חברת האיתור פוינטר מסכמת את שנת 2018, ומפרסמת כמה נתונים פנימיים מעניינים מפעילותה. מהם עולה נתון אחד מעניין במיוחד - למרות הימצאות מערכת איתור, נראה כי הגנבים לא נרתעים, ובשנה החולפת לא הייתה ירידה באחוז המכוניות שנגנבו בקרב מכוניות ממוגנות.

לכך אחראית אולי שיטה חדשה יחסית שפיתחו הגנבים בישראל, ושצברה אשתקד תאוצה: יצירת מפתח חדש בתוך הרכב, על-ידי חיבור למחשב הרכב משקע התקשורת (OBD). בדרך זו הגנב יוצר מפתח חדש ומבטל את הישן של בעל הרכב.

גניבה בשיטה זו זינקה לשיטת הפעולה הנפוצה ביותר בנתוני פוינטר - קרוב למחצית מהמכוניות. זאת לעומת 25% מהגניבות שבוצעו על-ידי החלפת מחשב הרכב, 15% על-ידי גניבת המפתח המקורי (לא כולל 13% מהמקרים בהם המפתח נגנב על-ידי מורשה, למשל עובד מוסך), ורק 2% מקרי שוד של רכב מונע.

נראה כי בפוינטר מודעים לבעייתיות, ולכן מנסים להילחם בה באמצעות "ניבוי" של גניבות. אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר ישראל, מסביר כי "במסגרת הטמעת בינה מלאכותית במוקד המבצעי, הוכנסו למערכות המידע פרמטרי זיהוי שקשורים בלימוד דפוסי התנהגות הנהג, בשעות נסיעה, הנעות בשעות חריגות, אזורי נסיעה חריגים, שיגרת נסיעה של הרכב ושל הנהג ועוד".  בדרך זו מקווים בפוינטר לזהות גניבה עוד בטרם בעל הרכב מזהה שהרכב נעלם.

הם לא מפחדים: אין ירידה בגניבות רכב


המרכז הכי מסוכן
ועוד בנתונים: גניבת מכוניות באזור המרכז נותרה הנפוצה ביותר, עם 36% מהגניבות (עלייה של 12% לעומת 2017). מחוז השרון במקום השני עם 23% (ללא שינוי), ואחריו השפלה עם 11% (שיפור של 35%) ואזור ירושלים, גם הוא עם 11% אך כאן מדובר בהרעה של 10%. באזורי הדרום והצפון נרשמו שיעור גניבה של 10% ו-9% בהתאמה (עלייה של 11% ו-12% בהתאמה).

הם לא מפחדים: אין ירידה בגניבות רכב


ואיזה כלי רכב הכי לא אהודים על גנבים? לפי נתוני פוינטר, שיעור הגניבות הנמוך ביותר הוא של רכבי כלאיים (נתון מדויק לא פורסם). מסך הגניבות, 63% הן מכוניות פרטיות (כולל רכבי פנאי), 17% מסחריות (זינוק של 41%), 14% משאיות ו-6% כלים מכניים הנדסיים וסוגי רכב נוספים.