנו, בגלל אותה בעיית תזמון, שלא לבדוק את כישורי ההתבודדות שלו והבישול שלנו, ובחרנו באתר קמפינג מוסדר עם מסעדה קרובה.

אחרי כמה טלפונים לאתרי קרוונים (ויש לא מעט) בחרנו לצאת  צפונה. בתום הצצה לחניונים כמעט נטושים בתקופה זו בשאר ישוב ובחורשת טל, בחרנו בדרך הנחל בדפנה; היתרון: קל להגיע ברגל למסעדת הקוקייה.
 
יוצאים לדרך
כשהכל מקופל הקליפורניה המהודר אינו שונה בהרבה מטרנספורטר רגיל. אמנם, צבעי הכחול לבן ותאורת הלד המיוחדת מושכים סקרנים, אך הגג השונה אינו בולט, והעין מתמקדת יותר במכל אורכי שמאכסן פרגולה ומוצמד לגג מימין.
 
סביבת הנהג הנעימה מוכרת וזהה לזו שבדור השישי של הטרנספורטר, ורק הצג הדיגיטלי שמעל הראש רומז שיש כאן אפשרויות שונות; מאזור זה מפעילים את הגג, המקרר ועוד. הבורר עדיין מהגרסה הישנה והפחות נוחה לתפעול, מיקומו אינו אידיאלי ובלם החנייה נמוך מדי. מלפנים שפע תאי אחסון ואלה שבדלתות גדולים אך ממוקמים נמוך מדי. המיזוג המפוצל ימין שמאל ולאחור לפעמים חזק מדי, והילדים מאחור — מוזר שבגרסה זו יש מאחור מקום לשניים בלבד — דיווחו על מרחב עצום.

פולקסווגן טרנספורטר קליפורניה - מבחן דרכים

 
גם מנוע הדיזל כפול המגדשים שנפחו 2.0 ליטר (204 כ"ס, 45.9 קג"מ) חזק. המנוע משודך לתיבה דו־מצמדית עם שבעה הילוכים וההנעה כפולה. למרות המשקל (2715 ק"ג), הביצועים מפתיעים והרכב מאיץ היטב בעליות ומטפס בקלות למהירויות אוטובאן. בכביש 6 אני מופתע מכך שלמרות כל ההתקנות החיצוניות רעשי הרוח אינם מוגזמים.
 
מה שפחות נעים הן תגובות חטיבת הכוח ביציאה עדינה מעמידה. יש השהיה קלה עד שהרכב נע וקשה לצפות איך ומתי זה יקרה והדבר מפריע בחניות ובשבילים. בנוסף, התיבה לא מאוד זורמת, ונוטה להכניס את המנוע לתחומים נמוכים מדי לטעמו. צריכת הדלק מפתיעה עם 11.4 ק"מ/ל' בתנאים מגוונים. בכל זאת היינו ארבע עם מטען ו... בית על הגג.
 
כיול המתלים נוקשה והנוחות אינה מצטיינת בייחוד על רצף שיבושים, וגם הריסון אינו מושלם. את התחושה הקופצנית מעצימים קרקושים מההתקנות הפנימיות. המשקל הכבד מוצא ביטוי במיוחד בבלימות. יכולת התמרון והראות לפנים טובות ואין תחושה שנוסעים בקמאפר מגושם. עם זאת, הראות לאחור מוגבלת, בעיקר בגלל "ארון" שמוצמד לתקרה; טוב שיש מצלמה.
 
חונים
עם ההגעה לחניון אנחנו נערכים ללילה ומתחילים להתאהב. מאחור תורמים לאווירה ב'ספיישל אדישן' רצפת פרקט נעימה וריפוד אלקנטרה. בארונות השימושיים, שכוללים מראת איפור ומגירות, ממתינים מצעים עם סמלי VW. הזזת המושב האחורי והשכבת המשענת, שמתחברת לדרגש מרופד (תחתיו מונח המטען), יוצרים בזריזות מיטה זוגית. למרות שהיא מורכבת ממושב היא שטוחה והמצעים משרים מיד אווירה מפנקת. האס כמובן הוא הגג שמתרומם חשמלית. הצג מורה לפתוח דלתות למניעת היווצרות וואקום, ותוך שניות מתנוסס מעל לקליפורניה אוהל איכותי בצורת משולש עם מזרון למטה, חלונות מרושתים בצדדים, תאורה ותקרה קשיחה. ממש חדרון. כדי לטפס לשם צריך קצת כושר ולדרוך על המושבים המהודרים.

פולקסווגן טרנספורטר קליפורניה - מבחן דרכים

 
כשאין צורך במיטה העליונה ניתן לדחוף את התקרה למעלה, ותא הנוסעים הופך גבוה לטובת בישול או שימוש כחדרון אוכל בסיוע שולחן פנימי מתקפל.
 
לילה טוב
הקליפורניה בנוי כמו פליימוביל מתוחכם, בכל פינה פטנט כזה או אחר, והירידה לפרטים מלהיבה ומרגשת. ביציאה לארוחת הערב נגלה שיש וילון אוטם בכל חלון כדי להסתיר את אור השמש ואותנו. לשמשות הצד הקדמיות וילונות המוצמדים בעזרת מגנטים. שפע תאורות לד היעילות בפנים אומר שקל להפוך את הרכב לבית גם בחושך השורר בחניון. 

כשאנחנו חוזרים לקליפורניה מתחיל הריב הצפוי על הקומה העליונה. לא עזרו בקשותינו, בדיקת המשקל המותר (150 ק"ג) או הדאגה ליכולת הטיפוס של דנה, שהתלהבותה מהקליפורניה גרמה לה להחלים בזריזות מופלאה.
 
"די צפוף שם" ניחמנו את עצמנו ונשארנו במיטה התחתונה שהייתה, כך העיד הגב, קשוחה מדי. היעדר אפשרות להפעיל אוורור בחניה הפכה בעייתית כי הרשת נגד יתושים (שיש) אבדה. לבסוף פתחנו חלון והפקרנו עצמנו לחסדי החרקים.  
 
בוקר טוב
התעוררנו מאוחר בזכות הווילונות, והקליפורניה המשיך לכבוש לבבות וטריטוריה. הפרגולה שנפתחת ידנית בקלילות יחד עם שולחן שנשלף מדלת הצד, וכיסאות פיקניק שחבויים בדלת האחורית יצרו סלון חיצוני. צריך כושר מסוים כדי לשלוף ולקפל חלק מהפרטים, אבל התוצאה משתלמת: דירת שנים וחצי חדרים בטבע. פתיחת הדלת האחורית, הכוללת אף היא תאורה, מוסיפה לתחושת הגודל, אבל הגובה אליו היא מתרוממת ומידותיה יקשו על אנשים לא גבוהים לסגור אותה.
מתקפלים

פולקסווגן טרנספורטר קליפורניה - מבחן דרכים

 
"יאללה מתקפלים" אני אומר, הקליפורניה מציית וחוזר בזריזות להיות טרנספורטר קצר. "אני לא מאמינה שאנחנו באותו רכב שהיה ביתנו" סיכמה דנה היטב. וזה אחד הדברים הנפלאים ברכב הקסום הזה, שיודע לחזור למידות צנועות ולהתאים לתנועה יומיומית.
 
הטרנספורטר תמיד היה רכב טיולים מעולה ובגרסה זו הוא כמעט מושלם. כזה שיכול להגיע לכל מקום בלי להיות מגושם וגם לשמש כבית נעים, אפילו לארבעה — בתוקף אם אתם מיודדים, מידותיכם צנועות ואינכם סובלים מקלסטרופוביה; קחו בחשבון שזה לא קאמפר ענק.
 
משפחתי כבר ראתה מכוניות יקרות, אבל איני זוכר רמה כזו של התלהבות וחיוכים. בימים שאחרי עסקנו ביצירת "ביזנס קייס" לרכב, כמו רכישה משותפת של כמה משפחות או השכרה. כמעט בלתי אפשרי להצדיק את מחיר הקליפורניה: המהדורה שנבחנה עולה 474,000 שקלים (439,000 ללא חבילת 'ספיישל אדישן') והיו בטוחים ששפע הסקרנים שהציצו גלגלו עיניים כששמעו את מחירו.

פולקסווגן טרנספורטר קליפורניה - מבחן דרכים

 
במחיר כזה אפשר לרכוש מכונית יפה ומינוי למלון בוטיק, וברור שניתן לקחת וואן ולבצע לבד הסבות ודיגומים. אבל מה שיפה כאן שהכל מותאם, איכותי, חוקי וקל לשימוש עם תחושה שיצרן אחד תכנן זאת מא' ועד ת'. כן, הקליפורניה יקר בטירוף, והלוואי והיה שלנו.
_________________________________


המון אפשרויות
הגרסה הבסיסית, עם מנוע 2.0 ל' 150 כ"ס, מוצעת ברמת האבזור 'ביץ''; אין מטבחון, תפעול הגג ידני, בפנים 3 שורות של 2 מושבים (1+5) והמחיר 349,000 שקלים. לגרסה החזקה יותר אותו נפח מנוע אך היא חזקה משמעותית (204 כ"ס) ומוצעת ברמת ציוד 'אושן': היא מהודרת משמעותית וכוללת ארונות, מטבחון עם שקעי 220 וולט ומצבר ייעודי, פתיחת גג חשמלית, שולחן פנימי ועוד ומקום ל־4 נוסעים; המחיר: 429,000 שקלים. גרסת הנעה כפולה עם נעילת דיפרנציאל ומקום רק ל־3 נוסעים עולה 439,000 שקלים. חבילת 'ספיישל מודל' מוסיפה רצפת פרקט, תאורת לד ואלקנטרה ב־35,000 שקלים ו־2 צבעים למרכב יעלו 22,000 שקלים.