סקודה משיקה הערב (חמישי) בפתח תקווה את הסקאלה, דגם חדש של משפחתית קומפקטית. זו הפעם הראשונה בה מותג רכב מוכר חושף רכב חדש בישראל. הדגם היורש את הראפיד מכוון לראשונה בסקודה לסגמנט הכה נחשב באירופה, ובניגוד לקודמו אינו מיועד להוות חלופה זולה למשפחתית.
 
"תחום חמש דלתות הקומפקטי גדול מאוד באירופה ואנחנו לא מימשנו את הפונטציאל שלנו בו. עבורנו, כניסה לסגמנט זה תאפשר להגדיל את המכירות שלנו באופן מאוד משמעותי, ואנחנו מכוונים אותה מול רנו מגאן ופיג'ו 308" אומר לי אלן פאבי, חבר הנהלה בכיר לשיווק ומכירות, שממש משתדל שלא לנקוב בשמה של פולקסווגן גולף כמתחרה. אמנם, גם לאוקטביה יש חמש דלתות, אך תצורה הקרובה לסדאן, היא לא התחרתה בסגמנט המשפחתיות-הקומפקטיות במערב אירופה.

סקודה סקאלה מושקת בפתח תקווה

 
במבט ראשון
במבט ראשון הדמיון של הסקאלה לויז'ן RS, מכונית התצוגה שנחשפה בפריז, גדול. כמובן, שכדרכו של דגם לייצור, הסקאלה נראית הרבה יותר מתונה וגם פחות ספורטיבית מהויז'ן – ולא רק בגלל שהחישוקים קטנים יותר או שהחזית מתונה יותר. עם זאת, ייתכן וצפויות גרסאות ספורטיביות בעתיד. ועדיין השבכה הזקופה בחזית, והקווים על מכסה המנוע המדגישים את ההופעה, מסמנים התקדמות בעיצוב של סקודה. חזית זאת תגיע לדגמים עתידיים של סקודה בעיצוב מוחצן אף יותר.
 
ההשקה המלאה בפתח תקווה:


החלק האחורי נראה טוב מאוד, עם יחידות תאורה מחודדות תלת ממדיות שבולטות בחלקן התחתון ביחס למרכב. סממן זה יהיה מרכיב עיצוב משמעותי בדגמי סקודה הבאים. מתחת לחלון האחורי מופיע השם סקודה במקום הלוגו של החברה, ושינוי זה, שיגיע גם לדגמי סקודה הבאים, יוצר אווירה יוקרתית. "התחלנו זאת בסין" סיפר לי אוליבר סטפני, האחראי על העיצוב בסקודה, "באירופה כל אחד מכיר את המותג דרך הסמל, אבל הסינים לא מכירים סמלים, הם לא גדלו איתם. אבל אם תכתוב 'סקודה' הם מבינים זאת, אז התחלנו לעשות זאת שם ואהבנו זאת".

סקודה סקאלה מושקת בפתח תקווה

 
במבט פנימה
בתא הנוסעים, המרווח למדי, אנחנו פוגשים בסביבת נהג המפגינה עיצוב מודרני ובעיקר הופעה מהודרת. הפרט הבולט בסביבת הנהג הוא שילוב צג המולטימדיה בשקע במרכז הקו העילי שם. בנוסף, פתחי האוורור נמצאים בקצוות ובצמוד לדלתות ויוצרים על-ידי כך תחושה שפנים הרכב רחב יותר מאשר בפועל. כאן הם מלבניים אבל בדגמים עתידיים הסידור הזה יוכל לקבל צורות וגוונים שונים.
 
בניגוד לראפיד שהייתה על גבול הקטגוריות, לסקאלה בסיס גלגלים באורך 265 ס"מ, כמקובל במשפחתיות-קומפקטיות, אורכה 436 ס"מ ורוחבה 179 ס"מ. תא המטען מציע נפח מכובד להאצ'בק - 467 ליטרים. המכונית מבוססת על פלטפורמת MQB A0 אותה היא חולקת עם מספר מכוניות של הקבוצה, וכצפוי תוצע עם מגוון המנועים המוכר לנו. בתחום הבנזין כולל ההיצע מנוע 1.0 ליטר בהספק 115 כ"ס ומנוע 1.5 ליטר המייצר 150 כ"ס, ואלה ישודכו לתיבה ידנית עם 6 הילוכים או דו-מצמדית עם 7 הילוכים. כמו כן הסקאלה תוצע בנוסף עם גרסת 95 כ"ס של מנוע הבנזין הקטן (ידנית, 5 הילוכים) ומנוע דיזל אחד בנפח 1.6 ל' (115 כ"ס, תיבה ידנית 6 הילוכים או דו-מצמדית עם שבעה).

סקודה סקאלה מושקת בפתח תקווה


מבחינת בטיחות הסקאלה תוצע עם מגוון מערכות מתקדמות (חלקן תקניות, אחרות בהתאם לרמת הגימור) ביניהן מערכת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, התרעה על רכב בשטח מת ועד 9 כריות אוויר.
 
"עולם אחר מהראפיד"
"הסקאלה" אומר סטפני, "היא דגם חדש לגמרי ויש לה בסיס טוב מהקודמת. הפרופורציות שונות לגמרי וזה חשוב; היא רחבה ב-6 ס"מ מהראפיד, ובגלל שבסיס הגלגלים גדול יותר וסרחי העודף קצרים, אפשר לשחק יותר במשטחים. השבכה זקופה אבל נמוכה, וסביבת הנהג אלגנטית יותר".
 
מה ניתן ללמוד מהחזית?
"בחזית החדשה, השבכה ממוקמת נמוך יותר, וזה דבר שאנחנו רוצים להמשיך בו כי הוא יוצר הופעה דינמית. אנחנו לא עושים מכוניות מירוץ אבל אנחנו מחפשים כיוון גאה בחזית,  החרטום החדש יהפוך לאייקון של המותג".

סקודה סקאלה מושקת בפתח תקווה

 
מדוע החלטתם לשנות את השם?
"לפאביה ולאוקטביה מורשת ארוכה, וברור שלא נחשוב על שינויים בשמות דגמים אלה. לראפיד לא הייתה מסורת ארוכה, וזו הזדמנות להדגיש את השינוי הגדול עם שם חדש".
 
אז כן, כל הסימנים מראים שסקודה מקבלת עוד דגם חשוב למבחר הדגמים שלה. כדי לדעת עד כמה הדגם הזה מוצלח, נצטרך לחכות למפגש המעשי הראשון ברבעון הראשון של 2019.