ג'יפ גרנד צ'ירוקי ופורד אקספלורר כשלו במבחן הבטיחות של ה-IIHS, גוף המחקר של איגוד חברות הביטוח האמריקאיות. המבחן, שכלל הפעם ריסוק חזיתי בחפיפה קטנה, מדמה מצב בו הרכב פוגע ברכב אחר, עמוד או עץ בפינה הקדמית בצד הנוסע. 

בעוד יצרניות הרכב מוכנות למבחני ריסוק שבודקים עמידות בחפיפה חלקית (כ-50% מהחזית) או מלאה (100%), מבחן חפיפה קטנה נכנס לשגרת המבחנים רק בשנת 2012, ומבוצע רק על-ידי ה-IIHS. בתחילה נבחנה רק הגנה בצד הנהג, אך לפני שנה הצטרף מבחן נוסף לצד הנוסע - והוכיח שבמקום למגן את שני הצדדים, היצרניות הגיבו תחילה רק במיגון צד הנהג.

מבחן בטיחות: קיה סורנטו מצטיין, פורד אקספלורר וג'יפ גרנד צ'ירוקי כשלו


התוצאות הקשות ניכרות בכמה מרכבי הפנאי בגודל בינוני (גדולים בישראל) שנבחנו כעת. פורד אקספלורר כשל לחלוטין, עם קריסה משמעותית של המבנה: ציר הדלת נע בחלקו התחתון 38 ס"מ לאחור ו-33 ס"מ בחלקו העליון, יחד עם הקונסולה הקדמית. לשם השוואה, בכלי הרכב שהצטיינו במבחן תנועת ציר הדלת הסתכמה בפחות מ-10 ס"מ.



כל אלו פירושם שחלקים קשים קרובים יותר לראש וגפי הנוסע, מה שב-IIHS מעריכים מניב סיכון גבוה לפגיעה ברגליים. בפורד הודיעו לבוחנים כי בכוונתם להציג אקספלורר חדש בקרוב, וכי זה יציע רמת בטיחות משופרת בשני הצדדים (האקספלורר היוצא כשל גם במבחן ההגנה על נהג בפגיעה בחפיפה קטנה).

כשלון רשם גם ג'יפ גרנד צ'ירוקי, עם קריסה מבנית של יותר מ-25 ס"מ. בנוסף, תכנון לקוי של מנגנון כריות האוויר הוביל לכך שראש בובת הבטיחות במושב הנוסע פגע בקונסולה. מכיוון שכרית הצד לא נפתחה (למרות שיש לכך תועלת ברורה גם בתאונה חזיתית), ראש הבובה ניתז החוצה. ב-IIHS מעריכים כי קיים סיכון ממשי לפגיעת ראש ורגל ימין בתאונה מסוג זה בגרנד צ'ירוקי.

1597078פורד אקספלורר
פורד אקספלורר (למעלה) מול פולקסווגן אטלס
1597080פולקסווגן אטלס


כשל דומה בכרית האוויר הקדמית, שהוביל לפגיעת הראש בקונסולה, נמצא גם בהונדה פיילוט (שלא משווק בישראל). עם זאת, מרכב הפיילוט תפקד היטב ורמת ההגנה שבו דורג הייתה "מתקבלת על הדעת", הציון השני בטיבו בדירוג ("טוב", "מתקבל על הדעת", "גבולי" ו"עלוב").

מבין שמונה רכבי הפנאי שנבחנו, רק אחד זכה לציון המרבי של ה-IIHS, שמכונה "בחירת בטיחות מרבית פלוס": קיה סורנטו המחודש. ציון זה ניתן לרכב שמצטיין בכל מבחני הריסוק (קדמיים, צדיים, התהפכות ועוד) ומציע מערכות בטיחות מתקדמות.