אחרי שנים בהן היא מפגרת מאחורי חלק מיריבותיה בתעשיית הרכב בתחום החשמליות, מאזדה הודיעה על תוכנית חדשה להשקה של כאלו. זאת, כחלק מתוכנית רחבה יותר המכונה "זום זום בר קיימא 2030", במסגרתה כל מכוניות היצרנית יחושמלו עד 2030.

חשמול פירושו שהמכונית נעזרת באנרגיה חשמלית כדי לנוע - אך לא בהכרח כמקור כוח יחיד או אפילו עיקרי. מכונית כלאיים דוגמת יונדאי איוניק למשל, בה המנוע העיקרי הוא מנוע בנזין והמנוע החשמלי רק מסייע, נחשבת למכונית מחושמלת. בתעשיית הרכב ישנן מכוניות הנחשבות מחושמלות אף עם סיוע חשמלי מצומצם יותר - למשל מערכת ה-48 וולט שמצויה באודי A6 ו-A7 החדשות.

בעוד תוכנית הזום זום של מאזדה לא מפרטת אילו חשמליות יוצגו, כעת היצרנית היפנית חושפת מעט פרטים נוספים - עם הבטחה לכך ששתי מכוניות שיוצגו בשנים הקרובות יהיו חשמליות האחת מבוססת על מצברים, כלומר ללא כל סיוע של מנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל), השנייה חשמלית עם מאריך טווח - כלומר מבוססת על מצברים אך עם מנוע בנזין קטן להארכת הטווח במקרה שנדרשת נסיעה ארוכה במיוחד או שנמצאים באזור בו אין עמדות טעינה.

מאזדה: כל המכוניות יחושמלו עד 2030


באופן מעניין, מאזדה מציינת כי מאריך הטווח לא יהיה מנוע בנזין שגרתי, אלא יחידת ואנקל (מנוע רוטורי) - טכנולוגיה בה רוטור מרכזי מחליף את הבוכנות והצילינדרים המסורתיים. מאזדה ייצרה בעבר מכוניות עם מנוע כזה, לאחרונה בעיקר מכוניות ספורט, אך לאחר שהוקשחו תקני זיהום האוויר הייצור הופסק - ומאז 2012 מנוע זה לא קיים בייצור סדרתי באף מכונית.

ביצרנית לא מסבירים כיצד יתגברו על המכשול הזה, אך טוענים כי המנוע הרוטורי המתוכנן יאפשר מידות קומפקטיות והספק גבוה, כמו גם תאימות לתדלוק בגז פחממני מעובה (גפ"מ) כתחליף לבנזין.

למרות שמאזדה מצהירה על כוונה להשיק חשמליות ללא מנוע בנזין, ביצרנית שבים ומבהירים כי מבחינתם מנוע הבעירה הפנימית כאן להישאר - "לעוד הרבה שנים קדימה". מכוניות חשמליות יוצעו לפי היצרנית היכן שחשמל מיוצר בטכנולוגיות נקיות (כלומר - בעיקר במערב העשיר), או באזורים בהם מנועי בעירה פנימית יוגבלו לתנועה.

21323מאזדה Shinari


במסגרת תוכנית זום זום בר קיימא 2030, מאזדה גם מבטיחה להפחית את פליטת ה-CO2 (פחמן דו-חמצני) שנפלט לאורך חיי המכונית - כלומר משלב הייצור ועד לגריטה - ב-90% לעומת נתוני 2010. לצורך כך נדרשת לא רק הפחתת פליטת CO2 בזמן הנסיעה, אלא גם שיפור להליכי הייצור של מכוניות חדשות ומחזור מכוניות ישנות.