בסיאטל ובסביבתה נוצרו ונוסדו לא מעט אבני דרך בעלי חשיבות עולמית במסחר, בתחבורה, בהייטק ובתרבות המודרנית — UPS (ב־1906) ואמזון (1994), בואינג (1916), מייקרוסופט (1984), ריי צ'רלס וקווינסי ג'ונס (שנות החמישים), נירוונה ופרל ג'ם (באייטיז ובניינטיז), ועוד רבים רבים אחרים. 
 
לכן, לא מפתיע שקאדילק בחרה במקום כמו סיאטל להשיק את XT4, רכב הפנאי הקומפקטי שהיה כל כך חסר לה. קאדילק מאמינה שעם קאדילק XT4, וכמו בואינג, נירוונה או אמזון, תוביל שוב את "הבשורה האמריקאית" שתצא מסיאטל ותגיע לעולם.
 
היוקרה שהייתה — וחוזרת
קשה לתפוס את זה כיום, אבל עד 1998, ממש לא מזמן, קדילאק הייתה ראשונה במכירות דגמי היוקרה בארצות הברית, אז שוק הרכב הגדול בעולם. במסיבת העיתונאים אשר פתחה את ההשקה, הודו אנשיה בכנות מרשימה ש־23 שנים של מחסור בחדשנות (Innovation Gap) גרמו להם לאבד את ההובלה. במילים אחרות, הם הלכו לישון והתעוררו כשהגרמנים, היפנים (והשוודים) עקפו אותם — ואז, לטענתם, החל תהליך התעוררות. בשנים האחרונות קאדילק הפכה את עורה — ניתקה את המטה מזה של חברת האם, ג'נרל מוטורס, בדטרויט, הקימה אותו בלב ניו יורק והחלה לגייס צוות הנהלה חדש, חדשני וצעיר.

קאדילק XT4 - מבחן דרכים (השקה)

 
כעת המהפכה של קאדילק עולה להילוך שלישי. בנוסף להשקת רכב הקומפקטי שאמור למשוך את הקהל הצעיר, מצהירים אנשיה שישיקו כל שישה חודשים דגם חדש עד שנת 2020. אותה שנה מסומנת גם להטמעת טכנולוגיית סופרקרוז בכל הדגמים — מערכת המאפשרת לראשונה נהיגה ללא ידיים על ההגה.
 
ה־XT4 מהווה חלק לא מבוטל בפאזל שמרכיבה קאדילק. עול רב הונח על כתפיו של רכב הפנאי הקומפקטי, באחת הקטגוריות החמות והצומחות בעולם הרכב בכלל, בין מותגי היוקרה בפרט. לא קל להרכיב את המוצר הנכון בקטגוריה צפופה זאת שהיא כבר בת עשר וכללה עד כה נציגים של כל מותגי היוקרה הגדולים, להוציא קאדילק — אודי Q3, אינפיניטי QX30, ב.מ.וו X1, וולוו XC40, יגואר E־פייס, לקסוס NX ומרצדס GLA.

קאדילק XT4 - מבחן דרכים (השקה)

 
"בייבי אסקלייד"
ה־XT4, כמקובל בדגמי אמריקה, גדול גם ביחס למקובל בקטגוריית הפנאי הקומפקטי — בסיס הגלגלים שלו, 278 ס"מ, ארוך בכ־10 ס"מ מהמקובל, וגם מידות האורך (460 ס"מ) והרוחב (188 ס"מ) גדולות מאלו של המתחרים, ורק ממד הגובה (163 ס"מ) הוא נתון אופייני לקטגוריה.
 
והוא נראה מאוד קאדילק. פנסי לד יום ענקיים זורמים ממכסה המנוע דרך האף למטה בכיוון הכביש. השבכה המסיבית הצבועה בשחור מוסיפה ליצירת מופע דרמטי ובולט, אשר לא ישאיר איש אדיש במגרש החנייה, והוא בהחלט מצדיק את הכינוי "בייבי אסקלייד". על מכסה המנוע שני חריצים היוצרים צורת חץ כמו בקאדילק ATS-V, המשדרים הבטחה ספורטיבית. לאורך הגוף הקאדילק נמוך ממה שנראה בתמונות, ומוסיף את האלמנטים שאנו רגילים לראות ברכבי פנאי כמו בתי גלגלים מודגשים ומסילות אלומיניום בגג. החלק האחורי כולל פנס בצורת L המזכיר את זה שב־XC40. ולמרות שהוא בולט ואגרסיבי, ה־XT4 הוא גם  הרמוני וסימטרי; אני אוהב את העיצוב שלו.

קאדילק XT4 - מבחן דרכים (השקה)

 
העולם הפנימי

כניסה פנימה מגלה שמעצבי ה־XT4 שמרו את העיצוב המוחצן לחלקו החיצוני של הרכב. סביבת הנהג רגועה, אפילו קלאסית, והיא ללא הגימיקים, הצבעים והתאורה שיש במתחרים הפונים לקהל צעיר. החומרים טובים, אך איכות ההרכבה אינה ברמה של המתחרים מגרמניה.
  
נהגנו בגרסה הבכירה, 'פרמיום לקשרי', הכוללת בחוץ חישוקי "20 ובפנים מושבי עור בצבע בהיר, ואלה כוללים אוורור, עיסוי וכמובן תפעול חשמלי מלא. את הדקורציה בסביבת הנהג מובילים, בנוסף לעור, גימורי אלומיניום ועץ, ומערכת מידע/בידור חדשה בשם "CUE".
 
בהשקה ניתן היה להתרשם מהרכב גם ברמת הגימור 'ספורט', שכוללת בעיקר מתלים אדפטיביים בנוסף לחבילת עיצוב ייעודית, אך פרט לכך אינה שונה באופן מהותי. גרסה נוספת היא בעלת הנעה כפולה שניתן לשלוט במאפייניה. 

קאדילק XT4 - מבחן דרכים (השקה)

 
קאדילק הקשיבה ללקוחות, והוסיפה כפתורי תפעול נפרדים למזגן ופקד סיבובי למערכת השמע — וטוב שכך. הנדסת האנוש מעולה, התפעול אינטואיטיבי וקל, וצג המגע של מערכת Q, שגודלו "8, מהיר ואינטואיטיבי אף הוא. המולטימדיה של קאדילק, שהייתה עד כה נקודת חולשה בדגמיה, היא כעת אחת המערכות הטובות בשוק. חבל שלוח המחוונים והתצוגה הדיגיטלית מול הנהג נראים מעט מיושנים.
 
תנוחת הנהיגה נוחה ומרווחת ושדה הראייה לא רע. יש שפע מקומות אחסון, כולל מקום בין המושבים לטלפון הנייד וזה כולל טעינה אלחוטית. אמנם אין פה "קילר אפ" טכנולוגי, אך כן תוכלו למצוא שימושים מוצלחים. למשל, יש חיבור NFC מהיר לטלפון; פשוט, מצמידים את הטלפון והוא מחובר. בנוסף ישנו כפתור שניתן לתכנות לפתיחת השער בבית ומפתח חכם שיכול להתניע את הרכב מבחוץ כמו ב־XT5. השאלה היא, מה מכל אלה יגיע לארץ ובאיזה מחיר, משום שפערי המחיר בין הגרסאות ובין רמות האבזור והאופציות השונות גדולים; למרבה הצער, ההבדלים כוללים גם את מערכות הבטיחות!

קאדילק XT4 - מבחן דרכים (השקה)

 
בשורה האחורית מעט צפוף יותר ממה שניתן היה לצפות מהממדים. יש שפע מקום לברכיים אך מעט מקום לראש, אם אתם מעל 180 ס"מ; בנוסף, שלושה מבוגרים ישבו בצפיפות. נפח תא המטען, 637 ליטר, לא רע, אך שפת ההטענה שלו גבוהה.
 
האבזור הבטיחותי בגרסה הנבחנת שופע עם התרעה ותיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטומטית, בקרת שיוט, זיהוי תמרורים, אך אין זיהוי תמרורי מהירות. הדגם לא נבחן עדיין במבחני הבטיחות בארה"ב.
 
הפתעה ממקום לא צפוי
את החלק המרשים ביותר שמרו המהנדסים למה שמניע את ה־XT4. בקאדילק היו חייבים לפתח מנוע חדש בשל דרישות התקן האמריקאי המחמיר לחיסכון בדלק. המנוע, שהוטמע לראשונה ב־XT4, הוא טורבו־בנזין בנפח 2.0 ליטר ו־4 צילינדרים, מייצר 237 כ"ס, 35.7 קג"מ בכל התחום שבין 1500 ל־4000 סל"ד, ונתון התאוצה מכובד: כ־7 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש. אלה נתונים הדומים לאלה של המתחרים, אבל זה לא כל הסיפור.

קאדילק XT4 - מבחן דרכים (השקה)

 
למנוע החדש גל זיזים ייחודי לשליטה בשסתומים, וזה מאפשר מעבר אוטומטי בין שלושה מצבים, לפי אופן הנהיגה: 1. גבוה, לקבלת מלוא ההספק; 2. נמוך, למצב המאזן בין ביצועים לחיסכון; 3. ניתוק, הפסקת פעולה של שני צילינדרים בנהיגה ללא עומס. בנוסף, וכדי לבטל את השהיית הטורבו, המגדש הוא בטכניקת טווין סקרול (שני נחירים לגזי הפליטה). גם התיבה האוטומטית חדשה, ויש לה תשעה הילוכים.
 
התוצאה מרשימה. מיד עם הלחיצה על דוושת התאוצה, המנוע החדש מספק כוח רב כל הזמן, בכל מהירות, ואין כמעט רמז להשהיית טורבו. גם פעולת התיבה חלקה לחלוטין וצריך ממש להתאמץ בכדי להרגיש שמתחלף הילוך. רק חבל שהבלמים לא בולטים לטובה ומעט פוגמים בחוויה, עם תגובה מעט מאוחרת ללחיצה על דוושת הבלם.
 
בתחום נוחות הנסיעה ה־XT4 מתפקד טוב. בולמי הזעזועים האדפטיביים (רק ברמת הגימור הגבוהה) מכוילים באופן רך יחסית ומטפלים ברוב השיבושים בצורה מצוינת. מעבר למצב 'ספורט' לא שינה בתחושה, ולמעשה לא הרגשתי בשינוי כלשהו; כאן צריך לציין כי הכבישים המהירים מסביב לסיאטל משובשים מאוד, האספלט מחורץ בגלל השלג ורעשי הכביש מוחשיים.

קאדילק XT4 - מבחן דרכים (השקה)

 
בנסיעה דינמית יותר, המתלים הרכים וההגה נטול התחושה יצרו תחושה מנותקת. הכניסה לפנייה מהירה ואסרטיבי וזוויות הגלגול מרוסנות, אך ה־XT4 לא באמת מיועד לנהיגה דינמית. ה־XT4 חסכוני באופן סביר, וביום ההשקה מדדנו כ־10 ק"מ לליטר בנהיגה אגרסיבית למדי.
 
מעבר לציפיות
לפני ההשקה לא חשבתי שיש סיכוי שקאדילק XT4 תנצח במבחן השוואתי בקטגוריה זאת, בה נמצאים מספר מתחרים לא רעים בכלל. אבל ה־XT4 מבצע היטב את מה שלקוח של מותג יוקרה מצפה ממנו, והיום זה לא מעט.
 
קאדילק XT4 מרשים למראה, יוקרתי, מאובזר ומרווח למדי, ובכל הקשור לנהיגה הוא מצליח להפתיע. השאלות שאין להן תשובות כרגע הן באיזה רמות גימור ואבזור יגיע הדגם החדש לארץ ובאיזה מחיר יוצע. בכל מקרה, בהחלט יהיה מעניין להשוות אותו למתחרים.