משרד התחבורה מודיע על השקת מבחן תיאוריה ייעודי לרכיבה על אופניים חשמליים, אותו יחויב לעבור כל מי שירצה לרכוב על אופניים חשמליים החל מה-1 בינואר 2019. מהמבחן פטורים מי שעברו בעבר מבחן עיוני ("תאוריה") לרכב מנועי, כולל מחזיקי רישיון נהיגה מכל הסוגים.

בהתאם לתקנות, רכיבה על אופניים חשמליים מותרת בישראל רק מגיל 16 ואילך. מי שלא מחזיק ברישיון נהיגה יכול לבחור לבצע את המבחן החדש ("קטגוריה A3"), ואם יעבור אותו בהצלחה יקבל אישור כשירות לרכיבה על אופניים.

במבחן 30 שאלות הנוגעות לאופניים, שימוש בדרך וחוקי תעבורה. בכדי לגשת אליו, על מבקש אישור הכשירות להמציא תמונת פספורט וכרטיס תלמיד ("טופס ירוק") מלא, אותו ניתן להשיג בתחנת הצילום. עם מסמכים אלה יש לגשת לאחד ממרכזי הבחינה הפרוסים ברחבי הארץ. פרטים לגבי אלו ניתן למצוא כאן.

כחלק מניסיון להילחם במכת תאונות האופניים החשמליים, משרד התחבורה הודיע לאחרונה על הורדת גיל המינימום למבחן תיאוריה לרכב (מכונית ודו-גלגלי) ל-15 וחצי, בכדי לאפשר לצעירים המעוניינים לרכוב על אופניים חשמליים בגיל 16 להגיע לשם מוכנים מראש.

מעתה: היתר רכיבה מיוחד לאופניים חשמליים


חשוב לשים לב כי לפי התקנות, רוכבים בני פחות מ-16 שייתפסו על אופניים חשמליים, יסתכנו בעיכוב הוצאת רישיון נהיגה לרכב מנועי בשנה. מוכרים של אופניים חשמליים שייתפסו משווקים אופניים משופרים - כלומר ללא הגבלת מהירות (25 קמ"ש) וכאלו שלא דורשים דיווש כדי להתקדם, ייקנסו ב-10,000 שקל בעבור כל אופניים משופרים שייתפסו בחזקתם. 

על אכיפת איסור מכירת אופניים חשמליים יופקדו פקחי הרשויות המקומיות, שגם יורשו לבטל את רישיון העסק במקרה ומדובר בחנות. בחירה בפקחי העיריות פירושה שהסבירות לאכיפת התקנה הזו גבוהה בהרבה, מאשר אם הייתה נאכפת רק על-ידי המשטרה או פקחי משרד התחבורה. 

לצד כל אלו, התוכנית החדשה גם כוללת סנקציות כנגד רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים בניגוד לחוקי התנועה, למשל תוך דיבור בטלפון, שימוש באוזניות, או בלי קסדה.

סמנכ"ל אגף התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, ציין כי משרדו, בשיתוף משרד החינוך והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הרחיבו את הלימודים התעבורתיים בתיכונים העל יסודיים, והטמיעו במסגרתם גם את לימודי הרכיבה הנכונה על אופניים חשמליים.