אחת הבקשות הפופולריות ממערך הייעוץ של אוטו כוללת את הדרישות הבאות: רכב קטן, אוטומטי, חסכוני, בטיחותי, משנתון גבוה ככל האפשר – ועד 30,000 שקלים.

מוקדם יותר השנה ערכנו סקירת דגמים משומשים בתקציב עד 40,000 שקלים, והסיבה לסקירה זו היא התמקדות בתקציב מצומצם יותר ומנגד שילוב מספר דרישות: כן אוטומטי, לא מיני. 

אפיון זה הוביל אותנו ליותר מ-40 דגמים רלוונטיים. לאחר הכנסת מרכיבים נוספים – צריכת דלק, בטיחות, זמינות בלוח המשומשות, מחירים רשמיים לפי לוי יצחק/מחירים בפועל לפי מחירון יד2, נסועה סבירה, מספר בעלים וסוג בעלות – נשארנו עם התוצאה: שישה דגמי סופרמיני ועוד משפחתית אחת.  

לכל דגם צמודים המרכיבים הבאים: גרסה מומלצת/רלוונטית לתקציב, שנתון רלוונטי לתקציב, צריכת דלק בפועל (מנתוני מבחני הדרכים), רמת בטיחות ודגשים מיוחדים. הרשימה מסודרת לפי א"ב.

רכב משומש – דגשים לקנייה
קניית רכב משומש עלולה להצריך התעסקות רבה. איתור הדגמים עלול להימשך זמן, וכאשר פוגשים ברכב יש להחליט אם הוא שווה שייקחו אותו לבדיקת קנייה, שמחירה 500 שקלים. רצוי לבוא עם חבר, להצטייד בפנקס לכל אחד ואין להתרשם מהרכב אלא באור יום.

התרשמות מהרכב. הרכב צריך להיות נקי ממעיכות עמוקות, ללא סימני חלודה (בצירי הדלתות, באזור דלת תא המטען, בגג); כל המערכות ברכב צריכות לפעול (כולל נוריות וכו'); הריפוד והדיפון צריכים להיות שלמים. יש לרשום התרשמות ולאחריה להשוות עם מה שכתב החבר. הרכב ראוי לקנייה? נוסעים למכון בדיקה. יש לסכם מראש על החזרת סכום הבדיקה במקרה שמתגלה סיבה רצינית הפוסלת את קניית הרכב כמו תאונת שלדה וכו'.   

היסטוריית טיפולים מסודרת. רכב ראוי הוא רכב מטופל, ובאישור המוכר ניתן לקבל את היסטוריית הטיפולים שלו. חובה להתעקש על כך.

איפוס הרכב. לאחר הבדיקה כדאי לברר את מחיר "איפוס" הרכב במוסך מורשה – כולל מכלולים מתבלים (צמיגים, מצבר) וגם כאלה שנמצאו בעייתיים בבדיקה אך לא פסלו את הרכב.  

רישיון רכב. סוג הבעלות המקורית רשום ברישיון הרכב ומשפיע על ערכו. בסעיף "רישום מקורי/רישום קודם" ברכב שאינו יד ראשונה בקנייה פרטית הרישום יהיה: השכרה (ברכב ששירת כרכב השכרה); השכרה/החכר (רכב שהיה בליסינג תפעולי). ברכב שנקנה בעסקת 0 ק"מ, יהיה סעיף "רישום מקורי" ריק, אבל בסעיף "בעלים קודמים" יהיה רשום 01 (כלומר, יד שנייה). 

שירות חדש: מידע על עבר ביטוחי לרכב משומש​

חישוב שווי הרכב. המחירון המקובל על חברות הביטוח הוא זה של לוי יצחק, והוא מהווה במקרים רבים נקודת מוצא למו"מ; עם זאת, חלק ניכר מהמחירים בו גבוהים משמעותית מהמקובל בפועל בשוק. מחירון יד2 קרוב יותר למחירים בהם נסגרות עסקאות בפועל, אך גם כאן הוא מהווה נקודת מוצא בלבד. בכל מקרה, המחיר הסופי מושפע מסוג הבעלות ומספר הבעלים, היקף הנסועה, ומשנים מסוימות (כמופיע במחירון) לפי חודש העלייה לכביש.

הסקירה פורסמה במקור בדצמבר 2018, ועודכנה במרץ 2020
_________________________________

יונדאי i20
גרסה מומלצת 1.4 ליטר, תיבה אוטומטית-פלנטרית, רמת גימור 'פרמיום'
שנתון 2010
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 10 ק"מ/ל'
בטיחות 5 כוכבים (2009)
דגשים מיוחדים יונדאי i20 מומלצת גם ביחס לדגמים כאן. זו סופרמיני גדולה ומרווחת יחסית, נפוצה, זולה לאחזקה (מרווח טיפולים של שנה/20,000 ק"מ, שרשרת תזמון) ומאובזרת (ארבעה חלונות חשמל, חיבור AUX). דירוג הבטיחות שלה גבוה לזמנה – 5 כוכבים, צריכת הדלק לא נמוכה, אבל סבירה למקובל אז ברכב עם תיבה אוטומטית.

מחיר רמת הגימור 'פרמיום' דומה לזה של הבסיסית 'אינספייר', כוללת גם גג שמש חשמלי ובקרת אקלים דיגיטלית. זו אמנם פחות נפוצה (הוצעה רק ללקוחות פרטיים) אבל כדאי לחפש אותה. ניתן לרכוש i20 ב'אינספייר' משנתונים 2011-2012, אך רובם שירתו במקור בציי רכב.

עד 30,000 שקלים – דגמי הסופרמיני המומלצים


מיצובישי ספייס סטאר
גרסה מומלצת 1.2 ליטר, תיבה אוטומטית-רציפה, רמת גימור 'אינסטייל'
שנתון 2013-2014
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 14.5 ק"מ/ל'
בטיחות 4 כוכבים (2013)
דגשים מיוחדים כחדשה, מיצובישי ספייס סטאר לא הרשימה באיכות הנסיעה (ספיגת שיבושים, בידוד רעשים, עידון) ובתא הנוסעים העשוי חומרים פשוטים. אבל לזכותה בטיחות סבירה, צריכת דלק נמוכה יחסית, אפשרות לשנתון מתקדם ומרווח טיפולים נדיב (שנה/20,000 ק"מ).

עד 30,000 שקלים – דגמי הסופרמיני המומלצים


ניסאן מיקרה
גרסה מומלצת 1.2 ליטר, תיבה אוטומטית-רציפה, רמת גימור 'ויזיה'
שנתון 2014
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 10 ק"מ/ל'
בטיחות 4 כוכבים (2010)
דגשים מיוחדים כחדשה ניסאן מיקרה לא התעלתה: מערכת הנעה לא מוצלחת, נוחות נסיעה לא נעימה וצריכת דלק גבוהה יחסית. עם זאת, גם כאן רמת הבטיחות סבירה לזמנה, רמת אבזור הבסיסית מפתיעה לטובה (בקרת שיוט, דיבורית מקורית, שקע USB ואפילו חימום למושבים) ואפשרות לרכישה משנתון מתקדם; מבין הדגמים ברשימה, זה הדגם הצעיר ביותר.

מיקרה הוצעה בעיקר לציי רכב, ובתקציב הנתון ניתן לרכשו את הדגם המעודכן, שהוצע החל מדצמבר 2013 לחברות ליסינג. ההיצע נרחב והדבר יסייע במיקוח על המחיר.

עד 30,000 שקלים – דגמי הסופרמיני המומלצים


סוזוקי סוויפט
גרסה מומלצת 1.5 ליטר, אוטומטית-פלנטרית, GLX
שנתון 2010
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 12 ק"מ/ל'
בטיחות 4 כוכבים (2005)
דגשים מיוחדים לסוזוקי סוויפט מנוע חזק יחסית וחסכוני ומרחב פנים טוב. תא המטען קטן, ורמת הבטיחות אינה גבוהה; סוויפט דור ישן כדאית לרכישה מינואר 2010, מכיוון שהיא מצוידת בבקרת יציבות (ESP).

כדאי לחפש את הדגם מהדור המתקדם יותר (2011 ואילך, עם מנוע 1.2 ליטר, רמת גימור GLX), עם רמת בטיחות גבוהה יחסית (5 כוכבים, מ-2010). עם זאת, ההיצע אינו גדול והמחיר גבוה יחסית. 

עד 30,000 שקלים – דגמי הסופרמיני המומלצים

 
פורד פיאסטה
גרסה מומלצת 1.6 ליטר, רובוטית דו-מצמדית, רמת גימור 'טרנד'
שנתון 2013
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 12 ק"מ/ל'
בטיחות 5 כוכבים (2012)
דגשים מיוחדים לפורד פיאסטה רמת בטיחות גבוהה יחסית, נוחות נסיעה משובחת וביצועים מפתיעים לטובה. למרות נפח המנוע הגדול יחסית, צריכת דלק נמוכה יחסית – בין היתר בגלל תיבה דו-מצמדית.

תיבה זו, כידוע, היא נקודות החולשה של הדגם וזו נוצרה בגלל כשל במצמדים המקוריים. עם זאת, יבואנית פורד לישראל העניקה אחריות מורחבת למכלולי התיבה (7 שנים/160,000 ק"מ למצמדים, 10 שנים/240,000 ק"מ למחשב התיבה), כך שבמסגרת האחריות מוחלפים המכלולים האלו בחינם (במידת הצורך).

עד 30,000 שקלים – דגמי הסופרמיני המומלצים


פיג'ו 208
גרסה מומלצת 1.2 ליטר, רובוטית חד-מצמדית, רמת גימור 'אקסס'
שנתון 2014
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 15 ק"מ/ל'
בטיחות 5 כוכבים (2012)
דגשים מיוחדים לגרסה האוטומטית המומלצת של פיג'ו 208 תיבה חד-מצמדית, הסוג הפחות מוצלח של תיבה אוטומטית, הנובע משילוב הילוכים אוטומטי לא נעים. תפעול ידני דרך פקדים מאחורי ההגה משפר את איכות הנסיעה, ונסועה רבה מחוץ לעיר מנטרלת את השילובים הרבים. הבונוס – צריכת דלק נמוכה במיוחד, הטובה מבין כל המכוניות בסקירה. 

ל-208 רמת בטיחות גבוהה יחסית ונוחות נסיעה טובה מאוד. רמת האבזור היחידה בגרסה זו דלה יחסית.

עד 30,000 שקלים – דגמי הסופרמיני המומלצים

_________________________________

האופציה האחרת – פורד פוקוס
גרסה מומלצת האצ'בק, 1.6 ליטר, רובוטית דו-מצמדית, רמת גימור 'ספורט'
שנתון 2012
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 12.5 ק"מ/ל'
בטיחות 5 כוכבים (2012)
דגשים מיוחדים לפורד פוקוס, המשפחתית היחידה בסקירה זו, נוחות נסיעה טובה מאוד, רמת בטיחות גבוהה יחסית, אבזור שופע כבר ברמת הגימור הבסיסית ('טרנד'), וכנגזר משיוכה, מרחב פנים עדיף. תיבת ההילוכים סבלה מאותן בעיות שהיו בפיאסטה, אך גם כאן הבעיה פתירה (ראו פיאסטה). התוצאה: מכונית מצוינת במחירים זולים כדי גיחוך. 

עד 30,000 שקלים – דגמי הסופרמיני המומלצים