ארבע יצרניות מתחרות, שאין קשר בינן, יבצעו בקרוב מהלך עסקי יוצא דופן: טויוטה, הונדה, מיצובישי ופיאט קרייזלר אוטומובילס (FCA) הודיעו כל אחת בנפרד כי בכוונתן לשווק מכונית של GAC הסינית באולמות התצוגה שלהן. ארבע המכוניות ה"חדשות" אף יציעו את סמל GAC בחרטום ואת אותו העיצוב בדיוק.

אז מה הסיבה? סוכנות הידיעות בלומברג, שחשפה את הפרטים, מסבירה כי בדרך זו, הונדה, טויוטה, מיצובישי ו-FCA יוכלו לחמוק מקנסות שיוטלו משנה הבאה על יצרניות שלא יציעו רכב חשמלי בסין.

הרכב אותו ישווקו ארבע היצרניות הוא רכב הפנאי הקומפקטי "GS4" של GAC (גואנגזו), שהושק ב-2015 עם מנוע טורבו-בנזין ונוספו לו גרסאות מחושמלות אשתקד. כל אחת מהיצרניות תבחר את הגרסאות שמעניינות אותה (כלאיים וחשמליות), ותשווק אותן ללא כל שינוי תחת המותג שלה. למעשה, הדרך היחידה לדעת באיזה מותג זר מדובר, תהיה לקרוא את התווית על-גבי תא המטען, בה יירשם שם השותפה (טויוטה-GAC, מיצובישי-GAC וכדומה).

טויוטה, מיצובישי, הונדה ופיאט ימכרו רכב סיני


לפי תקנות הרכב שייכנסו לתוקף בסין ב-2019, יצרניות הרכב נדרשות להציע רכב חשמלי או מחושמל בשיעור מסוים מסך כלי הרכב המשווקים במדינה, זאת בכדי לצמצם את פליטת המזהמים הממוצעת של צי הרכב. יצרנית שלא יכולה או לא מעוניינת לעשות זאת, יכולה לרכוש "נקודות זיכוי", למעשה תשלום קנס יחסי בגין אי-שיווק חשמליות.

טויוטה, מיצובישי, הונדה ופיאט ימכרו רכב סיני


טויוטה תשווק את ה-GAC "שלה" תחת השם ix4 ובמחיר התחלתי מקביל לכ-84 אלף שקל. מיצובישי תכנה את הדגם שלה "יופמה" (Eupheme), ותמכור אותו במחיר של החל מכ-73 אלף שקל. שמות ומחירי דגמי הונדה ו-FCA עדיין לא ידועים. אף אחת מהמכוניות הללו לא צפויה להימכר מחוץ לסין.