שדה התעופה של העיר מרסיי כוסה בלובן שלגי. זה לא מובן מאליו, מזג האוויר בעיר החוף הצרפתית דומה לזה שבישראל, ושלג אינו מחזה נפוץ שם. התושבים מופתעים, אבל זו אינה ההפתעה היחידה; סיטרואן משיקה את C4 קקטוס המחודש – וזה משנה את מינו.

הדגם המקורי, ביותר ממובן אחד, הוצג ב-2014, שילב במופע אחד האצ'בק מוגבה-גג, מיניוואן ורכב-פנאי-לייט – והכריז באופן מקסים במיוחד שסיטרואן חוזרת למקורותיה: מחדשת.

ולמרות שבסיס הגלגלים הלא-גדול (260 ס"מ) נשאר, ובגלל שהקקטוס המקורי לא ממש היה מוגדר, ומכיוון שלסיטרואן יש עכשיו רכב פנאי "אמיתי" בגודל דומה (C3 אירקרוס) – הוכרז הדגם המחודש כמשפחתית קומפקטית. במסיבת העיתונאים סיטרואן משווה את הקקטוס למאזדה 3 ולחברותיה – וזו הסיבה גם שמסילות ההטענה על הגג נעלמו, וכריות האוויר שכיסו כמחצית מהדלתות, הפכו קטנטנות וירדו אל תחתיתן. בקיצור, הקקטוס התברגן.

סיטרואן קקטוס המחודש (2018) – מבחן דרכים (השקה עולמית)


חדש-ישן
השמיים מתבהרים בחבל פרובנס, והקקטוס הלבן שלי דוהר קדימה. לא במהירות, יותר בניחוחות מרגיעה. לאחר שנחתנו, דאגו נציגי סיטרואן לפמפם לנו את המילה 'קומפורט', ועתה הכל מסתדר לי. מתברר שבקקטוס החדש ישנו פטנט חדש-ישן במערך המתלים. התצורה היא אותה תצורה – ויש לציין את המתלה האחורי הפשוט (בתכנון ובעלות) המזכיר את זה שהיה ב-306 מנוחתה עדן, או לחילופין בתאומתה מבית סיטרואן, ZX זיכרונה לברכה.

סיטרואן קקטוס המחודש (2018) – מבחן דרכים (השקה עולמית)


החידוש הוא בדמות בולמים הידראוליים עם שיכוך פרוגרסיבי; כן, אני יודע, אני מתחיל לסבך. עדיין לא המציאו שם בעברית למוצר הזה. בכל מקרה, מדובר בבולם הכולל שלושה תאים שבתוכם קפיצים המעדנים ואף מגדילים את המהלך, הן בשיכוך והן בהחזרה. 

הדמיית עבודת הבולמים החדשים

עכשיו תשאלו, אז מה ישן? או! מסתבר שסיטרואן השתמשה בו ב-ZX שהתחרתה בראלי פריז דקאר, אי-אז בשנת 1994. והתשובה לשאלה המתבקשת – כן, היא ניצחה. למעשה, ה-ZX הזו עם הבולמים האלה, ניצחה בראלי גם בשנתיים שלאחר מכן. לגבי טיבו של הפטנט הישן, תופתעו לשמוע כי הוא נמצא עד היום בדגמי המירוץ של הקונצרן.  

סיטרואן קקטוס המחודש (2018) – מבחן דרכים (השקה עולמית)


על נוחות ושינויים
אני יורד מהכביש המהיר ועולה על זה הכפרי, המפותל. אני יכול לומר לכם כבר עתה שאין בקקטוס הזה קמצוץ מירוצי, ולו הקטן ביותר. אבל בהחלט מורגש השיפור בגיהוץ מהמורות ומפגעים חדים. וזה לא שהיה רע לפני, שכן נוחות הנסיעה הייתה טובה בהחלט. 

אבל לעשות ממשהו טוב, טוב עוד יותר, על כך מגיעה מחמאה גדולה, והבולמים האלה הם בהחלט שדרוג מבורך. בשיחה בהמשך היום עם המהנדס הראשי של הפרויקט, נגלה גם שהקפיצים רוככו, שאת הבולמים מייצרת חברת קאיאבה (Kayaba; המוכרת לרוכבי אופנועים) ושהפטנט ייכנס בהדרגה לשאר דגמי החברה (כרגע רק הקקטוס וה-C5 אירקרוס משתמשים בו). 

סיטרואן קקטוס המחודש (2018) – מבחן דרכים (השקה עולמית)


תא הנוסעים נראה דומה לזה שלפני מתיחת הפנים, אך גם בו נערכו שינויים. הראשון נוגע לנוחות; במושבים הורכבו ספוגים עבים יותר, ויש לציין כי הריפוד נראה טוב משמעותית. תנוחת הנהיגה טובה מבעבר, כאשר בניגוד לקקטוס טרום המתיחה, זה החדש מצויד בגלגל הגה הנע גם פנימה-החוצה, אם כי המהלך קצר יחסית. צגי המידע מנפקים יותר מידע, בורר ההילוכים נראה טוב מאשר קודם וגם קונסולתו חדשה לגמרי. יש אפילו התנעה ללא מפתח, תענוג. עם זאת, נשמר החיסכון בחומרים, לנוסע יש רק פתח מיזוג יחיד, וחלונות הצד האחוריים אינם יורדים, אלא נפתחים (קצת) כלפי חוץ. 

סיטרואן קקטוס המחודש (2018) – מבחן דרכים (השקה עולמית)


השמיים כבר בהירים לגמרי, אין זכר למזג האוויר המושלג. אני מגלה שחלון הגג הפנורמי אינו כולל סגירה פנימית, אבל בהמשך נמסר כי הוא גם לא יגיע ארצה. חלונות הצד האחוריים הוכהו להגנה מהשמש. מבט החוצה מגלה כי בעוד כשלושה חודשים הכרמים והמטעים יהיו בשיא פריחתם ובכלל, זהו חבל ארץ נאה מאוד. בין כפר עתיק למשנהו, אני מתרשם גם מבידוד הרעשים ששופר, הן ברצפה והן באיטום הדלתות והחלונות. 

סיטרואן קקטוס המחודש (2018) – מבחן דרכים (השקה עולמית)


ביצועים ובטיחות
הקקטוס בו נהגתי, בשני ימי ההשקה, צויד במנוע טורבו-בנזין 1.2 ליטר המייצר 110 כ"ס ובתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים – אותו שילוב כמו בקקטוס הנוכחי. אני לא יודע אם נעשו שינויים בתיבה, או האם משקל הרכב שצמח ב-45 קילוגרמים הוא זה שהשפיע, אבל העברות ההילוכים חלקות יותר. הביצועים טובים, אך ללא דרמה וזה בסדר, שהרי מי שמעוניין בדרמה שיקנה מכונית ספורטיבית, או שיעשה מנוי להבימה. ובאותו עניין, אדווח כי האחיזה טובה בהחלט, ההתנהגות בטוחה וזוויות הגלגול סבירות. אולי סבירות מינוס. 

סיטרואן קקטוס המחודש (2018) – מבחן דרכים (השקה עולמית)


הגרסה אותה קיבלנו, כללה גם חבילת בטיחות נרחבת: בלימת חירום אוטונומית, ניטור שטחים מתים, זיהוי תמרורים, התרעה על סטייה מנתיב, זיהוי עייפות נהג והתרעה על אי-שמירת מרחק. מנהל מותג סיטרואן, יריב קריים, אמר כי הקקטוס המחודש יקבל את חבילת הבטיחות המלאה כבר ברמת הגימור הבסיסית, לכשיגיע בתחילת 2019.

סיטרואן קקטוס המחודש (2018) – מבחן דרכים (השקה עולמית)


החזירו עטרה ליושנה
אין שום דבר רע בהתברגנות. אפילו עבדכם הנאמן התברגן, התחתן והקים משפחה. אז אולי העליתי מעט במשקל, והפכתי פחות מושך, אבל היי, הבת שלי מאוד נהנית להניח את ראשה על בטני, נחמדה לה הרכות הזאת ומבחינתי מצב זה עדיף עשרות מונים על הקודם.

סיטרואן קקטוס המחודש אולי התברגן, ובדומה לשינויים בהווייתי – הוא נוח יותר מאשר עד כה. הקקטוס המחודש מציג אופי, הקקטוס המחודש מציג חדשנות – ובעיקר: הקקטוס המחודש הוא ממשיך בחדשנות שציפינו לה מסיטרואן זה עשורים והתגשמה לראשונה עם השקתו. מתוך ארבעה עיתונאים נטולי עורלה שהגיעו להשקה, שלושה שוקלים לרכוש אחד. לאחד מהם יש ילדה שנהנית להניח את ראשה על בטנו.