ב-1997 הציגה מרצדס את ML המקורי – והייתה ראשונה בין מותגי היוקרה שנכנסה לתחום רכבי הפנאי. עשרים שנים וקצת אחרי – וקשה לתאר את עולם רכבי היוקרה בלי דגמים אלה. גם את מרצדס.
 
היד עוד נטויה
למרצדס יש כבר שבעה דגמים של רכבי פנאי המהווים שליש ממכירותיה, והמבחר עוד יגדל. סדרה M, שהפכה ל-GLE ב-2015, עברה את רף המכירות של שני מיליון יחידות בשלוש הדורות הראשונים. סדרה זו חנכה גם את הייצור במפעל שהוקם באלבמה, וייצור הדורות הבאים נותר שם, גם כי ארצות הברית היא השוק הגדול לדגם הזה. ואולי לכן בחרו במרצדס להשיק את הדגם החדש בסן אנטוניו, טקסס.  
 
ערב ההשקה מספרת לי סטפני שמידט, מראשי הפרויקט, שהרכב נשען על פלטפורמה חדשה שתשרת גם את GLS ו-GLE קופה העתידיים וכנראה עוד דגמים: "עשינו הכל כדי שהוא יהיה הטוב בהיסטוריה שלנו".
 
מרצדס GLE גדל. הוא ארוך ב-10 ס"מ עם 492 ס"מ ובסיס הגלגלים גדל ב-8 ס"מ, ל-299.5 ס"מ. כתוצאה מכך ניתן להזמינו עם שבעה מקומות. ל-GLS, מציינים כאן, יהיה בסיס גלגלים ארוך יותר, לקופה קצר יותר.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (השקה)

 
אנחנו יכולים
ה-GLE החדש מתקדם ומתוחכם מקודמו במנועים, במערך המתלים ובממשק MBUX שעושה עוד צעד קדימה. לא תמיד ברור שכל היכולות החדשות שמוסיפות המערכות הסופר-מתקדמות האלה נחוצות, ולעיתים נראה שהתשובה היא "כי אנחנו יכולים".
 
מה זה אומר? למשל, שבגרסה המתקדמת למערכת המתלים, E-ABC (ר"ת E-Active Body Control) – הכוללת שילוב של מערכת הידרופנאומטית עם קפיצי אוויר – הנעזרת במערך של 48 וולט, ניתן להפנט את השכונה במספר מיצגים: ה-GLE יודע לנדנד עצמו מעלה-מטה כדי להשתחרר מחול טובעני; ניתן גם להגביה ולהנמיך את המרכב בכל אחת מארבע פינות הרכב, לשיפור יכולת המעבר על מכשולים.
 
אבל החידוש החשוב ביותר מיועד לנהיגה יום-יומית ומוצא ביטוי במצב ניהוג המכונה "עקומה". מצב זה משתמש במנגנון הייצוב האלקטרוני באופן הפוך מהמקובל: הוא מגדיל את רכינת המרכב לתוך הפנייה בעיקול (עד 3%; "כמו באופנוע" אומרת מרצדס). לכאורה זה דבר שאינו רצוי, אבל כאשר הרכב רוכן יותר מהדרוש, הנוסע מטולטל פחות בתוך הפנייה. "לוקח זמן להתרגל לזה, כי ההגה דורש פחות הפניה במצב זה. מצב זה אינו מיועד לנהיגה מהירה אלא לכך שהנוסעים, בייחוד מאחור, ירגישו פחות את כוחות הצד", מסביר לי סימון קרם, האחראי למערכת.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (השקה)

 
למערכת זו מחוברת גם מצלמה הסורקת את הכביש לטובת שיפור הנוחות באמצעות "הכנת" המתלים לקראת השיבוש הקרב (כמו ב-DS7 וכמו שם, במצב 'נוחות'); "השפעתה גדולה יותר עד 130 קמ"ש וב-160 קמ"ש היא מתנתקת", אומר לי קרם. ל-GLE שלוש מערכות מתלים: קפיצים רגילים, קפיצי אוויר ובגרסאות השישה צילינדרים אופציה ל-E אקטיב, הכוללת, כאמור, גם מערכת הידרופנאומטית, שתפקידה לתמוך בקפיצי האוויר.
 
ל-GLE  גם שני סוגי הנעה כפולה: רגילה, המחלקת את הכוח באופן שווה בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים; בגרסאות ה-6 צילינדרים כזו המחלקת את המומנט – עד 100% לאחור ועד 40% לפנים. בנוסף, ל-GLE אופציה להילוך כוח.
 
השינוי גדול ממה שרואים
בתמונות נראה שהדגם החדש דומה מאוד לזה היוצא, בעיקר בגלל הקורה האחורית המשופעת. אבל במפגש איתו הוא נראה שונה - וטוב בהרבה מקודמו. קווי החרטום החסונים משולבים ב"חזית" – שבכה ויחידות תאורה – של שפת העיצוב החדשה. האחוריים שונו באופן משמעותי, ופנסים צרים וקו אופקי כסוף תורמים ליצירת מראה רחב יותר. לפי מרצדס העיצוב הוא האווירודינמי ביותר בהשוואה למתחרים, עם מקדם גרר של 0.29.
 
מרצדס GLE - מבחן דרכים (השקה)


עיצוב סביבת הנהג מפגין שיפור דרמטי ביחס לזה שבדגם היוצא. רצועת עץ רוחבית ממשיכה לשתי הדפנות ויוצרת תחושה היקפית וגדולה. וכדי שלא נשכח שמדובר ברכב פנאי, הקונסולה בין המושבים רחבה ועליה ידיות אחיזה, המוארות, כמו פריטים אחרים, בלד צבעוני (שפע גוונים לבחירה). מאחור המרחב מעולה, ושליטה מפורטת בבקרת האקלים יחד עם ארבעה פתחי אוורור מוסיפה לא מעט ליצירת אווירה מועשרת.  
 
אבל כוכב המסיבה בתוך הרכב הוא מערך MBUX המשודרג המגיב לפקודות קוליות, יודע להפעיל מערכות כמו תאורת הפנים לפי תנועת אצבע ואפילו מבדיל בין יד הנהג ובין יד הנוסע. המערך החדש דורש הסתגלות, גם בגלל שהוא מציע כל כך הרבה אפשרויות. כמובן ששני צגי ה-"12 הגדולים מאפשרים בחירה בין מחוונים מוקרנים, וברשימת החידושים מערך ניווט שיודע לשלב חיצי הכוונה בתמונת המצלמה הקדמית כאשר מתקרבים לפנייה. גאוני.
 
בדרכי טקסס
לתא המנוע מגיעה סדרת מנועי השישה צילינדרים בטור החדשה בנפח שלושה ליטר; נפח מנועי הבנזין והדיזל אינו זהה.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (השקה)

 
ל-GLE 450 בנזין מערכת היברידית מתונה (48 וולט), התפוקה היא 367 כ"ס ו-51 קג"מ – עם תוספת לזמן קצר של 22 כ"ס ו-2.5 קג"מ במצב EQ Boost – וזמן ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 5.7 שניות. המנוע הזה חזק, פעולתו נעימה, הביצועים מצוינים, וגם הצליל הגברי נעים. והצליל מוצלח עוד לפני שטעמנו ממערכת הקול האקטיבית שמשתמש ברמקול אחורי שמשמיע, לטובת האותנטיות ורק במנועי הבנזין, חלק מהצליל מחוץ לרכב.
 
גרסת הדיזל (400 d) מייצרת 330 כ"ס, ולא פחות מ-71.4 קג"מ(!), נתן ההאצה ל-100 קמ"ש עומד על 5.8 שניות והיא מרשימה לא פחות, עם ביצועים מעולים המושגים ללא מאמץ. וגם אם פעולת התיבה – תשעה הילוכים אוטומטית, כמו בגרסאות האחרות – פחות חלקה מאשר בגרסת הבנזין ופעולת המנוע מעט יותר מחוספסת, יחידת הכוח הזו פשוט מצוינת.
 
לגרסת  300 dמנוע דיזל 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטר, ההספק 245 כ"ס, ההנעה הכפולה כאמור שונה (העברת כוח שווה לשני הצירים), הביצועים פחות מרהיבים – "רק" 7.6 שניות ל-100 קמ"ש, ועדיין קשה להאמין שמישהו מהלקוחות ירגיש שחסר לה כוח. התחושה שמייצר המנוע תחת עומס (ובהשוואה לנ"ל) קצת יותר מאומצת, והמנוע בברור פחות מעודן בפעולתו, בייחוד בתנועה איטית ובעמידה שם הוא מעט רועש. אבל גם הוא מציע יכולת טובה מאוד.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (השקה)

 
על כבישי טקסס המחוספסים ורעשי הכביש היו מורגשים. נוחות הנסיעה הייתה טובה, למרות שעם חישוקי "21 שיבושים גדולים הורגשו מדי. בגרסה המתקדמת יותר של מערכת המתלים, נוחות הנסיעה עדיפה ובמצב 'ספורט' ריסון תנודות המרכב משפר עוד יותר את הנוחות ועושה את הנסיעה לחוויה נעימה יותר.
 
הגבלות מהירות ומיעוט עיקולים הקשו על קבלת תמונה דינמית מלאה, אך מהמטע ניתן היה להתרשם כי ל-GLE יכולת מרשימה ביחס לרכב במידות כאלה. הוא אינו מהכלים שמתכווצים סביב הנהג, ההגה יוצר תחושה מלאכותית אבל היכולת שלו בהחלט טובה.
 
מפגן כוח מתוכם
הדור החדש של מרצדס GLE עושה צעד גדול קדימה, ויוצר מפגן טכנולוגי שהוא כמעט ראוותני. שפע האפשרויות והחידושים שיש בדגם החדש יוצר את התחושה שבמרצדס שחררו את המעצורים בפיתוח הטכנולוגי, ואפשר לומר אפילו כי קבעו גבולות חדשים בתכנון רכב.
 
המשמעות היא כי צריך זמן כדי ללמוד את החידושים שמציע GLE החדש, ולהבין את חשיבותם, וכי יותר מתמיד קשה לנחש מה משפע המערכות המתקדמות האלה יגיע ארצה.

*פורסם במקור ב-26.11.18 (נוסף וידאו)