אני מחנה את המרצדס הגדולה ממש בחזית המלון, אחרי שהקב"ט הזיז את עמודי המתכת שאמורים למנוע ממני לעשות בדיוק את זה. הסיבה בגינה זכיתי לכבוד של עשירים, היא שנודבתי לתפקיד חשוב בחתונתו (המאוחרת) של חברי, מלווה את חברי בשעותיו האחרונות כרווק. זו אמורה להיות החתונה (הראשונה) האחרונה בדור של חבריי בני גילי, אז שאני לא אפרגן? בטח שכן.
ועל הדרך, וביותר ממובן אחד, אוכל ללמוד על איכותו של מרכיב חשוב ברכב כזה, המושב מאחור, המיועד לחלק מבעלי הרכב ולאורחיהם הנכבדים.   
        
יום לחוץ (בעיקר) בחוץ 
כבר עם הכניסה, מצליחה מרצדס S קלאס להשרות עלי אווירה שלווה, כאילו מצליחה לשנות הרגשה (ומחשבות) ברגע שנסגרות הדלתות. סליחה, "נסגרות" זה מונח למכוניות רגילות, כאן הן נשאבות למקומן על ידי אוויר (וואקום) בצורה כל כך עדינה ומדודה, ורק זה לבדו גרם לי להרגיש מיוחד עוד בחנייה (אם אתה מרגיש מיוחד בגלל אופן סגירת דלתות במכונית בה אתה יושב, אז, טוב, נעזוב זה; העורך).

מרצדס S560 – מבחן דרכים


אני יוצא מהחניון אל עבר התנועה הסואנת שבחוץ, ומזכיר לעצמי שאני נוהג במכונית שהיא ארוכה מסלון ביתי ורחבה ממנו. לא יודע אם זה (רק) אני או (בעיקר) היא, אבל בתוך העולם הגועש והרועש, התחושה שלי נינוחה, מנותקת מהסביבה הלחוצה; אולי אלו מתלי האוויר שמצליחים להעלים את פני הכביש ושיבושיו במעיין ריחוף שחודר דרך הגוף ומגיע לתודעה.  

"על זה כל המהומה?" שאל אילן הצלם שנייה אחרי שהתיישב לצידי, "נחכה ונראה מה תאמר בסוף היום" עניתי. טעיתי. 'עיסוי אבנים חמות' גרם, תוך דקות ספורות, לכך שמר קליין הכריז כי הוא מבין על מה המהומה. 

שימור ושיפור
מרצדס מצהירה כי ביצעה 6500 שינויים, לא פחות, בספינת הדגל שלה במהלך מתיחת הפנים לדור השישי-נוכחי שהוצג ב-2013. את רובם של השינויים ניתן לחלק לשלושה: שיפורים בעיצוב החוץ והפנים; שדרוג מערכות הנוחות והבטיחות; חידוש היצע יחידות ההנעה, בצמוד לשינוי בסימול הגרסאות (ראו בוקסה).
  
מרצדס S560 – מבחן דרכים


הגרסה שבנידון היא S560 'לונג' – מנוע V8 כפול מגדשים בנפח 4.0 ליטר, המייצר 469 כ"ס (5250-5500 סל"ד) ו-71.3 קג"מ (2000-4000 סל"ד); תיבה אוטומטית 9 הילוכים והנעה כפולה. למרות 2125 ק"ג, זמן ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 4.6 שניות והמהירות המרבית היא 250 קמ"ש (מוגבלים-אלקטרונית). בסיס הגלגלים 316.5 ס"מ, האורך 525.5 ס"מ – ובשני הפרמטרים, 14 ס"מ יותר מאשר בגרסה הרגילה. 

הרכב שנבחן הוא ברמת הגימור 'Ultimate Essence', הגבוהה ביותר המוצעת כאן, והשפע הכביר מעניק משנה תוקף לאמרה הידועה "מרוב דובים לא רואים יער". אחד החידושים בהם מרצדס מתגאה היא מערכת הנקראת "בקרת נוחות אנרגטית" (ENERGIZING Comfort Control), מערכת חיישנים השולטת במושבים, בתאורת האווירה (עתה עם 64 גוונים), בקרת האקלים ומערכת השמע, ומתאימה אותם למצב רוחו של הנהג (או את זה שהוא נוהג): "רעננות", "חמימות", "חיוניות", "שמחה", "נוחות", "אימון". תכונה בעלת ערך או גימיק יוקרתי? החליטו אתם. ולא שהיה, אבל שלי התקבע במצב "עושר" – ולא שידוע לי מתי יהיו אותם 1.2 מיליון שקלים הנדרשים לרכישתה.     

לנהג
סביבת הנהג היא דוגמא ומופת של הנדסה עילאית ואיכות בלתי מתפשרת. נכון, זה נכון גם לאחרות בקבוצה יוקרתית זו, אך ב-S-קלאס עיצוב חלל הנוסעים משרה אווירה שהיא לא רק יוקרתית כצפוי, אלא גם שונה וייחודית כראוי.   

מרצדס S560 – מבחן דרכים


מרחב המחייה מלפנים נדיב, תנוחת הנהיגה מצוינת, אך עוד קצת טווח באפשרות הנמכת מושב הנהג היה מתקבל בברכה - שמפצה אותי ברכות נעימה בכל איבר שאתו בא במגע. הראות לכל הכיוונים טובה, אך קורות A ומראות הצד פוגמות מעט בראות לתוך הפנייה. כמו בהרבה מכוניות מודרניות, בוודאי בדגמי פאר, צריך זמן עד שמסתגלים לתפעול שלל המערכות; מערך הפיקוד העדכני מעט יותר קל וברור להבנה ותפעול, ויחד עם כפתורי השליטה החדשים בהגה (כולל משטחי מגע) – צביר הכפתורים השמאלי אחראי על לוח המחוונים, הימני על המסך הראשי (שניהם בגודל "12.3) – ניתן לתפעל ביעילות את שתרצו.  

כביש החוף פנוי יחסית ואני משייט לי בנינוחות בקצב התנועה. נוחות הנסיעה המופלאה, בכל מהירות ועל כל כביש, בשילוב בידוד הרעשים הסופר-מרשים תורמים לעוד קלישאה לבצבץ; ההרגשה כי הנהיגה היא במהירות נמוכה ממה שהיא באמת.

מרצדס S560 – מבחן דרכים


המנוע החדש, שיודע לנתק חצי מהצילינדרים כאשר אין דרישה לכוח של ממש, שומר על שקט מופתי, אך כשתדרשו ממנו יכולת, הוא ישמח להעניק אותה – ויש לו הרבה ממנה. הוא מעביר את אונו בצורה שקטה, חלקה ורכה, ותיבת ההילוכים מצידה כמעט אינה מורגשת בפעולתה. בכל מצבי הניהוג ('חיסכון', 'נוחות', 'ספורט') מספיק ליטוף על הדוושה בשביל לקבל תאוצה נינוחה ורציפה, ולחיצה מעט יותר חזקה, תביא לתאוצה כמעט ברוטלית. זמינות הכוח והגמישות שיש לחטיבת הכוח הזו תורמות לכך שלא אחת התיבה בוחרת להישאר בהילוך שני בתחילת נסיעה, ואת החיווי להילוך התשיעי ראיתי רק לאחר שהתעקשתי והעברתי אליו בעצמי.  

אם נראה לכם שעיקר חוזקה הוא שיוט עילאי, אתם צודקים, אבל יש אבל. נכון, המכונית הזו לא נועדה ליישר פיתולים תוך כדי שהיא מהנה את הנהג בעצם מעשה הנהיגה, אך היכולת שלה בכביש המפותל היא על גבול ההזיה. למרות הממדים העצומים והמשקל הכביר היכולת שלה לנסוע מהר (ובטוח) גם כשהכביש מתעקל מופלאה. ההנעה הכפולה היעילה, כיול המתלים המוקפד והצמיגים העצומים (275/35 מאחור, 245/40 מלפנים, חישוקי "20), מייצרים טונות של אחיזה. 

מרצדס S560 – מבחן דרכים


במצב 'ספורט' ההגה מעניק מהירות תגובה, דיוק וחדות מפתיעים, המרכב מגיב בצייתנות ובמהירות לשינויי כיוון, והנה עוד קלישאת עיתונאי רכב שעולה מעצמה; ההרגשה כאילו המכונית מתכווצת סביב הנהג ומתאימה עצמה לדרישותיו, ממש כך. יכולת התאוטה של מערך הבלימה מרשימה כמעט כמו יכולת התאוצה, כשגם לאחר קטע דינמי מפותל בכביש הררי הבלמים שמרו על יכולתם הגבוהה למרות התחממותם הצפויה.    

לעתיד
מרצדס לקחה את ספינת הדגל שלה עוד צעד לעבר העתיד האוטונומי. בקרת השיוט האקטיבית – שעושה עבודתה בצורה מרשימה – מזהה עכשיו גם כיכרות וצמתים ומגיבה/מאטה בהתאם. בנוסף היא יודעת לעבור נתיב בעצמה, והנהג נדרש רק לאותת לצד הרצוי מבחינתו – וזה עובד נהדר. היא גם יודעת לנסוע בפקקים בעצמה, כולל עמידה והאצה מחדש בהתאם לקצב התנועה שסביבה. 
             
מרצדס S560 – מבחן דרכים


לנוסעים 
עם כל הכבוד להדר ולהוד מלפנים, או למנעד היכולות המרשים, רק כשמתיישבים מאחור התמונה באה לידי ביטוי במלואה. המרחב העצום, נוחות המושבים, התאורה, ההצללה, האיכות, השקט – כולם משתלבים ליצירת איכות ונוחות נסיעה מאין כמותה.

החתן והכלה הגדירו את החוויה כ"טיפול איזון", כזה המעניק שלווה והרגעה והוא בגדר חובה למי שקרוב לאבד את שפיותו מהתרגשות לקראת כניסתו לחופה...  

מרצדס S560 – מבחן דרכים


למי שיכול
מרצדס S, לאחר מתיחת הפנים שומרת על מעמדה המאוד גבוה, כאחת ממכוניות הנוסעים הטובות בעולם. אולי הכי. הסיבה לכך היא שמרצדס S מציעה הכל – נראות, הידור, אבזור, איכות ביצוע, מרחב, איכות נסיעה, רמת ניהוג, ביצועים, עידון, תחכום, בטיחות – ברמה הגבוהה ביותר, ואין תחום אחד אפילו שהיא רק ממוצעת בו. 

מרצדס S קלאס בדור הנוכחי שלה הרשימה מאוד עם השקתה, לאחר מתיחת הפנים, היא מרשימה אפילו יותר.  
_________________________________

נתונים, מנועים
עיקר השינויים במנועים – דיזל ובנזין כל-חדשים, מוגדשים, 3.0 ליטר, 6 צילינדרים ובמבנה טורי, לא V. הדיזל מוצע ב-286 כ"ס ו-61 קג"מ או עם 340 כ"ס ו-71 קג"מ; לבנזין 367 כ"ס ו-50.9 קג"מ או 435 כ"ס ו-53 קג"מ, ולמנוע זה מגדש חשמלי ומערכת חשמל V48. מנוע בנזין חדש נוסף, הוא V8 כפול-מגדשים בנפח 4.0 ליטר: 469 כ"ס ו-71.3 קג"מ, או 612 כ"ס ו-91.7 קג"מ בגרסת S63 AMG. הגרסאות הבכירות, S600, S650 מייבאך ו-S65 AMG, נותרו עם V12 בנפח 6.0 ל', 530 כ"ס (84.6 קג"מ) או 630 כ"ס (101.9 קג"מ!). לכל הגרסאות (פרט ל-V12) תיבה אוטומטית 9 הילוכים וההנעה אחורית או כפולה. 

השינויים בחוץ מזעריים (פגושים, פנסים), ואלו בפנים כוללים הגה חדש עם 3 חישורים (2 קודם) ומערך שליטה עדכני עליהם, כולל משטחי מגע, שיקוף סלולרי, תפעול קולי מורחב (ל-450 פעולות). מערכת Magic Body Control (אופציה בגרסאות V8 ומעלה), הסורקת את פני הכביש ומתאימה את המתלים, עודכנה, לפעולה בתנאי ראות קשים ועד 180 קמ"ש. נוספה אופציה למערכת המאזנת את הרכב. בקרת השיוט האקטיבי פעילה מ-0 ועד 210 קמ"ש, ועקיפה אוטומטית בתפעול האיתות פועלת בין 60 ל-200 קמ"ש.