לקראת הבחירות הפנימיות (פריימריז) במפלגות, חיפשתי מועמד אחד לפחות שהאג'נדה העיקרית שלו היא הגברת הבטיחות בכבישים.
 
ברשותכם, אחזור על עובדה שכולכם אמורים להכיר: יותר אנשים נהרגו בכבישים מאז 1948  מאשר בכל מערכות ישראל, פעולות צה"ל ביניהן ונפגעי פעולות האיבה מאז 1850. גם השנה, שנחשבה כ"טובה", נהרגו בכבישים למעלה מ־300 איש ואישה, למעלה משלוש מאות!
 
לא אכנס לכל הסיבות מדוע גם בשנה החולפת — למרות שהמכוניות מגוננות טוב יותר על הנוסעים מאשר אי פעם, הכבישים טובים בהרבה וגם המערך הרפואי פועל בצורה יעילה משמעותית — עדיין נהרגו בכבישי ישראל למעלה משלוש מאות איש ואישה. לא בזאת אעסוק כאן, אלא בחשיבות שהציבור נותן לנושא זה — וכפועל יוצא מכך: תשומת הלב אותן מעניקות המפלגות, חברי הכנסת ואלו שרוצים להיות חברי כנסת לנושא כאוב זה.
 
ונתחיל בנו, בציבור הרחב. עוד לפני שמפקד בכיר בצבא מעמיד את עצמו לבחירה, אנחנו מעניקים לו (באמצעות הסקרים כמובן), למעלה מעשרה אחוזים מקולותינו(!) — זאת לפני שהודיע אם הוא מתמודד ומה דעותיו בנושאים הבוערים למדינת ישראל. ואחרי שהוא מודיע שיתמודד, וגם לא מפשל, מגמגם או מודיע שיעשה קואליציה עם מפלגה ערבית ר"ל, מספר מנדטי־הסקרים שאנחנו מעניקים לו עולה עוד יותר. אני מניח שאחת הסיבות לתופעה זו היא שחשוב לנו מאוד הביטחון האישי שלנו בארץ, ומי כאיש צבא בכיר ומעוטר יכול לדאוג לכך עבורנו.

לתחומי הכלכלה חשיבות נמוכה משמעותית, אבל לחבר כנסת מכהן שהוכיח את עצמו בנושאים אלו, יש סיכוי גבוה לשוב ולהיבחר, אפילו אם הוא רץ בכוחות עצמו. אבל בנושא הקטל בכבישים? זה באמת לא מזיז לאף אחד, לא מעניין איש ואין מי שעוסק בכך.
 
כמעט אף אחד. מצאתי צדיק אחד בסדום ושמו גיל ביילין (כן, הבן של יוסי). נודע לי שהוא מתמודד בבחירות המוקדמות במפלגת העבודה — והדגש העיקרי במשנתו: לפעול ללא לאות בכנסת בנושאי הבטיחות בכבישים. הזמנתי אותו לראיון.

צדיק אחד בסדום: ראיון עם גיל ביילין
גיל ביילין, צדיק אחד בסדום
 
לפני שניכנס לנושא התאונות, קצת רקע כללי. מה הביא אותך לפוליטיקה, אביך יוסי?
"כן, באופן עקיף. גדלתי בבית פוליטי. כבר בגיל 9, טיילתי בבית המיתולוגי של מפלגת העבודה בירקון 110, פגשתי אנשים שנלחמים עבור האג'נדה שלהם, כמו רבין או פרס אליו התלוויתי לעצרות בחירות (אז היו נפגשים בעצרות ולא דרך המדיה ובחוגי בית) ב־1981. זה היה נורא, פרס היה האיש השנוא במדינה אז. זרקו עליו עגבניות במקרה הטוב, אבנים במקרה הרע ופעם אחת הפכו לו את האוטו. כבר אז, כילד, לא הבנתי איך הוא מסוגל ללכת ערב ערב, בדעה צלולה, אל תוך מעגל השונאים האלו ולנסות לדבר איתם. ב־1984, אותו איש, שמעון פרס, כבר נבחר כראש ממשלה. למדתי מזה פוליטיקה מהי — משלמים מחיר אישי גבוה, ואף פעם לא יודעים איך זה יסתיים. בשביל לעסוק בזה צריך להיות חזק, להאמין בעצמך ובדרכך ואף פעם לא לעצור".
 
ומה קרה מאז ועד היום?
"הייתי בנוער העבודה, יו"ר המשמרת הצעירה (אחרי גיל צבא) וחבר באגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב. בתקופה ההיא, זה היה הכביש המהיר לכנסת. ואז נרצח רבין והכל השתנה. אחרי השנאה שהביאה לשם והרצח עצמו, לא הייתי מסוגל להמשיך ויצאתי לעיסוקים אחרים".
 
אני יודע שאתה נהג חובב ועשית קורסים בנהיגה מתקדמת ובנהיגת מירוצים. האם משם הגעת לנושא הקטל בדרכים?
"גם. בצבא הייתי חוקר תאונות דרכים. מצד אחד ראיתי תאונות, דם על הכביש, פצועים, הרוגים. זה היה מזעזע. מצד השני למדתי לשלוט במכונית במצבי קיצון. לפני כשלוש שנים  קלטתי את נתוני הקטל בכבישים — למעלה מ־300 הרוגים, שליש מהם צעירים מתחת לגיל 25. שיגע אותי שכולם יודעים את המספרים הנוראים אבל אדישים אליהם, לא באמת קולטים כמה זה נורא. רק חשוב מה היה קורה לראש ממשלה לו חס וחלילה היו נהרגים בשנה אחת למעלה מ־300 איש בפיגועים.
 
"אבל בתאונות דרכים? דממה מוחלטת, כאילו זו גזירה שחייבים לחיות ולמות איתה. ואז נכנס לי הג'וק שאני חייב לעשות משהו ולהציל חיים. עזבתי את החברה שלי ושל אחי ויצאתי לבדוק. הייתי במשרד התחבורה, במשרד החינוך, ברשות לבטיחות, באור ירוק. ביקרתי וקראתי גם אותך. בניתי תכנית עם חזון שאמורה לעסוק בכל התכנים שדרכם אפשר להשפיע על הבטיחות בכבישים. אבל הבנתי שבלי השפעה אמיתית במקום בו נקבעים החוקים, לא אוכל להזיז דבר — והאמן לי שניסיתי. חזרתי והתפקדתי במפלגה, ועכשיו אני רץ בפריימריז כדי לנסות ולהגיע למקום בו אוכל להיות הניצוץ שמדליק את הדלק הדחוס ומסובב את המנוע".
 
מהן עיקריה של התכנית?
עיקריה של התכנית מבוססים על תחומי הליבה הבאים:
• לימוד של הבנת התנועה כבר בבתי ספר יסודיים.
• אכיפה יעילה וממוקדת — במקום מצלמות שמהוות מסחטות כסף חסרות תועלת
• טיפול תקיף נגד שימוש בסלולרי בעיקר בכתיבת טקסטים. לזאת ניתן להשתמש במתנדבים על קטנועים ביציאות מאיילון עם מצלמות גופרו.        
• הסדרה מלאה של נושא האופניים החשמליים והקורקינטים.
• הסנקציות נגד נהגים שעוברים על החוק חייבת להיות מיידית, כמו בחלק ממדינות העולם. משלמים במקום או מקסימום תוך 24 שעות.
• אימונים מתקדמים לנהגים חדשים, מספר חודשים אחרי העלייה שלהם לכביש.
• עדכון סובסידיה למכוניות עם אבזור בטיחותי מתקדם שישתנה מדי שנה כך שיכלול את האמצעים המתקדמים ביותר (למשל, תיקון סטייה מנתיב ובלימה עצמית אינם זוכים לסובסידיה בעוד התרעות כן). גם מצלמות לנסיעה אחורנית וחיישני קרבה חשובים.
• כמובן, כל אלו צריכים להיות מגובים בשיפור הכבישים המסוכנים, ושיפור התחבורה הציבורית, בעיקר בסופי השבוע.
 
לאור המצב בסקרים, נראה לך שעם אג'נדה, שלצערי היא די אזוטרית, יש לך סיכוי?
(מחייך) "שכחת ממי למדתי מהי עקשנות פוליטית, משמעון פרס."
 
ולי לא נותר אלא לאחל הצלחה מלאה לאיש שרץ כמעט לבדו מול כוחות חזקים, ומנסה לשכנע ציבור אדיש שיצביע עבורו כמועמד מפלגתו בכנסת, "כי חשוב שיהיה שם מישהו שישאיר את הפוליטיקה לאחרים ויעסוק רק בהצלת חיים בכבישים".  
 
אגב, אם יש עוד מתמודדת או מתמודד, בכל מפלגה שהיא, שתחום הבטיחות בדרכים חשוב לו, אשמח אם יפנה אלי כדי שאחשוף גם אותה או אותו בהקשר כה חשוב זה.
 
[email protected]