המשפחתיות הקטנות הולכות ונעלמות משוק הרכב. האם יונדאי i25 אקסנט תישאר לבדה?
בתחילת 2013 נרשמה בשוק הרכב הישראלי תופעה חדשה בדמות גל של משפחתיות-קטנות, עממיות ופשוטות, שהגיע לכאן. דגמים אלה – משפחתית-קטנה או תת-משפחתית (קטגוריה B+) – רובם מבוססים על סופרמיני ונבדלים ממנה במבנה סדאן, שאפו לא רק לכבוש מכירות מיונדאי אקסנט הוותיקה, אלא גם ממשפחתיות רגילות (קטגוריה C).

המהפכה שלא הייתה
צ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה לישראל, כאשר השיקה את הראפיד, אף קראה לצעד "המהפכה המשפחתית". "אנו מרגישים שיש כאן תחילה של עידן חדש", אמרו ראשי צ'מפיון מוטורס בהשקת הראפיד, "אנחנו מדברים על יצירת פלח משפחתי חדש עם עלות מאוד סבירה. אנחנו רואים בראפיד את המשפחתית האמיתית הבאה". אבל המהפכה לא קרתה, ולמעשה היצע הדגמים בתחום הזה דעך כמעט מבלי שנשים לב לכך, והשנה האחרונה מסתמנת כשירת ברבור שלו.

1587539סקודה ראפיד מתיחת פנים
סקודה ראפיד. המחליפה מתיימרת לעלות קטגוריה


פיג'ו הפסיקה את שיווק ה-301, סיאט את זה של הטולדו, וסקודה עצמה מחליפה את הראפיד בדגם הפונה לסגמנט המשפחתי (אך מבוסס עדיין על פלטפורמת הסופרמיני של הקונצרן), ולא תציג יורשת לסדאן; כלומר, ראפיד סדאן הנוכחית תישאר רק לזמן קצר.

גם קיה, בת לקונצרן יונדאי שמתמחה בתחום, נטשה לאחרונה את הזירה והפסיקה את שיווק קיה ריו סדאן. הסיבה במקרה של קיה מורכבת יותר; ריו, בשתי גרסאות המרכב, הגיעה ממקסיקו, אבל הרצון להביאה עם מערכות בטיחות מקוריות הביא לשינוי בארץ הייצור. כעת מגיעה לכאן גרסת האצ'בק המיוצרת בקוריאה, אלא ששם לא מייצרים את גרסת הסדאן בתקינה אירופאית.

משפחתיות קטנות - עולם הולך ונעלם
קיה ריו סדאן


גם פיאט טיפו עלולה להיעלם מהשוק הישראלי לתקופה מסוימת באמצע 2019, מכיוון שרק לקראת 2020 יחל ייצורה בהתאם לתקינה האירופאית החדשה. היבואנית אמנם הצטיידה במלאי, אך לא ברור עד מתי הוא יספיק.

הראשונה נשארת
סיכום הנעשה בתחום זה לקראת 2019 משמעותו כי המצב בתחום זה יחזור למה שהיה כאן עד 2013: שליטה של יונדאי. זו מצידה תתחיל לשווק בקרוב i25 אקסנט חדשה, ואיתה ייסגר מעגל; אקסנט הייתה המכונית הראשונה שזכתה להצלחה בתחום זה בארץ עוד בשנות התשעים.