השנה היא שנת 1981; בישראל מציינים את תקיפת הכור העיראקי, פרנסואה מיטראן מתמנה לנשיא צרפת, מעבורת החלל קולומביה משוגרת לאוויר, אנוואר סאדאת נרצח וחוסני מובארק נעשה לנשיא מצרים, והאל נידהם, פעלולן אמריקאי, מוציא לאור סרט שישנה את עולמם של צעירים חסרי עומק — "מירוץ מחוף לחוף" (The Cannonball Run).
 
לפני חודשיים הלך לעולמו ברט ריינולדס, כוכב הוליוודי גדול בשנות ה־70 וה־80, וגם ה־כוכב של הסרט הזה, ולכן הרגשתי שאני צריך לספר על הסרט ששינה את עולמי המוטורי. העלילה די פשוטה: מירוץ ממש לא חוקי מקונטיקט שבחוף המזרחי ועד לקליפורניה שבחוף המערבי. 
 
נשמע לכם מוכר? אם תחשבו על זה, 'מירוץ מחוף לחוף' היה כנראה גרסה הוליוודית מוקדמת למירוצי גאמבול 3000 שעוד לא הופיעו.

זיכרונות ילדות - מירוץ מחוף לחוף

 
כומר, קונטאש ופלאפל
אל קו הזינוק הגיעו לא מעט טיפוסים כשאף אחד מהם אינו נמצא בקו השפיות: ברט ריינולדס (ג'יי ג'יי מק'קלור), ודום דה לואיס (קפטן כאוס) הגיעו בתחפושת של אמבולנס. הם התרסקו לתוך ספינה ובעודם שוכבים באמבולנס הפנימו שזאת המכונית שאיתה יוכלו להגיע ראשונים אל קו הסיום, מפני שאף אחד לא מעכב אותם.
 
רוג'ר מור, שהיה מזוהה עם דמותו של ג'יימס בונד, תפקיד אותו מילא מ־1973, הופיע כנער יהודי שרוצה להיות ג'יימס בונד (וגם אימו הייתה בסביבה, כמובן); סמי דיוויס ג'וניור ודין מרטין היו כמרים הנוהגים בפרארי; פעלולן אופנועים עשה את כל הדרך לקליפורניה על גלגל אחד; צמד בחורות בלמבורגיני קונטאש; צמד דרומיים במכונית נסקאר מאוכלסת בבירות; צמד דרומיים אחר עם טנדר מוגבה, ואלה לא בחלו בדרכים לא דרכים בכדי להגיע ראשונים, מה שאומר שבדרך העדיפו להגיע דוך (או דוּרְךְ, תלוי בעדה; העורך) ולא מסביב; ג'קי צ'אן כנהג מרוצים יפני רכוב בסובארו לאונה שמצוידת במנוע רקטי; אחרון חביב, שייח ושמו 'פלאפל', שלא בטוח אם הוא יותר עשיר או יותר פסיכי. הוא אגב, נוהג, איך לא, ברולס רויס סילבר שאדו.

זיכרונות ילדות - מירוץ מחוף לחוף

 
אלוהים איתם
הסרט לא דפק חשבון לאף אחד. לא אם אתה יושב על חוות נפט במזרח התיכון או אם אתה כוכב קולנוע נערץ המגלם מרגל בריטי מתוחכם. לא אם אתה נוצרי אדוק, מוסלמי או יהודי כשר למהדרין.
 
רוג'ר מור מקבל מכות מאיזה אופנוען, לאחר שדאג לומר לו שהוא "רוג'ר מור", ושכדאי לבחור להיזהר ממנו. דת? סמי דיוויס ג'וניור מסביר שהוא ינצח כי אלוהים איתו, בעודו מחזיק את השרשרת עם תליון של מגן דויד (הוא מגלם כומר, אבל סמי דיוויס האיש התגייר), ובאותו הרגע הוא מקבל סטירה מדין מרטין, שותפו למרוץ, שאומר לו ברצינות תהומית: "אלוהים איתנו? אתה זוכר את המכונית שלנו? שני מושבים... איפה הוא יישב?"
 
ומיד מוריד לו סטירה נוספת. פמיניזם? אחת מנהגות הלמבורגיני, שלפה את נשק יום הדיו כאשר נעצרה על־ידי המשטרה והגדילה את המחשוף. זה עבד עד לפעם ההיא בה נתקלה בשוטרת. 

זיכרונות ילדות - מירוץ מחוף לחוף

 
סרט ההמשך היה נדרש. שלוש שנים מאוחר יותר, הגיח לאוויר העולם "מירוץ מחוף לחוף 2" והפך גם הוא לשובר קופות. גם כאן, הלמבורגיני קונטאש עשתה צחוק מהמשטרה בפתיח, וגם כאן השייח פלאפל דהר על הרולס רויס שלו.
 
כוכבים בשמיים
רוב הכוכבים כבר לא עמנו. סמי דיוויס ג'וניור, פארה פוסט, דום דה לואיס, דין מרטין, רוג'ר מור שהלך לעולמו השנה וכעת גם ברט ריינולדס לא עמנו. עשו לעצמכם טובה ותראו את הסרט הזה, אחרי זה אתם תודו לי. וברשותכם אסיים במשהו חיובי — ג'יי ג'יי וקפטן כאוס התאחדו ובטוח יהיה מצחיק איפה שהם לא יהיו. 

זיכרונות ילדות - מירוץ מחוף לחוף

_________________________________
 

כוכבות על גלגלים
למבורגיני קונטאש
פרארי 308 GTS
רולס רויס סילבר שאדו
אסטון מרטין DB5
סובארו לאונה האצ'בק 4X4
משטרת תנועה בדמות פונטיאק פיירבירד
שברולט שאבל לגונה (נאסקר וינסטון קאפ)
אמבולנס תוצרת דודג'
הארלי דווידסון ספורטסטר (שכל הסרט הוא בווילי)
GMC ונדורה
GMC סיירה C-35 משודרגת
פורשה 911 (wide body)
פרארי דינו 246
 

זיכרונות ילדות - מירוץ מחוף לחוף


כוכבים על שניים
ברט ריינולדס
רוג'ר מור
דום דה-לואיס
דין מרטין
סמי דיוויס ג'וניור
פרנק סינטרה
פארה פוסט
פיטר פונדה
ג'קי צ'אן
ג'ק אלם
ג'יימי פאר
ברט קונווי
אדריאן ברביו

זיכרונות ילדות - מירוץ מחוף לחוף