כל רוכבי האופניים החשמליים, בכל דרך ובכל גיל, יידרשו לרכוב עם קסדה. אם לא יעשו זאת, ייקנסו ב-1,000 שקל, כך על-פי הצעת חוק של שר התחבורה ישראל כץ, שאושרה על-ידי הכנסת בקריאה ראשונה. ההצעה עוברת כעת לוועדת הכלכלה של הכנסת לקראת הכנה לקריאות שנייה ושלישית, שצפויות בחודשים הקרובים.

במסגרת החוק החדש, חובת חבישת קסדה תורחב לכל הגילאים בכל הכבישים. כיום החוק פוטר בני 18 ומעלה משימוש בה בדרכים עירוניות, בעוד בדרכים בינעירוניות חובה לחבוש קסדה גם למבוגרים. בני 18-16 חייבים לחבוש קסדה בכל דרך, בעוד ילדים בגיל עד 16 אינם מורשים לרכוב על אופניים ממונעים כלל. בנוסף, הקנס המושת על הנתפסים בלי קסדה הוכפל פי 4 ויעמוד עם אישור החוק על 1,000 שקל במקום 250 כיום.

בהמשך לתקנות משרד התחבורה שנכנסו לתוקף לפני כשנתיים, את האכיפה במקרה של קנסות יוכלו לבצע גם פקחי העיריות, עובדה שהובילה לזינוק אדיר במספר הדוחות הנרשמים לרוכבים כנגד חוקי התנועה, במיוחד בערים הגדולות ובראשן תל-אביב.

אושר: קנס של 1,000 שקל לרכיבה בלי קסדה
אופניים חשמליים (אילוסטרציה)

החוק החדש לא משנה את דרישות התקינה של אופניים חשמליים - הספק מרבי של 250 וואט, מהירות מרבית של 25 קמ"ש וחובת הימצאן של תאורה קדמית ואחורית, מחזירי אור וצופר או פעמון. נכון לעתה הדרישה להוספת מספרי רישוי לאופניים, לצורך הקלה בזיהוי הרוכב במקרה של פגע וברח, נותרה מחוץ לתקנות.

לפני כשבוע אושרה בממשלה תוכנית נוספת למלחמה בתאונות הרכיבה, במסגרתה הורד גיל הגישה למבחן תיאוריה לנהיגה מ-16 שנים ושלושה חודשים ל-15.5 שנים. זאת, בכדי לאפשר לצעירים המעוניינים לרכוב על אופניים חשמליים מגיל 16, להיות מוכנים לכך מבחינת הכרת חוקי התנועה.

עוד החליטו בממשלה לקיים קורס נהיגה תיאורטי בתיכונים, שיכשיר את הנהגים הצעירים לקראת רכיבה על אופניים. בנוסף, רשות הרישוי תנפיק אישור כשירות לרוכבים הצעירים, שמצביע על-כך שעברו את הקורס הנדרש לרכיבה. החל מ-1 בינואר 2019, תידרש תעודת כשירות כזו גם לרוכבי אופניים מבוגרים, אם אין ברשותם רישיון נהיגה.