רכבי שטח אמיתיים הם זן נכחד. סוג הרכב שהפופולריות שלו הלכה וגדלה ברבע האחרון של המאה הקודמת, כמעט ונעלם. שילוב המבנה המקורי – שלדת סולם, סרנים חיים – שפגע בנוחות הנסיעה וביכולת הדינמית, עם העובדה שרובם המוחלט של הלקוחות לא נסעו איתו באמת בשטח, הביאו ליצירת סוג הרכב שהתאים לצרכים – רכב הפנאי; נראה כמו רכב שטח, עשוי על בסיסה של מכונית נוסעים ומסתדר היטב על שבילים.

בכל זאת, לשטח
עדיין ישנם מספר דגמים חדשים של רכבי שטח של ממש, או כאלה שלפחות יש להם יחס העברה קצר (Low), אבל מספרם נמוך ומחירם גבוה. בשנים האחרונות היה סוזוקי ג'ימני רכב השטח הנגיש היחיד, אבל הוא היה קטן וחלש מדי, וייצורו הופסק לאחרונה. לטנדרים 1 טון כושר עבירות של ממש, אבל הם גדולים מדי, נוחים פחות מדי, והמבנה שלהם (בייחוד מאחור) פוגע גם ביכולת השטח.

בעיות מובנות
אחזקת כלי רכב כאלו יקרה ביותר – צריכת דלק גבוהה (דיזל – סביב 7-9 ק"מ/ל', בנזין – סביב 5-7 ק"מ/ל'), טיפולים יקרים (קיבולת נוזלים כפולה משל רכב פרטי רגיל, למשל) וכך גם חלקי החילוף; גם בגלל שאלה מכלולים גדולים ויקרים לייצור, קשים לאיתור, ולכאן יש להכניס רמת בלאי גבוהה. מעבר לזמן, לנסועה ולאקלים, בכל זאת מדובר ברכב שהשטח מאתגר את עמידות המכלולים שלו.

לגיל הרכב השפעות נוספות – גם בשגרת האחזקה וגם בעניין הביטוח. בדרך כלל, לא ניתן לבטח בביטוח מקיף רכב מעל גיל 13, ולכן מומלץ למגן היטב את הרכב מפני גניבה. כמו כן, מהשנה ה-16 חייב כל רכב באישור תקינות בלמים במבחן הרישוי השנתי (טסט), ומהשנה ה-19, רכב 'מיושן' לפי החוק, יש לבצע מבחן רישוי כל חצי שנה (עלות האגרה השנתית נחלקת לשניים).

נהיגה בכלי רכב כאלה מחייבת מודעות לגודלם ולמשקלם, והגרסאות הקצרות שלהם סובלות מהתנהגות כביש עצבנית (מרכב גבוה, בסיס גלגלים קצר, מהלך מתלים ארוך). רצוי מאוד לבחור ברכב עם אביזרי בטיחות מינימליים, כמו כריות אוויר ומערכת ABS; בעבר היה מקובל לשלם עבור אביזרים כאלו בנפרד וניתן לוודא את קיומן של מערכות אלו ברישיון הרכב.

_________________________________


הדגמים ברשימה זו
ברשימה זו נתמקד ברכבי שטח שהם נוחים יחסית לשימוש יום-יומי, ממדיהם בצד הקומפקטי יחסית – כולל גרסאות קצרות של הגדולים בחבורה – ומחירם סביר.

הרשימה מסודרת לפי סדר א"ב. מעבר לגודל הדגמים, אלה המובאים כאן הם במסגרת תקציב של כ-60,000 שקל, המצוידים בהילוך כוח; עם זאת, בסוף הרשימה נמצאים מספר דגמים נוספים, שלא הוכנסו לרשימה העיקרית מסיבות שונות (הסבר צמוד לכל דגם). המחירים המצוינים ברשימה מבוססים על מחירי השוק, עבור כלי רכב בעלי נתונים סבירים של נסועה ובעלויות.

איסוזו טרופר קצר
טווח שנים 1998-2004
מחיר ממוצע 32,000 שקל
מנוע טורבו דיזל 3.0 ליטר, 159 כ"ס; בנזין 3.5 ליטר, 215 כ"ס 
אפשרות לתיבת הילוכים ידנית בגרסת דיזל בלבד.
בטיחות 2 כריות אוויר; ABS – הוצע בתוספת תשלום.
הערות טרופר סבל בעבר ממספר מחלות, שגרמו למחירי השוק שלו להיות ירודים. התקלה הידועה שייכת לגרסה עם מנוע הדיזל (4JX1), ונוגעת לדליפת סולר מהמזרקים – מה שגרם לערבוב הסולר עם נוזל הקירור ולעתים אף עם שמן המנוע; הפתרון – החלפת אטמים על שרוולי מזרקי הדלק אחת לשנה. בעיה אחרת שגרמה אף היא להרס מנועים נבעה משימוש בשמן מנוע לא נכון על-ידי היבואן; בטרופר דיזל יש להשתמש בשמן סינטטי, ולא בשמן מינרלי.

בעיה נוספת משויכת לגרסאות עם תיבה אוטומטית (4L30-E) הסובלת מהתחממות יתר, בעיקר בגרסאות עם מנוע בנזין; הפתרון המקובל – התקנת מצנן ('קולר') מוגדל לתיבת ההילוכים. בעיה נוספת שקשורה לתיבה האוטומטית קשורה למבנה הפיזי שלה בחלק התחתון של הרכב – המבנה שלה בולט ופגיע מאוד.

מחירי הקנייה של טרופר מהשנים המאוחרות נמוכים ביותר, ועם נכונות לטפל בתקלות הידועות ניתן ליהנות מרכב שטח נעים, בעל כושר עבירות גבוה ביותר ועם שיפורים וחלפים בשפע. במקרה של טרופר, תיבה ידנית עשויה להקל על החיים המשותפים.

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


איסוזו רודיאו
טווח שנים 2002-2004
מחיר ממוצע 29,000 שקל
מנוע בנזין 3.2 ליטר, 205 כ"ס 
אפשרות לתיבת הילוכים ידנית לא.
בטיחות 2 כריות אוויר, ABS; לא נבחן במבחן הריסוק האירופי, אך דגם זהה – אופל פרונטרה – קיבל 3 כוכבים (2002).
הערות רכב שטח קטן מטרופר עם כושר עבירות פחות טוב, אבל עדיין בנוי 'כמו פעם – עם שלדת סולם, סרן אחורי חי והילוך כוח. שווק בישראל בשתי רמות גימור, כשלזו הבסיסית (LS) גלגל חלופי תלוי על גבי דלת תא המטען – לעומת רמת הגימור הגבוהה (LSE), בה הגלגל מותקן מתחת לתא המטען. רמת הגימור הגבוהה כוללת גם בולמי זעזועים אדפטיביים.

כמו בטרופר, גם רודיאו סובל מבעיית התחממות של התיבה האוטומטית (4L30-E, כמו בטרופר); הפתרון המקובל – התקנת מצנן ('קולר') מוגדל לתיבת ההילוכים. מעבר לכך, בדגם המחודש (2003 ואילך, עם סבכה קדמית שונה) יש תיבת הילוכים שונה ועדיפה (אייסין) – ועדיין, מומלץ להתקין גם בה מצנן לתיבת ההילוכים.

חיישני החמצן אינם מאריכי חיים ויש ארבעה מהם (לרוב שניים).

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


ג'יפ צ'ירוקי
טווח שנים 2002-2007
מחיר ממוצע 45,000 שקל 
מנוע טורבו דיזל 2.8 ליטר, 150 כ"ס; בנזין 3.7 ליטר, 205 כ"ס
אפשרות לתיבת הילוכים ידנית לא.
בטיחות 4 כריות אוויר, ABS; מערכת ESP – מ-2006; מבחן בטיחות – 3 כוכבים (2002), 4 כוכבים (מאוגוסט 2003 ואילך).
הערות הדגם ה'רך' ביותר של ג'יפ בעשור הקודם. במצבו הבסיסי, יכולת השטח ג'יפ צ'ירוקי מוגבלת – למרות שיש לו הילוך כוח. יחד עם זאת, מתלים משופרים ונעילת דיפרנציאל אחורי משפרים את הרכב ללא היכר. בקרת היציבות מ-2006 טובה גם לכביש וגם לשטח. חשוב לשים שכלים רבים הגיעו ביבוא אישי, לעתים אף ללא הנעה כפולה.

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


טויוטה לנד קרוזר קצר
טווח שנים 1999-2003
מחיר ממוצע 59,000 שקל (עודכן)
מנוע טורבו דיזל 3.0 ליטר – 125 כ"ס עד נובמבר 2000, 163 כ"ס לאחר מכן; בנזין 3.4 ליטר, 180 כ"ס (מ-2002).
אפשרות לתיבת הילוכים ידנית לא.
בטיחות ABS ו-2 כריות אוויר.
הערות טויוטה לנד קרוזר פראדו (המוכר גם בשם לנד קרוזר 90) הוא מדגמי השטח הטובים שהיו כאן, בזכות איזון טוב בין איכות נסיעה בכביש לבין יכולות שטח גבוהות ביותר (מהלך מתלים ארוך, הילוך כוח קצר במיוחד ונעילת דיפרנציאל אחורית מקורית). למרות ההיצע הגדול, הביקוש ללנד קרוזר יוצא דופן – וגם מחירי השוק.

למרות המוניטין היצוק, גם פראדו סובל ממגרעות משלו – איכות ייצור נמוכה של תא הנוסעים (חומרי דיפון עדינים, הרכבה); מסבים כדוריים כושלים במתלה הקדמי (Ball Joints) – אם כי אלו מוחלפים במסגרת קריאת תיקון עד היום (עבור כלי רכב שלא ביצעו זאת); מנוע הדיזל המשופר (163 כ"ס) חזק משמעותית מקודמו, אבל בעל מערכת הזרקה מתוחכמת ורגישה, עם מזרקי דלק שלא מאריכים חיים – ויקרים מאוד להחלפה. 

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


מיצובישי פאג'רו קצר
טווח שנים דור שני – 1994-2000; דור שלישי – 2000-2007
מחיר ממוצע דור שני – 36,000 שקל; דור שלישי – 54,000 שקל
מנוע דור שני – טורבו דיזל 2.5 ליטר 100 כ"ס (1997-2000), 2.8 ליטר 125 כ"ס (1998-2000); בנזין 3.0 ליטר, 180 כ"ס; דור שלישי – טורבו דיזל 3.2 ליטר 165 כ"ס; בנזין 3.5 ליטר 202 כ"ס.
אפשרות לתיבת הילוכים ידנית רק בגרסאות דיזל ורק עד 2003.
בטיחות דור שני – ABS ו-2 כריות אוויר, שהוצעו בתוספת תשלום; דור שלישי – 4 כריות אוויר, אבל ABS הוצע בתוספת תשלום.
רקע שני הדורות של מיצובישי פאג'רו שונים לחלוטין זה מזה – עד שנת 2000 (דור שני) נשען פאג'רו על שלדת סולם וסרן אחורי 'חי', ואילו מ-2000 (דור שלישי) היה לדגם זה מרכב אחוד (ללא שלדת סולם) ומתלים עצמאיים מלפנים ומאחור; עבור מי שמטיילים בשטח בתדירות לא גבוהה ו/או לא דורשים כושר עבירות טכני, הדור השלישי עדיף בזכות ביצועים ואיכות נסיעה עדיפים משמעותית.

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


עבור המטיילים הקשוחים, הדור השני יהיה עדיף. יתרון נוסף לדור השני – גרסה פתוחה ('קנבס') נחשקת, על בסיס השלדה הקצרה, המוצעת רק עם מנוע דיזל 2.5 ליטר (בעל מערכת קירור רגישה) ותיבה ידנית.

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


ניסאן טראנו קצר
טווח שנים 1994-2005
מחיר ממוצע 30,000 שקל
מנוע טורבו דיזל 2.7 ליטר 125 כ"ס (1998-2002), 3.0 ליטר 154 כ"ס (2003-2005); בנזין 2.4 ליטר, 118 כ"ס (1994-2002)
אפשרות לתיבת הילוכים ידנית כן
בטיחות 2 כריות אוויר ו-ABS, הוצעו בתוספת תשלום עד שנת 2000 – ולאחר מכן הוצעו באופן תקני
רקע אחד הדגמים הוותיקים בסקירה. לא שונה משמעותית במהלך 11 שנות שיווקו. מנוע דיזל נוסף לראשונה ב-1998, גם עם תיבה אוטומטית – וב-2003 שודרגה גרסת הדיזל עם מנוע בנפח 3.0 ליטר; המנוע הגדול יותר חזק משמעותית מקודמו, אך לא מצטיין באריכות חיים.

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


סאנגיונג אקטיון
טווח שנים 2007-2011
מחיר ממוצע 27,000 שקל
מנוע בנזין 2.3 ליטר, 150 כ"ס
אפשרות לתיבת הילוכים ידנית לא
בטיחות 4 כריות אוויר, ABS, ESP
רקע למרות היותו רכב פנאי קומפקטי מודרני, אקטיון נשען על שלדת סולם, סרן אחורי חי והילוך כוח. בדגמי 2009 תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים, במקום 4. מהדגמים היחידים ברשימה הכוללים בקרת יציבות (ESP) חשובה, המסייעת גם בתנאים מסוימים בנהיגת שטח. כבר במצבו המקורי, כושר העבירות של אקטיון מפתיע לטובה – למרות מרווח גחון קטן למדי (19.5 ס"מ, ניתן לשיפור).

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


סאנגיונג/דייהו קוראנדו (דור ראשון)
טווח שנים 1998-2006
מחיר ממוצע 29,000 שקל
מנוע דיזל/טורבו דיזל 2.9 ליטר, 95-120 כ"ס
אפשרות לתיבת הילוכים ידנית רק ב-98'
בטיחות ABS תקני; 1 כריות אוויר עד 2004, 2 כריות מ-2004 עד 2006
רקע הדור הראשון של סאנגיונג קוראנדו מבוסס על מכלולים עמידים לשטח – שלדת סולם וסרן אחורי חי, ויש לו גם הילוך כוח. בין 1999 ל-2001 שווק תחת מותג דייהו, אך ב-1998 ובין השנים 2002-2006 שווק תחת מותג סאנגיונג. שווק בדרך כלל עם מנוע טורבו דיזל (5 ציל') ותיבה אוטומטית (של מרצדס), אך ב-98' שווק הדגם גם עם מנוע דיזל ללא טורבו (95 כ"ס) ועם אפשרות לתיבה ידנית. פוטנציאל העבירות משמעותי, אך מוגבל על ידי מבנה הפגוש הקדמי.

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


סוזוקי ג'ימני
טווח שנים 1999 עד היום
מחיר 60,000 שקל ל-2008 שמור ומשופר
מנוע בנזין 1.3 ליטר – 82 כ"ס עד 2005, 85 כ"ס מ-2006
אפשרות לתיבת הילוכים ידנית כן
בטיחות 2 כריות אוויר; ABS מ-2005. מערכת ESP מ-2015
רקע רכב שטח אמיתי, למרות הממדים הקטנים וההופעה שובת הלב. סוזוקי ג'ימני מתאים מאוד לטיילים צעירים בגילם ובנפשם, אבל תמורת יכולת השטח והעלויות הנמוכות (יחסית) נדרשים ויתורים משמעותיים באיכות החיים רוב הזמן – מדובר ברכב קטן ביותר, רועש, קופצני ובעל התנהגות כביש גבולית – בקרת יציבות (ESP), המוצעת מ-2015, חיונית כאן עוד יותר מאשר בכלי רכב אחרים ברשימה.

חשוב לשים לב כי במשך כל השנים שווק ג'ימני בישראל עם מנוע 1328 סמ"ק, אולם לדגמי 1999-2000 מנוע ישן יותר (1298 סמ"ק), עם מרווח טיפולים של שנה/10,000 ק"מ ורצועת תזמון המאלצת החלפה תקופתית. דגמי 2001 לעומת זאת, מצוידים בשרשרת תזמון וכוללים מרווח טיפולים מורחב של שנה/15,000 ק"מ. מ-2006 מצויד ג'ימני במערכת תזמון משתנה לשסתומים.

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


סוזוקי ויטארה קצר (דור שלישי)
טווח שנים 2009-2015
מחיר ממוצע כ-65,000 שקל ל-2010
מנוע בנזין 2.4 ליטר, 168 כ"ס
אפשרות לתיבת הילוכים ידנית לא
בטיחות 6 כריות אוויר, ABS, ESP; מבחן בטיחות – 4 כוכבים (2007)
רקע הדור השלישי גרנד ויטארה הוצע אצלנו עוד ב-2005, אך גרסת 3 הדלתות הוצעה רק מ-2009. בשונה מהדורות הקודמים, לדור השלישי של ויטארה יש מרכב אחוד ומתלים עצמאיים (כמו בפאג'רו) והוא נמוך יחסית. יחד עם זאת, יש הילוך כוח וזוויות מרכב טובות – כך שיש עם מה לעבוד בשטח.

הדור השני של ויטארה (1998-2005) לא נכנס לרשימה מכיוון שאין לו מערכת ABS החשובה.​

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


קיה ספורטאז' (דור ראשון)
טווח שנים 1996-2003
מנוע בנזין 2.0 ליטר, 128 כ"ס
אפשרות לתיבת הילוכים ידנית כן, או מדגמי 1996 בגרסת 5 דל' או מדגמי 2000 בגרסת קבריולה.
בטיחות 2 כריות אוויר, ABS (רק בגרסאות עם תיבה אוטומטית)
רקע כיום, קיה ספורטאז' מוכר כרכב פנאי רך, הנמכר בדרך כלל עם מנוע 1.6 ליטר והנעה קדמית. הדור הראשון, לעומת זאת, היה רכב שטח אמיתי – עם שלדת סולם, סרן אחורי חי והילוך כוח. ספורטאז' שווק אצלנו בעיקר עם 5 דלתות קומפקטי (הייתה גם גרסה מוארכת ב-30 ס"מ), אבל הייתה גם גרסה פתוחה נחשקת וקצרת-מרכב; זו האחרונה הוצעה עם תיבה ידנית בלבד.

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל

_________________________________


אפשרויות נוספות

יונדאי גאלופר קצר (1998-2002, כ-18,000 שקל)
מבוסס על הדור הראשון של מיצובישי פאג'רו (שלא שווק בישראל). מוצע עם מנוע של מיצובישי (2.5 ליטר, 100 כ"ס) ותיבות הילוכים של אייסין (אוטומטית או ידנית). הדגם לא ברשימה העיקרית בגלל היעדרה של מערכת ABS.

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


לנד רובר דיפנדר 90 (1997-2011, החל מ-60,000 שקל)
אייקון נחשק. רכב שטח קלאסי וקשוח, מתאים למתי-מעט – ספרטני, לא נוח, ללא מערכות בטיחות כלל ובעל איכות גימור וייצור בריטית של פעם (וזה לא דבר חיובי). וגם המחיר: 60,000 שקל יידרשו עבור דיפנדר קצר-סגור משנת 1997 (עם מנוע TDI300 הנפוץ והמוצלח) במצב סביר; קיימת גם גרסה פתוחה עוד יותר נחשקת, אך נדירה ויקרה במיוחד – עם תג מחיר העלול להאמיר לכ-120,000 שקל. 

צריך לקחת בחשבון כי דיפנדר הוא רכב גניב ביותר, ומערכות מיגון מתקדמות נגד גניבה ניתן להתקין רק בדגמים מתקדמים המצוידים במחשב מנוע (TD5 החל מ-1999, ו-TD4 החל מ-2007); דיפנדר משנתונים אלו נדיר ביותר ומחירו בהתאם (מעל 100,000 שקלים).

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


מיצובישי פאג'רו ספורט (2000-2003, כ-28,000 שקל)
רכב פנאי-שטח על בסיס הטנדר מגנום (L200), שהוצע כאלטרנטיבה זולה לפאג'רו המוכר. כמו מגנום, גם פאג'רו ספורט נשען על שלדת סולם וסרן אחורי חי וצויד בהילוך כוח. עד 2002 שווק פאג'רו ספורט עם מנוע דיזל 2.5 ליטר (100 כ"ס), תיבה ידנית בלבד וללא מערכת ABS – אבל יש 2 כריות אוויר; החל מ-2003 שווק הדגם בישראל עם מנוע בנזין 3.0 ליטר עם 170 כ"ס, תיבה אוטומטית ומערכת ABS. זהו רכב מעט גדול ביחס לדגמים המאפיינים את הסקירה העיקרית, ובשנים הראשונות חסר ABS.

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל


קיה סורנטו (2003-2009, כ-34,000 שקל)
רכב פנאי קומפקטי, שכמיטב המסורת בשנים ההן נשען על שלדת סולם וסרן אחורי חי וצויד בהילוך כוח. בעל כושר עבירות יעיל במצבו המקורי. המנוע (טורבו דיזל 2.5 ליטר, 140 כ"ס עד 2006 ו-170 כ"ס מ-2007) של קיה סורנטו אינו ידוע כמאריך חיים בשל כשל בייצור מזרקי הדלק. גם תיבת ההילוכים האוטומטית (4 הילוכים עד 2004, 5 הילוכים מ-2005) מצריכה תשומת לב. זהו רכב מעט גדול ביחס לדגמים המאפיינים את הסקירה העיקרית. 

סקר שוק: רכבי שטח אמיתיים עד 60,000 שקל