"סווטשירט" הפך בישראל ל"סווצ'ר", "הנד-ברייק" הפך אצלנו ל"אמברקס" ואגזוז אקרפוביץ' הפך אצל רוכשים מאוד מסויימים של ימאהה טימקס - סיפור אמיתי - לאגזוז "לייבוביץ'", לכן מעניין במיוחד למה יהפוך כאן ה- Vitpilen החדש של הוסקווארנה - "ויפילן"?  "מי פילל"? מי יודע, מה שבטוח הוא שזה בהחלט אחד השמות היותר לא קליטים לציבור העברי. 

למרות שאם הייתי שבדי זה היה די ברור, כי "ויטפילן" בשבדית זה חץ לבן, פשוט, אבל עד שכבר הצלחתי להגות את המילה הזו בלי לטעות ולהרגיש שטוקהולמי מלידה, התברר לי שאני צריך לתרגל גם את המילה Svartpilen, שזה חץ שחור שהוא הגרסה בתנוחה הפחות קרבית שתגיע עם מנוע ה-401 בשחור, אבל זה סיפור לפעם אחרת.

הוסקווארנה ויטפילן 701 - השקה עולמית


יש אופנועים כאלו, בדיוק כמו אנשים או אנשות, שמבט אחד שלך עליהם, נגיעה אחת, ואתה יודע שיש לכם את זה. מספיק להציץ ב"ויט" כדי לדעת שהולך להיות כיף איתו. קצר, מגניב, שונה. מספיק לשבת עליו, לטלטל אותו בין הירכיים כדי לקלוט כמה הוא רזה, קליל במשקל ובאופי, וכל זה עוד לפני ההנעה וטקס החיפוש הקבוע והמעצבן של איפה לעזאזל שמתי את המפתח.

נחזור קצת אחורה לרגע: ב-1930 הוסקווארנה שלטה במרוצי קרח ורוכבים כמו (יהיה נחמד לשמוע אתכם מנסים לבטא את שמם) ,Ragnar Sunnqvist, Ivar Skeppstedt  Martin Strömberg, שבדים עזי המבט וחסיני קור,  עשו שמות במתחרים האחרים כשהם רכובים על האסקים של 350 ו-500 סמ"ק נעולים בצמיגי מסמרים על המשטחים הקפואים. זה סיפור באמת מקסים על חברת אופנועים מיתולוגית, הכי צפונית בעולם, שנוסדה כבר ב-1903, אבל העיניין הוא שהוסקווארנה עברה הרבה מאוד גילגולים מאז והיום היא חברה בבעלות KTM, שמייצרת את האופנועים שלה באוסטריה, על אותו קו ייצור של ה"קטומים", עם מרבית מהמכלולים שלו. 

כלומר כל המילים השבדיות האלו הן התרפקות רומנטית לעבר שבדי, שאיננו עוד אבל זה חלק מהעולם התאגידי שאנחנו חיים בו. תתמודדו.

הוסקווארנה ויטפילן 701 - השקה עולמית


אופנוע הכביש החדש שלהם אמור להיות אבן דרך בהיסטוריה המתחדשת של המותג הייחודי הזה, אבל מה זה בדיוק הויטפילן הזה? "תשכחו כל מה שידעתם על אופנועים", אומר ביומרנות משהו איש יחסי הציבור, ומבט זריז על חבורת העיתונאים מבהיר שמה-זה-ויטפילן זו באמת שאלה שאין לה תשובה ברורה – רוכב אחד לבוש חליפת עור מלאה של רייסרים, אחר קורדורה וגינס יומיומי והשלישי היפסטר עם קסדת שלושת-רבעי ומגפיים. הכל מותר.

בעידן שבו נדמה שכבר ראינו הכל יש כאן ניסיון, כמעט בלתי אפשרי, ליצור משהו שלא היה כאן קודם, "סגמנט חדש" כמו שאוהבים לקרוא כתבי רכב, אפילו העובדה שהשיקו אותו באופן מוזר כמעט לאופנוע בשבוע האופנה מצביע על כך, זה אופנוע שבהגדרה שלו מנסה לומר לך שהשאלות הרגילות של "כמה מהר?" ו"כמה נמוך?" הוא יורד (והוא מהיר ויורד נמוך) הן קצת פחות חשובות, העיקר הוא ה-feel, הרגש, ויש ממנו הרבה.

הוסקווארנה ויטפילן 701 - השקה עולמית


מבחינת מראה זה הצליח – הוא באמת אחר, מיכל דלק שנדמה כאלומיניום בעבודת יד אבל הוא בעצם פלסטיק בחיתוכים הנכונים, פס שחור סקסי-קוּלי על הפנס והדברים הקטנים שאופנוענים יודעים להעריך כמו לוגו הספרות "701" על הצד הפנימי של הכנף האחורית, מתחת למושב. לַאפור של המכל מצטרף פס צהוב עדין ואלגנטי, המנוע ושילדת הצינורות (רק 11 ק"ג) חשופים והזנב נגמר הרבה לפני הגלגל האחורי, עיצוב נקי ומבריק לטעמי, מהסוג שאתה מבקש להסתכל בו עוד ועוד, לגלות בו דברים חדשים, ובמחשבה שניה אולי באמת מתאים לשבוע האופנה.

אנחנו עולים על הבחור ויוצאים לדרך, לוח שעונים מינימליסטי של שעון עגול אחד ואינפורמציה בסיסית, הכסא נוקשה במידה הנוקשה הנכונה, אם יש דבר כזה, ויש רעש משורי מצוין. לתחושת הקרביות הספרטנית הזו מצטרפת העובדה שהראש כמעט על הגלגל הקדמי, החזה חשוף לרוח, תחושה נפלאה של לרכוב על מנוע, רק על מנוע.

הוסקווארנה ויטפילן 701 - השקה עולמית


"רייד ביי וייר", בקרת משיכה, מצמד מחליק ומכלולים האיכותיים של בלם קדמי ברמבו גדל קוטר (301 מ"מ) ומתלים מתכווננים של WP, כל אלו עוזרים להמשיך את הכיף בכביש המעוקל, אותה תחושה שבה מספיק להסתכל לנקודה והאופנוע הולך אליה, קלילות שעלולה להרתיע לעיתים משום שיש רגע שבו נדמה שהאופנוע כמעט נופל לתוך ההשכבה, משהו שצריך להסתגל אליו. המנוע הוא יחידת כוח מופלאה מלאת אופי שמתגאה בתואר "מנוע הסינגל החזק ביותר בייצור סדרתי", 692 סמ"ק שמנפקים 75 כזה מביא מומנט מצויין למטה, ומתקדם לסל"ד הגבוה בעזוז מרגש, מאידך אותן ויברציות מרגשות עלולות להיות מעייפות לרכיבה ארוכה ממש.

"סימפל. פרוגרסיב", זאת הסלוגן הדו משמעי שנתלה במה שנשאר משיעורי האנגלית שלנו. וזה נכון, פשוט, מתקדם, וגם מינימליסטי, אופנתי, ומגניב, בעיקר משהו שמנסה לטלטל את התעשייה הדו גלגלית ועושה מאמץ להמציא משהו חדש, ורק על זה מגיעות לו מחיאות כפיים.

_________________________________

בימים אלה מתחילה עופר אבניר, יבואנית דגמי הוסקוורנה לישראל, בשיווק ה-Vitpilen וה-Svartpilen החדשים. שניהם מגיעים בגרסאות 401 כאשר ה-Vitpilen מוצע גם בגרסת ה-701. ה-Vitpilen 401 וה-Svartpilen 401 מצוידים במנוע סינגל מקורר נוזל בנפח 375 סמ"ק המפיק 43 כ"ס ב-9,000 סל"ד ו-3.77 קג"מ ב-7,000 סל"ד.מחירם הרשמי עומד על 40,000 שקלים.

 

ה-Vitpilen 701 מצויד במנוע הסינגל הבכיר של החברה בנפח 693 סמ"ק המפיק 75 כ"ס ב-8,500 סל"ד ו-7.35 קג"מ ב-6,750 סל"ד. מחירו נקבע על 70,000 שקלים.