עם שפע דגמי הפנאי המוצעים כיום, קל לשכוח שטויוטה הייתה שם לפני כולם, כאשר הציגה את טויוטה RAV4 ב-1994 – דגם שנראה כמו רכב שטח, אך מבוסס על רצפה ומתלים של מכונית נוסעים. שם הדגם, RAV4 – ר"ת של Recreational Activity Vehicle: 4-wheel drive, רכב פנאי אקטיבי, עם הנעה 4x4 – הכריז על מהותו, והוא היה חלוץ המהפכה. עד כמה גדולה המהפכה? מאז השקתו, נמכרו 8.5 מיליון יחידות של RAV4 לבדו.
 
עם השנים ירד כוח המשיכה של הדגם החלוץ, הדור הרביעי היה יקר לעומת המתחרים, ולא הצדיק את פער המחירים ביחס אליהם. במרץ 2018 הציגה טויוטה את הדור החמישי של RAV4, והבטיחה לא רק שהדגם יהיה משופר מקודמו אלא שיציע גם תמורה טובה יותר למחיר.
 
חזר לאופנה
ניכר שמעצבי טויוטה עיצבו את RAV4 החדש כך שייראה צעיר יותר וספורטיבי, ובמפגש איתו הוא מרשים ממה שהוא נראה בתמונות. הזוויות חודדו והדגם החדש נראה כמו רכב פנאי קטן – למרות שמידות המרכב כמעט ולא השתנו (0.5-2 ס"מ), והרכב נשאר גדול יחסית כשהיה. עם זאת, בסיס הגלגלים צמח ב-3 ס"מ משמעותיים למדי ל-269 ס"מ.

טויוטה RAV4 - מבחן דרכים (השקה)

 
ההופעה מרשימה למדי גם בזכות השבכה הגדולה המייצרת אווירה גברית יותר המדגישה את מופע השטח של הדגם, ואלמנט של כאילו-מיגון-גחון העשוי מפלסטיק מוסיף אף הוא. מבט מהצד מגלה זוויות חדות יותר שיוצרות אופי יותר ספורטיבי, ותורמות לכך גם קשתות גלגלים מושחרות, והאפשרות לצביעה דו-גונית מחדדת עוד יותר את המסר. בפגוש האחורי תמצאו שני צינורות פליטה. ל-RAV4 יש סופסוף זהות ברורה והיא די מרשימה.
 
הכניסה לתא הנוסעים והמפגש עם סביבת הנהג מגלים שטויוטה השקיעה בשיפור איכות החיים ב-RAV4 החדש. בקונסולה המרכזית חומרי דיפון טובים, התפעול נגיש ואינטואיטיבי והתחושה הכוללת איכותית יותר מאשר בדגם הפורש. יצוינו ידיות אחיזה מסיביות בדלתות המצופות בגומי נעים למגע ובקרי תפעול גדולים למערכת המיזוג; תפר, כאן בכחול, מפריד בין בקרי המיזוג למסך המגע שצף במרכז הקונסולה. המסך, בגודל "8, שולט במולטימדיה (כולל אפל קארפליי), וברמת הגימור תואמת  'E-motion' בה נהגנו בהשקה, היא כוללת מערכת שמע משודרגת מבית JBL המצוידת ב-11 רמקולים ויוצרת איכות שמע מעולה.
 
המערכת מקיפה וקלה לתפעול, אך כוללת כפתורים פיזיים קטנים ומיושנים למראה למעבר בין המסכים (למה טויוטה חייבת תמיד להכניס כפתורים מיושנים?), צג המגע מעט איטי ותצוגת המצלמות לא איכותית. 
 
טויוטה RAV4 - מבחן דרכים (השקה)


מאחור, המרחב טוב, המושבים מרווחים ותומכים, הרצפה השטוחה מוסיפה וזווית הראייה עדיין גבוהה, מרווח הראש טוב, והראות לצדדים מעולה הודות לחלונות גדולים. תא המטען גדול, 580 ליטרים, ויכולת ההטענה משופרת, גם תודות למיקום חדש של הסוללה, דבר המאפשר יצירת רצפה שטוחה עם קיפול המושבים.
 
בגרסת ההשקה אבזור עשיר הכולל, בין השאר, משטח טעינה לטלפון נייד וחמישה שקעי USB, פתחי מזגן מאחור ועוד. חידוש נוסף (לפחות בגרסאות עממיות) היא המראה הפנימית שיכולה להציג תמונה ממצלמה אחורית; כך ניתן לקבל שדה ראייה גדול יותר ותצפית מלאה לאחור, כאשר התנאים לא אופטימליים (כמו אצלי, עם הרי הצעצועים והאופניים בתא המטען).
 
סיבוב בהרים
RAV4 החדש מוצע כעת בגרסה היברידית עם תיבה רציפה או עם מנוע בנזין בלבד ותיבה אוטומטית שמונה הילוכים, עם הנעה קדמית או כפולה. בהשקה נהגנו בגרסה היברידית הכוללת מנוע בנזין 2.5 ליטר חדש המייצר יחד עם המנוע החשמלי 218 כ"ס, תיבה רציפה והנעה קדמית. 

טויוטה RAV4 - מבחן דרכים (השקה)

 
המערך ההיברידי החדש של טויוטה מבוסס על סוללות ניקל מטאל (ולא ליתיום-יון) המתוכנן למחזורי טעינה ופריקה קצרים ומהירים והוא קל יותר. בטויוטה מסבירים את המערך ההיברידי החדש בכך שהדגש הושם על תוכנת ניהול ופחות על מצברים כבדים בעלי קיבולת גבוהה, וכי מערך זה הוא השילוב טוב ואמין ביחס לחלופות אחרות.
 
בכל אופן, עוד לפני שיצאנו משדרות רמבלס המפורסמות, המנוע החשמלי הפסיק לעבוד באופן עצמאי. ל-RAV4 יש מספיק כוח, וזה מאפשר נתון תאוצה של 8.4 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. והמערך ההיברידי משתלב היטב בנסיעה עד 120 קמ"ש. הנסיעה נעימה ושקטה בשיוט עירוני או בכבישים מהירים עד 120 קמ"ש, ובידוד הרעשים שופר ביחס לדגם הפורש.
 
הבעיה המרכזית היא רעשי התמסורת הרציפה, וזו נשמעת כאשר המנוע עולה לטווח האפקטיבי שלו, בין 3600 ל-5700 סל"ד, ומתווספת לרעש המנוע הנשמע היטב בתא הנוסעים. רעש זה מפגין נוכחות בעקיפות, בנהיגה מהירה ויישמע גם בנסיעה הררית. במהלך ההשקה קיבלנו נתון טוב של צריכת דלק, כ-15.5 ק"מ לליטר, אך נמתין למבחן בארץ לתנאים רלוונטיים יותר.

טויוטה RAV4 - מבחן דרכים (השקה)

 
נוחות הנסיעה שופרה משמעותית ביחס לזו של RAV4 הקודם תודות לפלטפורמת  TNGA החדשה, שמאפשרת כיול טוב יותר של המתלים, והרכב מתמודד היטב עם רוב שיבושי הכביש בעיר ומחוצה לה, למעט אספלט גלי שגורם לו להתנדנד מעט. הפלטפורמה החדשה אפשרה לחזק את קשיחות המרכב ב-57%, הורדת מרכז הכובד וחלוקת משקל של 51%-49%.
 
שיפורים אלו הורגשו היטב בנהיגה מהירה יותר בכבישים המפותלים והיפים שהיו גם רטובים ביום ההשקה. המשמעות היא שכעת ניתן גם ליהנות מהנהיגה ברכב הפנאי של טויוטה; ההגה מעט קל מדי אך הכניסה לפנייה מדויקת, ועם זוויות גלגול מינימליות ותגובת שלדה לשינויי כיוון, RAV4 עומד בדרישות של נשיא טויוטה, אקיו טויודה, כפי שהוצגו בשקף הראשון בהשקה, שם תבע מהמהנדסים שלו: No more boring cars!.
 
תחום נוסף בו RAV4 החדש מנסה להתעלות על קודמו הוא בנהיגת שטח. בהשקה עלינו עם גרסת ההנעה הכפולה על קטע נסיעה בוצי למדי. במצב 'שביל' (Trail), עם מרווח גחון גדול יותר (19 ס"מ) ומערכת שמאפשרת למנוע ההיברידי הנוסף לייצר מעין "נעילת דיפרנציאל", נראה שיש לדגם החדש פוטנציאל להגיע רחוק יחסית בשטח. בהשקה לא היו יותר מדי הזדמנויות לאתגר מערכות אלו כמו שצריך.

טויוטה RAV4 - מבחן דרכים (השקה)

 
מערך הבטיחות שופר וכולל בכל דגמי 2019 את חבילת הבטיחות Toyota Safety 2.0 הכוללת 7 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית, שמירת מרכז הנתיב, זיהוי תמרורי דרך וכלי רכב בשטח מת ועוד. בקרת השיוט האדפטיבית עובדת נהדר ופועלת גם במהירויות זחילה ממש, מצוין להתנהלות אוטונומית בפקקים.  
 
חבילה משופרת
טויוטה RAV4 החדש מתאים למי שרוצה רכב פנאי קומפקטי רב-תכליתי שעושה כמעט הכל טוב; RAV4 נראה מושך בחוץ, עשוי היטב בפנים, הביצועים שלו טובים, נוחות הנסיעה ראויה, היכולת הדינמית מכובדת, וכישורי השטח של גרסת ההנעה הכפולה מבטיחים. החסרונות שלו מתמקדים במערכת המולטימדיה הבינונית, ובעיקר ברעשי המנוע תחת עומס.
 
RAV4 החדש מציע כעת חבילה תחרותית ביחס לרכבי פנאי קומפקטיים ברמת המחיר הגבוהה יותר, אלה שמחירם נע בין 170,000 ל-197,000 שקלים. על היצע הגרסאות ורמות הגימור של ראב4 החדש, ראו כאן.

*פורסם במקור ב-20.1.2019 (נוסף וידאו)