האם בכיר בפורשה היה מעורב בפרשת זיוף נתוני זיהום האוויר של פולקסווגן, "דיזלגייט"? התקשורת הגרמנית וסוכנות הידיעות רויטרס מדווחות על פשיטה שביצעו חוקרי משטרה במשרדי פורשה ובבתי בכירים בחברה, ועל מעצר אחד מבכיריה.

על-פי הדיווח עולה כי מנהל פיתוח יחידות הכוח של פורשה, יורג קרנר, נעצר במהלך המבצע המשטרתי. הוא מוחזק במעצר ובמשטרה הכריזו כי קיים חשש שינסה לברוח מהמדינה אם ישוחרר.

חוקרים פשטו מוקדם יותר השבוע על בתים ומשרדים בבוואריה ובאדן-ורטמברג שבגרמניה, במטרה לנסות ולאתר מסמכים המוכיחים מזימה לזיוף נתוני זיהום אוויר ממכוניות. החקירה היא ענף נוסף בפרשת דיזלגייט, במהלכה פולקסווגן הודתה בזיוף נתוני זיהום ממנועי דיזל במיליוני מכוניות ולאורך שנים. כתוצאה מהפרשה פולקסווגן נדרשה לשלם מיליארדי דולרים בקנסות ותביעות, לבצע שינויים במיליוני מכוניות ולהוריד חלקן מהכביש.

2171פורשה קאיין


מהתביעה הגרמנית נמסר כי במסגרת החקירה הנוכחית, נבדק חשד לכך שחבר בחבר המנהלים של פורשה, חבר בצוות הניהול הבכיר וחשוד נוסף שכבר לא מועסק בפורשה, ביצעו את הזיוף במכוניות הדיזל של היצרנית. שמותיהם לא פורסמו. יש לציין כי פורשה עשתה שימוש במנועי דיזל של קונצרן פולקסווגן, לרוב בשינויים קלים בלבד לעומת מנועים שהותקנו במכוניות פולקסווגן ואודי.

קרנר, שנמצא כאמור במעצר, הצטרף לאודי בשנת 2004, לאחר שנות עבודה בחברת בוש - מי שסיפקה לפי החשדות את תוכנת זיוף הנתונים. תוכנה זו איפשרה למכונית לזהות שהיא במבחן תקינה ולהפחית באופן מלאכותי את זיהום האוויר. בנסיעה בכביש ציבורי, מחשב הניהול ביטל את הפעולה הזו וכתוצאה מכך נפלטו כמויות זיהום גבוהות בהרבה מהמוצהר.

קרנר הופקד מאז הצטרפותו לקונצרן פולקסווגן על פיתוח מערכות האלקטרוניקה של המנועים ותיבות ההילוכים, תוכנת הניהול ועוד. על-פי החשדות, מהנדסי אודי הם שפיתחו את התוכנה ששימשה לזיוף נתוני הזיהום בקרוב ל-11 מיליון מכוניות.

קרנר נחשב לאחד מהאנשים הבכירים ביותר בקבוצת פולקסווגן, ונחשב למקורב למנכ"ל הקבוצה המוחלף, מתיאס מיולר, שניהל את פורשה עד לחשיפת פרשת דיזלגייט והתמנה למנכ"ל הקבוצה מיד לאחר מכן. מיולר פוטר מוקדם יותר החודש, והוחלף על-ידי הרברט דייס, מנהל מותג פולקסווגן שהגיע לקונצרן לפני כשנתיים מב.מ.וו.

על-פי הדיווחים בגרמניה, החוקרים ביצעו פשיטה חדשה בעקבות מידע שמנהל לשעבר באודי, ג'ובאני פאמיו, העביר לידיהם לאחרונה. פאמיו נעצר מוקדם יותר השנה, והוא מעיד כנגד בכירים ועמיתים במסגרת היותו עד מפתח של התביעה.