הונדה הודיעה על כוונתה לסגור את פסי הייצור בבריטניה וטורקיה בשנת 2021, ולמעשה כמעט ולנטוש לחלוטין את הייצור באירופה. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי בבריטניה לבדה, צפויים לאבד את מקום עבודתם 3,500 בני אדם המועסקים בפס הייצור סווינדון, בו מיוצרת הונדה סיוויק האצ'בק. קרוב ל-10,000 עובדי חברות לאספקת רכיבים נמצאים אף הם בסכנת פיטורים בעקבות המהלך.

הונדה מייצרת בטורקיה את הסיוויק סדאן. ייצור שתי המכוניות לשוק האירופי (וישראל) צפוי לעבור בעקבות ההחלטה ליפן. היצרנית היפנית צפויה להשיק בעוד פחות משנה דגם חשמלי ראשון לאירופה, שייוצר אף הוא ביפן. גרסת טרום-ייצור שלו תוצג בתערוכת ז'נבה בחודש הבא.

הונדה היא אחת היצרניות הגדולות ביותר בבריטניה, עם נתח של כ-10% מכלל המכוניות המיוצרות מדי שנה במדינה (160 אלף יחידות ב-2018 מתוך כ-1.5 מיליון מכוניות מכל המותגים). ביצרנית מכחישים כי מדובר בהחלטה שהתקבלה בעקבות פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי (ה"ברקסיט"). 



אלא שתזמון ההודעה, רק 38 ימים לפני שהברקסיט נכנס לתוקף, והתראות של היצרנית לפיהן פרישה ללא הסכם של בריטניה מהאיחוד תביא להפסקת השקעות במדינה, מעלים חשד לפיו ההחלטה התקבלה גם בגלל פרישת בריטניה.

מנכ"ל הונדה, טאקאהירו האצ'יגו, הסביר כי היצרנית נדרשה להתחשב במעבר למכוניות חשמליות, ובקצב החדירה המוגבר שלהן באירופה וצפון אמריקה. "ההחלטה לא הושפעה על-ידי הברקסיט". שר הכלכלה של בריטניה, גרג קלארק, אמר כי ההחלטה היא מכה קשה וממחישה את מידת הסיכון בפרישה מהאיחוד. קלארק הוא מהתומכים המעטים במהלך שמנסה להעביר תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, לפרישה מסודרת מהאיחוד. עד כה מאמציה העלו חרס ונראה כי בתוך כחודש בריטניה תפרוש בלי הסכם עם האיחוד האירופי.

הונדה סוגרת מפעלי ייצור בבריטניה וטורקיה


"החדשות מגיעות בשיאם של חודשים של חוסר ודאות", הוסיף קלארק. "יצרניות נאלצו לסבול מהברקסיט (בשל) יחסינו העתידיים עם האיחוד". לדבריו, המצב לפיו לא הושגו הסכמות למרות שהפרידה תיכנס לתוקף כבר ב-29 במרץ, "אינו מתקבל על הדעת".

החלטת הונדה להפסיק את הייצור בבריטניה וטורקיה, מגיעה שבועיים לאחר החלטה דומה של ניסאן. זו הודיעה כי היא מבטלת תוכנית להוספת ייצור של דגם נוסף בבריטניה, ה-X-טרייל, ותייצרו במקום ביפן.