נציגי המדינות החברות באיחוד האירופי, הגיעו להסכמה בנוגע לשיעור הפחתת הזיהום המותר לפליטה ממכוניות. לפי היעד החדש, שנקבע לשנת 2030, יצרניות הרכב יידרשו לייצר מכוניות שפולטות 37.5% פחות פחמן דו-חמצני מהרמה המופחתת שנקבעה ל-2021, וגם היא עוררה בעבר חששות בתעשייה.
 
על-פי דיווח של סוכנויות הידיעות בלומברג ורויטרס, בתום דיונים שנערכו בין הפרלמנט האירופאי לנציגי הממשלות החברות באיחוד, פליטת פחמן דו-חמצני (CO2) ממוצעת מצי רכב תוגבל ל-59 גרם לק"מ, לעומת יעד של 95 גרם ב-2021. לשם דוגמה, טויוטה פריוס - אחת המכוניות החסכוניות ביותר בדלק המשווקות בישראל, ובהתאם מהמזהמות פחות (כמות ה-CO2 יורדת ביחס ישר כמעט לכמות הבנזין שנשרף במנוע) - פולטת 92 גרם CO2 בממוצע לק"מ.
 
החלטת האיחוד קובעת עוד כי פליטת CO2 - תוצר הלוואי שמקושר להתחממות כדור הארץ לפי הקונצנזוס המדעי הגלובלי - תופחת בכלי רכב מסחריים ב-31% עד 2030. עד שנת 2025, תעשיית הרכב נדרשת לצמצם את פליטת ה-CO2 ב-15% לעומת הרמה שנקבעה ל-2021.
 
יעד הפחתת הזיהום באירופה - שאפתני מהצפוי


כצפוי, עם פרסום ההחלטה נשמעו קולות התנגדות מצד תעשיית הרכב. ביצרניות הרכב חוששים שהצבת יעד שאפתני מכפי שניסו לקדם, תגרום להוצאות עתק, קשיים בייצור ואיך לא - לפיטוריי עובדים, האיום הקבוע של היצרניות, שהן מהחברות הפרטיות הגדולות באירופה (ובעולם כולו) מבחינת מספר המועסקים.
 
באיחוד האירופי עצמו ניטש ויכוח ער בחודשים האחרונים בנושא, כאשר את צד המקלים על התעשייה הובילה - שוב לא במקרה - גרמניה, הכלכלה החזקה באירופה וגם יצרנית הרכב הגדולה ביותר. נציגי גרמני ניסו לקדם הצעה להפחתת זיהום בגובה של 30% בלבד, אך מרבית המדינות רצו דווקא יעד של 35%. הפרלמנט האירופי דרש הפחתה של 40%, ולבסוף הוחלט להתפשר בין הצעת המדינות לפרלמנט (37.5%). מדובר בתבוסה ברורה לגרמניה, שפגיעה בתעשיית הרכב תגרום לפגיעה משמעותית בכלכלתה, יותר מכל מדינה אחרת.

יעד הפחתת הזיהום באירופה - שאפתני מהצפוי

 
בהתאם, בהתאחדות יצרניות הרכב הגרמנית קיבלו את הבשורה בפנים חמוצות, בטענה כי מדובר בדרישה מופרזת. "אף אחד לא יודע היום איך המגבלות המוסכמות יושגו בזמן היעד", טוען מנכל ההתאחדות, ברנהרד מאטס. בהתאחדות יצרניות הרכב האירופיות הצטרפו אליו והוסיפו כי היעד "אולי נשמע בר-השגה, אך הוא לגמרי לא ריאלי במצב הדברים הנוכחי".
 
מנגד, בתעשיית הרכב יכולים לראות עצמם מרוצים ממקור לא צפוי: חברת הלובי הבלגית "טרנספורט אנד אנביירמנט" (תחבורה וסביבה), שמפעילה לחץ על פוליטיקאים להחמיר עם יצרניות הרכב בכדי שיפחיתו את זיהום האוויר, הביעה אף היא אכזבה מהמתווה, אך מהכיוון ההפוך. "אירופה מעלה הילוך במרוץ ליצירת מכוניות לא מזהמות. החוק החדש פירושו שעד 2030 כשליש מהמכוניות יהיו חשמליות או מונעות במימן. זו התקדמות, אבל לא מהירה מספיק כדי לעמוד ביעדי (המלחמה בשינוי) האקלים", כך על-פי מנהל החברה, גרג ארצ'ר.