יצרנית הרכב האמריקאית הגדולה ביותר, ג'נרל מוטורס (GM), הודיעה על תוכנית התייעלות נרחבת. קרוב לעשור אחרי שנוסדה GM החדשה לאחר פשיטת הרגל של GM ובסיוע הממשל האמריקאי, יצרנית הרכב מכריזה על סגירת מפעלים ופיטורי 14,000 עובדים. GM מייצרת את דגמי שברולט, ביואיק, GMC, קאדילק והולדן, ובסין את רכבי וולינג, באוג'ון וג'יפאנג.

במסגרת התוכנית, ייסגרו מפעלי ייצור באונטריו (קנדה), דטרויט (מישיגן) ובוורן (אוהיו). שני מפעלים נוספים מחוץ לצפון אמריקה ייסגרו (לא נמסר היכן), זאת בנוסף למפעל בדרום קוריאה עליו הוכרז לאחרונה. GM גם תסגור שני מפעלי ייצור מנועים - בבולטימור (מרילנד) ובוורן (מישיגן).

כתוצאה מסגירת המפעלים, ב-CNN מדווחים כי GM צפויה לבטל מספר מכוניות ותיקות ומוכרות. הפופולרית ביותר מהן בישראל היא שברולט קרוז, המשפחתית הקומפקטית, ששיווקה יופסק לחלוטין בארה"ב - אך ביבואנית הישראלית מזכירים כי אלינו היא מגיעה ממקסיקו, שם הייצור עשוי להימשך.

דגמים נוספים שיבוטלו לחלוטין ונמכרים גם אצלנו: שברולט אימפלה וקאדילק CT6. גם מי שהייתה ספינת הדגל הטכנולוגית של GM לפני מספר שנים ומעולם לא הגיעה אלינו - שברולט וולט (כלאיים נטענת משקע) - לא חסינה וייצורה יופסק. ייצור שברולט בולט החשמלית נמשך.

יש לציין כי ה-CT6 של קאדילק הייתה מכונית ראשונה בתולדות המותג שהציעה יכולת נסיעה אוטונומית ("סופר קרוז", רמה 2), אך נראה כי זה לא עזר ליצירת ביקוש מספק מצד הלקוחות, שהעדיפו את דגמי הפנאי של המותג. בנוסף לה קאדילק תפסיק גם את ייצור ה-XTS, שלא משווקת בישראל.

מחברת UMI, יבואנית מותגי ג'נרל מוטורס לישראל, נמסר כי החברה "תמשיך בשיווק קו הדגמים הנוכחי לצד דגמים חדשים שיושקו, והזדמנויות חדשות שצפויות בעבודה מול GM". יש לציין כי לפי תוכניות היצרנית, הפסקת ייצור הדגמים שבוטלו תיכנס לתוקף בסוף 2019.

ג'נרל מוטורס מתייעלת: פיטורים, סגירת מפעלים וביטול דגמים
שברולט קרוז. עוזבת את ארה"ב, העתיד מחוץ לה עדיין לא ברור


ביצרנית מסבירים כי סגירת המפעלים נובעת בין היתר משינוי בטעם הלקוחות, שמעוניינים בפחות מכוניות סדאן ויותר ברכבי פנאי וטנדרים גדולים. בנוסף, ב-GM מעוניינים להעביר תקציבי פיתוח לכלי רכב אוטונומיים וחשמליים, שלהערכתם יצברו תאוצה בעשור הבא.

תוכנית ההתייעלות כוללת בנוסף שימוש ביותר רכיבים משותפים בין מכוניות, במיוחד כאלו שאינם נראים לעין. ביצרנית הציבו יעד של שיווק 75% מהמכוניות מחמש פלטפורמות משותפות בתוך עשור. בנוסף, יבוצעו מיזוגים של צוותי פיתוח מאתרים שונים בעולם ותהליכי פיתוח פיזיים יוחלפו בווירטואליים, כלומר בכלי מחשוב ומציאות רבודה ומדומה.

ג'נרל מוטורס מתייעלת: פיטורים, סגירת מפעלים וביטול דגמים
שברולט קמארו. היא לא נפגעת


לדברי מארי בארה, יו"ר ומנכ"ל GM, "הצעדים שאנחנו נוקטים היום ממשיכים את המעבר ליצרנית זריזה, עמידה ורווחית". בארה הוסיפה כי היא "מכירה בצורך להישאר מעודכנים בתנאי שוק משתנים" ובהתאם להעדפות משתנות של לקוחות, וכי הצעדים שננקטים כעת יאפשרו ל-GM לשמור על הצלחה לטווח הרחוק.