הוא מקרין רוגע ושלווה ומדבר בשקט, וכאשר אני לומד שג'ף גייטון הגיע ממשפחה של רופאים מאקרון שבאוהיו, ארצות הברית, הכל מתחבר. גייטון הגיע ליפן לראשונה ב־1991 עם פורד, וכאשר זו שלטה במאזדה הוא הגיע ליצרן היפני. ב־2000 הוא מונה לאחראי לתכנון העלויות ביצרן היפני, מעט אחרי הוא הפך חבר הנהלה בכיר ובסוף 2003 נשלח לאירופה. ב־2009, הוא מונה ליושב ראש החטיבה שם ולאחר מכן נוסף לו גם התואר "נשיא וחבר הנהלה בכיר" במאזדה יפן. אני פוגש בו לצד מכוניות תצוגה עם מראה מבטיח — RX ויז'ן וויז'ן קופה — ושואל כמובן על סקאיאקטיב X, השלב הבא בטכנולוגיה הייחודית של מאזדה.
 
טכנולוגיה חדשה
"הטכנולוגיה החדשה שלנו תגיע לשוק בנובמבר 2019 במכונית חדשה, אבל לא הודענו באיזו מכונית" הוא אומר, "המטרה היא שנשפר ב־20%-30% את יעילות המנועים בעולם האמיתי לעומת הדור הנוכחי. התקשורת פגשה כבר מספר אבות טיפוס אבל במרכבים עכשוויים. הם לא היו נכונים מבחינת משקל ואווירודינאמיות, אבל אנחנו רואים כבר בהם שיפור של 15%-20% — ואלה הם רק שלבים ראשונים".
 
הצגתם מכונית תצוגה ספורטיבית עם הכינוי "RX ויז'ן". מה הסיכוי שנראה אותה?
"כרגע אין תכנית סגורה ואין צידוק כלכלי למכונית כזו. יש לנו קבוצה קטנה של מהנדסים שעובדת על המנוע הרוטורי. חיכינו זמן רב להזדמנות, אז אפשר להמשיך ולהמתין. הקבוצה צריכה ליצור קפיצה טכנולוגית. אם זה יקרה נוכל לעשות תכניות טובות, אבל RX, אם תגיע, תהיה רק עם מנוע רוטורי.

ראשים מדברים: ראיון עם מנכ

 
"מה בכל זאת יהיה עם מנוע רוטורי? ב־2019-2020 נציע דגם חשמלי שיהיה עם מאריך טווח בעזרת מנוע רוטורי שיהיה גנרטור, אבל לא פרסמנו את הפרטים. אחד האתגרים הגדולים בכל מנוע בעירה הוא להפוך אותו יעיל בכל מצבי הנהיגה, אבל כמאריך טווח ניתן לבחור מהירות יעילה ולשמור אותו שם".
 
אז בוא נעשה סדר. לאן אתם מתקדמים?
"ברור שנמשיך לשפר את מנועי הבנזין והדיזל. ב־2020 נציג את הצעד הבא בטכנולוגיית הדיזל; למדנו הרבה איך להפוך אותה לנקייה בזכות סקאיאקטיב X, כך שיהיה לנו סקאיאקטיב X ב־2019, ודיזל חדש ב־2020. הדיזל יכול לחזור; הטכנולוגיה טובה, ההתנהגות איתה לא הייתה נכונה. ב־2020 נציג גם רכב חשמלי עם מאריך טווח, וב־2021 נציג היברידי נטען. באופן כללי לסקאיאקטיב X יהיה מערך היברידי קל עם מתח של 24 וולט ועם מנוע/גנרטור שיסייע. בגלל שסקאיאקטיב X עובד באופן יעיל בכל טווח, אז היברידי רגיל לא יעזור כי כבר במהירות נמוכה המכונית שלנו יעילה. ההיברידי הקל יסייע הרבה יותר כי אנחנו צריכים סיוע רק ממש בהתחלת הנסיעה".

ראשים מדברים: ראיון עם מנכ

 
איך הסיפור שלכם נקשר לטויוטה?
"שיתוף הפעולה שלנו עם טויוטה נחלק לשלושה חלקים. המפעל שלנו באמריקה, שם אנחנו בונים שני מוצרים שאינם קשורים זה לזה. הדבר השני הוא הבטיחות המתקדמת שתתפתח לכיוון יכולת אוטונומית. והדבר השלישי הוא הדור הבא של טכנולוגיה חשמלית. המכונית שתוצג ב־2019 אינה חלק מזה, אבל אנחנו נעבוד איתם על הדור הבא".
 
המבחר שלכם באירופה אינו גדול. האם הייתם רוצים להגדיל אותו, ואיך?
"את ה־CX9 לא נביא לאירופה; פלח השוק קטן וה־CO2 גבוה. מצד שני, אין לנו תכניות למשהו קטן ממאזדה 2. ברמה הגלובלית, או שהביקוש אינו מספיק גבוה או שלכל אזור נוסחה שונה, ואותנו זה לא מעניין מבחינה עסקית.
 
"אנחנו רואים מגמה ברורה של גידול בתחום רכבי הפנאי, ולכן יהיה זה חכם להביא לשם משהו נוסף ואולי לשפר את הנוסחה של הדגמים שכבר השקנו בהצלחה. אני בבירור רואה שמגמת הצמיחה באירופה לא תיפסק בקרוב. חשפנו בעבר רכב תצוגה שנמצא בין ה־3 ל־5, והוא מזכיר את מה שאנו מוכרים כרגע בסין. כרגע זה רק לסין — אבל לא הייתי אומר שהוא לעולם לא יגיע לאירופה".  

ראשים מדברים: ראיון עם מנכ