פחות משנה אחרי שהציגה את הדור הרביעי של פורד פוקוס, יצרנית הרכב האמריקנית פורד מציגה את הגרסה הספורטיבית שלה, הפוקוס ST. זוהי הגרסה הדינמית וחזקה ביותר של המשפחתית הקומפקטית, לפחות כל עוד לא הוצגה RS חדשה - שלפי שעה לא ידוע אם תחזור גם בדור החדש. לפי שעה נראה גם כי הסיכויים לראות את ה-ST בישראל אינם גדולים, לאחר שניסיון קצר לשווק את הדור הקודם לא זכה להצלחה.

בדור החדש של ה-ST פורד מציעה מנוע 2.3 ליטר טורבו-בנזין, עם 280 כ"ס ב-5,500 סל"ד ומומנט מרבי של 42.8 קג"מ בין 3,000 ל-4,000 סל"ד. יחידת הכוח משודכת הפעם לתיבת שישה הילוכים ידנית או שבעה הילוכים אוטומטית, בשני המקרים עם הנעה קדמית. נתוני ביצועים לא פרסמו, אך בפורד מעריכים כי ה-ST תוכל להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך פחות משש שניות.

פורד מציינת כי המנוע החדש מצטייד בטכנולוגיה שתוכננה במקור עבור מכונית העל GT וה-F-150 רפטור, שעיקרה מערכת גדישה שבמצבי הנהיגה "ספורט" ו"מסלול" שומרת על המצערת פתוחה גם במצבים שונים בהם הנהג עוזב את דוושת המצערת - זאת כדי לשמור את מהירות המגדש ולמנוע ירידה חדה בגדישה, שיוצרת "בור" גדישה ופוגעת בביצועים בנהיגה ספורטיבית.

פורד פוקוס ST חדשה עם 280 כ


בגרסה הידנית גם תוצע מערכת להתאמת סל"ד - מעין גז ביניים אוטומטי להעברת הילוכים קלה בנהיגה אגרסיבית (פעולה שנהג מיומן עושה עם דוושת המצערת לבדו). מערכת זו תהיה חלק מחבילת שיפורים שמכונה "Performance Pack" (חבילת ביצועים).

פורד פוקוס ST חדשה עם 280 כ


ה-ST תוצע גם בגרסה נוספת, רלוונטית עוד פחות לישראל, עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.0 ליטר ו-190 כ"ס. זו תוצע רק עם תיבת שישה הילוכים ידנית ועם דיפרנציאל ננעל אלקטרונית - למעשה תכונה של בקרת היציבות שבולמת גלגל מחליק, להפחתת תת-היגוי או לוחמת הגה. בדגם הבנזין, ה-ST תציע מצמדים נשלטים הידראולית שמשולבים בתיבת ההילוכים, ומפחיתים העברת כוח לגלגל מחליק (עד להעברת 100% מהכוח לגלגל קדמי אוחז).

פורד פוקוס ST חדשה עם 280 כ


המערכת, שפותחה על-ידי בורג-וורנר, מבטיחה זמן תגובה ויעילות גבוהה יותר מזו של דיפרנציאל מוגבל החלקה מכני מסורתי, כך על-פי פורד. עוד בשיפורים הדינמיים: מתלים מתכווננים (אופציה), כיול מתלים חדש עם הקשחה של 20% מלפנים ו-13% מאחור, הנמכה של 10 מ"מ ועוד. יחד עם בלמים משודרגים והיגוי מהיר במיוחד - רק שני סיבובים מנעילה לנעילה - פורד מקווה כי ה-ST תשחזר את מעמדה כאחת מהמשפחתיות הספורטיביות המהנות ביותר לנהיגה.

פורד פוקוס ST חדשה עם 280 כ


נכון לעתה לא ידוע מתי תושק בישראל פורד פוקוס החדשה, שהוצגה עוד באפריל אשתקד ומאז מבוששת להגיע לארץ הקודש. גם אם זו תגיע אלינו לבסוף, ה-ST כאמור היא נקודה כואבת ביבואנית, חברת דלק מוטורס, שניסתה ללא הצלחה לשווקה כאן לפני כשש שנים - אם כי אז תיבה אוטומטית לא הייתה זמינה ופגעה ב-ST בישראל מול מתחרותיה העיקריות, פולקסווגן גולף GTI וסיאט לאון קופרה.

מחברת דלק מוטורס לא נמסרה תגובה לגבי תוכניות לשיווק ה-ST בישראל עד למועד פרסום הכתבה.