חודש אוגוסט, שיא הקיץ. בבדיקה שעשינו בשנה שעברה גילינו כי הטמפרטורה בתוך רכב סגור עולה, בתוך רבע שעה, מ-25 מעלות ל-45 מעלות. שלושת-רבעי שעה מאוחר יותר – והטמפרטורה גבוהה מ-50 מעלות. לילד שנשכח בתוך הרכב ייגרם נזק בלתי הפיך, וכל דקה שעוברת כאשר הוא בפנים מגדילה את הסיכוי שימות.

שכחת ילדים ברכב – הפתרונות שחשוב להכיר


הסיבות לכך שילדים נשכחים מגוונות – החל מהורה שעושה זאת לא כמשימה קבועה אלא "על הדרך" ולא הפנים את השינוי המחייב, דרך שכחה בגלל שבדיוק כאשר ירד משהו טרד אותו וכך זה נמשך, ועד השארה מכוונות "רק לדקה" שמשתבשת יחד עם אובדן תשומת הלב.

לכאורה, בקיץ זה חמור בהרבה – הטמפרטורות ממש גבוהות, הילדים נמצאים יותר ברכב – אבל למעשה אותן סכנות קיימות כל השנה, ושכחת ילדים עלולה להתרחש גם בבקרים רגילים. 

שכחת ילדים ברכב – הפתרונות שחשוב להכיר


לכן, חובה לפעול בכל דרך בשביל למנוע שכחת ילדים ברכב. כדי לסייע במאמץ למזעור אסונות כאלו, ריכזנו רשימה של פתרונות לנושא – ולדעתנו לפחות אחד מהם חייב להיות בכל רכב המשרת משפחה עם ילדים. ​

מערכות מבוססות חומרה
מערכות התרעה המבוססות על מיקום התינוק. מערכות כאלו כוללות חיישן משקל דק ורך המונח מתחת לריפוד של מושב הבטיחות. החיישן קולט ומוציא מתח מול יחידת פיקוד באמצעות קו מתח או תקשורת אלחוטית. במידה ומופעל חיישן המשקל (כלומר קיים תינוק) בזמן שהרכב כבוי, אות היציאה שיועבר למשתמש יכול לבוא לידי ביטוי בהדלקת נורית התרעה/הפעלת התרעה קולית/צופר/קישור למוקד טלפוני.

טווח המחירים בין 250 ל-750 שקלים. במערכות הכוללות שירות של מוקד טלפוני, יש צורך לשלם גם על מנוי חודשי. יוצא מן הכלל הוא המכשיר "טפ-צפה", הניתן בהשאלה על-ידי יד שרה לתקופה של עד 90 יום תמורת פיקדון של 40 שקלים.

מערכות לדוגמה בייבי שילד, טריו סנס, טייני גארד, "הכפתור בייבי", טפ-צפה.

שכחת ילדים ברכב – הפתרונות שחשוב להכיר


מערכות מבוססות תוכנה (יישומונים, 'אפליקציות')
מערכות התרעה המבוססות, לרוב, על מיקום הנהג (בלוטות', GPS). יישומונים אלו מזהים את מהירות התנועה של ההורה על מנת לעקוב אחר קצב התנועה – בדגש על מצבים שבהם הייתה נסיעה ולאחריה הליכה רגלית. במצבים כאלו, נשלחת תזכורת לנהג, ואי מתן תשובה לגרום לשליחה אוטומטית של הודעה לאנשי קשר שהוגדרו מראש, כולל מיקום הרכב.

טווח המחירים מדובר ביישומונים חינמיים בדרך כלל, אולם לעתים עלול להידרש תשלום (בדרך כלל חד פעמי, בגובה של כמה עשרות שקלים).

מערכות לדוגמה בייבי – תזכורת לתינוק ברכב, בימבה אפ, ברקיד

פתרונות מבוססי מודעות
'בייבי און קי' מחזיק מפתחות שמיקומו או על מושב הבטיחות או על צרור המפתחות. שינוי המיקום של המחזיק הוא באחריות הנהג – בתחילת נסיעה מעבירים את המחזיק ממושב התינוק לצרור המפתחות בסוויץ', ובסיום הנסיעה – ולאחר הוצאת התינוק – מחברים בחזרה את המחזיק למושב התינוק. המחיר – 25 שקלים.

מיקום אביזר חשוב בסמוך לילדים כל פריט שהוא בעל חשיבות גבוהה עבורכם שהסיכוי לשכיחתו נמוך – מתיק ועד סך שמש.


שכחת ילדים ברכב – הפתרונות שחשוב להכיר