הנתונים הצמודים לשם " טויוטה קורולה " ייחודיים בעולם הרכב. הדגם, שהוצג ב-1966, הוא אחד מהוותיקים בייצור ובעל הפז"מ הארוך בין מכוניות הנוסעים. כבר ב-1997 היה לדגם הנמכר ביותר לאחר שעקף את החיפושית של פולקסווגן, והוא מגיע לדור ה-12 שלו, לאחר ש-46 מיליון יחידות ממנו מאז הושק, לפני 53 שנים. 

טויוטה קורולה – מבחן דרכים (השקה)

 
דגם זה, יחד עם לנד קרוזר, היילקס וקאמרי, הוא מאלה שעשו את טויוטה לכה נחשבת בתחום האמינות, ויש לו מעמד יוצא דופן, גם בגלל אותו וותק רצוף. בעיות אמינות שהיו לו בעשור הקודם (כולל ענייני בטיחות) ואותה תיבה רובוטית לא-ממש-מוצלחת, לא פגעו במעמדו בעולם וגם לא בישראל – המדינה בה פחות חשוב הרכב החדש, מאשר בכמה יימכר כמשומש. 
 
הרבה דברים חשובים
עבור טויוטה, קורולה החדשה היא הרבה דברים חשובים: א. היא מבוססת על הפלטפורמה העדכנית TNGA; ב. מוצעת גם במהדורה היברידית, ובשתי גרסאות שלה; ג. לדגם נוספה גרסת האצ'בק, שהייתה קרוב לשני עשורים דגם שונה, אוריס, וצורפה אליו גרסת סטיישן (כנ"ל; Touring Sports), ואליה אחת מוגבהת, באמצע הדרך לרכב פנאי (חכו לז'נבה); ד. עיצוב הדגם מביא לידי ביטוי, כך טויוטה, את דרישתו של נשיא החברה, אקיו טויודה, No more boring cars (לא עוד מכוניות משעממות), מהלך שהחלה בו כבר קודם (קאמרי, למשל); ה. יש בה מערך שלם של מערכות בטיחות מתקדמות; ו. לפי טויוטה יש בדגם החדש הרבה "נגיעות" פרמיום, בחומרים ובאבזור; ז. היא מאפשרת להרחיב את קהל היעד שלה דרך גרסת האצ'בק המציעה נופך ספורטיבי, גם תודות למערכת היברידית עם הספק משולב של 180 כ"ס.

טויוטה קורולה – מבחן דרכים (השקה)

 
עבור טויוטה ישראל, המשמעות היא שבהיצע הדגמים שלה נמצאת משפחתית כל-חדשה ששמה המאוד מבוסס מקבל חיזוק באמצעות הוספת אותן גרסאות ואותם חידושים, וזוכה למקדם נראות בולט מאוד.
 
דגם חדש
קורולה החדשה הוצגה לקראת סוף 2018, מחליפה דגם מ-2012. הרצפה (TNGA GA-C) חדשה כאמור, המרכב חזק וקל מקודמו, אבל בסיס הגלגלים זהה (270 ס"מ), השינויים בממדי הרוחב והגובה של גרסת הסדאן הם במילימטרים ספורים ל-463 ו-178 ס"מ, הגובה ירד ב-3 ס"מ, ל-143.5 ס"מ ואילו נפח תא המטען גדל ב-19 ליטר, ל-471 ליטר. אגב, בשעה שלסדאן ולסטיישן אותו בסיס גלגלים כשהיה, זה של ההאצ'בק גדל ב-4 ס"מ ועדיין הוא קטן יותר, 264 ס"מ.
 
מנועים, סוללות
קורולה מוצעת עם שתי יחידות היברידיות ובגרסת בנזין. ליחידה ההיברידית הוותיקה מנוע 1.8 ליטר המייצר בשת"פ עם החשמלי 122 כ"ס; לשנייה מערכת חדשה הכוללת מנוע 2.0 ליטר שלפי טויוטה הוא חדש, ויחד עם מנוע חשמלי חזק יותר, יוצר הספק משולב של 180 כ"ס. המערכת הראשונה מביאה את הקורולה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-11 שניות ול-180 קמ"ש; השנייה מביאה את ההאצ'בק ל-100 קמ"ש ב-7.9 שניות (ולאותה מהירות).

טויוטה קורולה – מבחן דרכים (השקה)

 
לגרסת בנזין אחת מנוע 1.6 ליטר משופר המייצר 132 כ"ס, טוב ל-10.2 שניות בתיבה האוטומטית. בנוסף, הציגה טויוטה, רק עבור ההאצ'בק והסטיישן, מנוע 1.2 ליטר טורבו חדש 114 כ"ס, והוא מוצע גם עם תיבה ידנית; 9.3 שניות ל-100 קמ"ש, עד 200 קמ"ש.
 
הסדאן מוצעת רק עם היחידה החלשה יותר, וזו מצוידת בסוללות ניקל-מטאל. גרסאות ההאצ'בק והסטיישן מוצעות עם שני מנועי הבנזין, ולהן סוללות ליתיום-יון ב-1.8 ליטר וניקל-מטאל ב-2.0 ליטר (ויש לכך השפעה על נפח ההטענה של הסטיישן וההאצ'בק). התיבה היא מערכת פלנטרית, אבל ללא ממיר מומנט. בסדאן יש מצב עם יחס העברה קצר יותר, ואילו בהאצ'בק גם תפעול טיפטרוניק עם יחסי העברה קבועים מראש, כולל שליטה מההגה.
 
רוח התקופה
הדגם החדש כולל מספר חידושים ברוח התקופה, כמו הטענה אלחוטית לסלולרי (ללא שיקוף אפל/לאנדרואיד), מפתח חכם, בלם חנייה חשמלי, תצוגה עילית צבעונית (בהאצ'בק), והמסך גדול מאוד, צבעוני ועשיר באפשרויות, ובנוסף גם בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי מיזוג לאחור, שליטה מלאה מההגה על כל המערכות ועוד כיו"ב.

טויוטה קורולה – מבחן דרכים (השקה)

 
לא פחות חשוב הוא שדרוג מערך הבטיחות העכשווי, וזה כולל התרעה על תאונה, תיקון סטייה מנתיב הפועל יחד עם בקרת השיוט האקטיבית, ניטור שטחים מתים מהצד ותנועה חוצה מאחור, זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, עמעום אוטומטי, כולל אופציה לתאורת לד-מטריקס, קריאת תמרורים (כולל איסור עקיפה, מצב הדרך, שטח עירוני ומחוצה לו ועוד).
 
על קצה המזלג
אירוע ההשקה נערך בפלמה דה מיורקה וכלל תוואי נסיעה קצר; משדה התעופה למלון ולמחרת בדרך ההפוכה בגרסת הסדאן, 192 ק"מ, ועוד 88 ק"מ בגרסת האצ'בק, וכל זאת עם שני נהגים.
 
כבר במגרש החנייה ועוד לפני שהתבוננו בהאצ'בק המשוחה באדום מאוד לא מצטנע המובלט על ידי הגג השחור, דבר אחד היה ברור: קורולה החדשה אינה נחבאת אל הכלים – אך אינה מבליטה עצמה עם פטנטים זולים, כמו פסי כרום, אלא הולכת על כל קופת ההופעה: חרטום בולט מאוד, מדי לטעמם של אחדים, בממדיו; מכסה מנוע מפוסל באופן מודגש, קווים מחודדים לאורך המרכב, וחלק אחורי בעל נוכחות.

טויוטה קורולה – מבחן דרכים (השקה)

 
וכן, גם בפנים נאה מאוד לעין, וגם כאן נראה שאנשי טויוטה לקחו את החופש העיצובי שניתן להם לקצה. ואז הוסיפו קצת.
 
משטח גדול בא מהשמשה, ואז בקצהו יורד קומה וכאן נוצר משטח נוסף אלא שהוא אלכסוני. הוא עצמו זוכה למופע כפול הנוצר באמצעות שני חלקים מופרדים, ובשני הצדדים מערכים קמורים ומובלטים. מעל לוח המחוונים גגון כפול ובולט ומימין לו מסך גדול מאוד, מוגבה יחסית וניצב קוממיות וסביבו כפתורי שליטה; הגישה למערכות רבות ישירה וזה מצוין.
 
גם בית בורר ההילוכים זכה לעיצוב משלו, המתכתב עם הקווים היוצרים את כל סביבת הנהג. לא מעט נגיעות "פרמיום" נמצאים בפנים, כמו גימור בשחור פסנתר (סביב הצג, בבסיס בקרת האקלים וגם סביב לבורר), וברכב הראשון, שהיה גם עם גווני בז' נאים, התוצאה הכוללת נאה מאוד לעין.



כאשר נכנס חוש המישוש לתמונה, ההתרשמות אחידה פחות. אותם מקומות שזוכים למגע ישיר מידי הנהג – ההגה, כפתורי התפעול, וגם משטחים עליונים – עשויים היטב. בשאר המקומות הפלסטיק קשיח מדי, והדבר פוגם בתחושה שנוצרה עד כה. המושב נוח מאוד, והקשחת המסעד משובחת, עם טווח פעולה גדול מאוד.
 
המרחב מאחור אינו שונה משמעותית מזה שהיה לדגם הפורש, מעט מרווח יותר, ובכל אופן מרווח הברכיים מצוין, מרווח הראש אינו מתעלה ממש לגבוהים והמושב נוקשה יחסית.
 
תא המטען מציע נפח רב מאוד והמבנה שלו שימושי כנדרש. הדלת שלו אינה נפתחת מלוא כל המהלך עם לחיצת הכפתור, והיא דורשת עזרה מאמצע הדרך.

טויוטה קורולה – מבחן דרכים (השקה)
טויוטה קורולה – מבחן דרכים (השקה)

 
נעים מאוד בתנועה
ההתנעה, כצפוי וכנדרש מרכב היברידי, נעשית בשקט מוחלט, וכאשר המנוע מצטרף (מיד), וכל עוד משייטים, גם המשך התנועה שקט מאוד. טויוטה שיפרה מאוד את בידוד הרעשים, וכאשר מתנהלים ב-100 קמ"ש, על אספלט שקט – רמת השקט בתוך הרכב מרשימה ביותר; באותם 100 קמ"ש, סובב מנוע הבנזין 1500 סל"ד. כאשר הסוללות טעונות, ניתן לנהוג עד כ-60 קמ"ש לערך בלי להטריד את מנוע הבנזין. 
 
הסיפור משתנה כאשר קוראים למלוא ההספק לדגל, ואז בולט שאון המנוע, מ-3500 סל"ד לערך, וזה קורה כאשר רוצים לעקוף או בעלייה, שם הנוכחות הווקלית שלו מודגשת לאורך זמן. במצבים כאלה בלטה זמינות כוח טובה מאוד, והקורולה הפגינה יכולת מכובדת.
 
שיפור משמעותי אחר הוא בנוחות הנסיעה, ועל כבישי פלמה טיפלה הקורולה היטב גם בשיבושים למיניהם, כולל פסי הרעדה, שברים ושאר מרעין בישין. טויוטה התקינה לקורולה מאחור מתלה רב-חיבורי, והתוצאה היא יכולת דינמית מכובדת ביותר. לא, זו אינה מכונת נהיגה, וההגה העקר מתחושה מכריז על כך באלם מוחלט, אבל היא יכולה לצלוח פניות מכל סוג ומין אגב התנהלות ראויה ובקצב מהיר ביותר.

טויוטה קורולה – מבחן דרכים (השקה)

 
בעניין זה, יצוין כביש תמוה ביותר אותו עברנו בדרך חזרה; הדרך, סטייה מתוכננת מהכביש המהיר, הייתה ברוחב כארבעה מטרים, ומשני צדיה, ללא שול כלשהו, קירות אבן בגובה מטר המציינים את גבולות הנחלות הנמצאות משני עבריה, יש בה פיתולים רבים מאוד וחלקם הדוק במיוחד, שטחים מתים לא מעטים, קצת שינויי גובה – והמהירות המותרת בה היא 90 קמ"ש(?!). אז אם מרשים, ואנחנו הרי בוחנים למענכם, מה, לא נבדוק? בדקנו (וגם, קצת, עברנו את המותר). ובכן, יופי של התנהלות – בטוחה, רהוטה, זורמת. ובעניין זה: הצמיגים היו 225/45-17.  
 
ובהחלט חשוב מאוד: ממוצע צריכת הדלק ביום השני עמד על קרוב ל-21 ק"מ בפועל.
 
הפסקה לחדר כושר
גרסת ההאצ'בק העניקה יותר. מעבר לסביבת הנהג עם מושבים טובים יותר ותומכים היטב, תפרים באדום, עומדת לרשות הנהג אפשרות שליטה ביחסי ההעברה גם דרך הבורר וגם באמצעות פקדים מאחורי ההגה. גם כאן נשמע המנוע תחת עומס, אבל הוא הצליל שהוא מנפק חינני ומכניס את הנהג לאווירה הנדרשת. עם מנוע חשמלי חזק יותר החובר למנוע בנזין בהספק נאה, התוצאה היא ביצועים משובחים, גם תחת עומס וגם כאשר היה ממש חשוב לבדוק אם היא תעמוד בדרישות האוטובאן הגרמני; ל-153 קמ"ש הגענו בקלות רבה. הצמיגים, חשוב לציין, הם במידה 225/40-18.

טויוטה קורולה – מבחן דרכים (השקה)

 
אבל מעבר ליכולת המשופרת ולאווירה המועשרת – עם תצוגה עילית מעולה – ההופעה החיצונית של ההאצ'בק אחראית למשהו שעד לא מכבר לא היה יכול להיכתב: טויוטה סקסית; יש שיאמרו שאף הפריזה בהבלטת מרכיביה הארוגניים.
 
תמצית הדברים
טויוטה קורולה החדשה טובה משמעותית מהדגם אותו היא מחליפה, ומביאה עימה את הנדרש ממשפחתית עדכנית – חסכנית עם טכנולוגיה ירוקה, עשירה במערכות בטיחות, מאובזרת כיאות – ועוטפת אותה בחוץ בהופעה מוחצנת ומוסיפה בפנים עיצוב מקורי. דיפוני הפלסטיק אינם מתעלים בכל מקום, ומנוע הבנזין נשמע תחת עומס, אך קורולה החדשה מעניקה נוחות ואיכות נסיעה מכובדות – בהסתייגות הנדרשת עד לאתגר האמיתי מול דלות האחזקה של רחובות ישראל ובכבישיה – ביצועים משובחים וגם כישורים דינמיים ראויים, ואם לא להנאה, בוודאי לבטיחות.


_________________________________

גרסאות, רמות גימור ומחירים
בשלב זה הכריזה טויוטה ישראל על מחירי גרסאות 1.8 ליטר ההיברידיות, ואלה יוצעו בשלושת סוגי המרכב של טויוטה קורולה החדשה 2019, כל אחד מהם בשתי רמות גימור. המחירים ללא שינוי ביחס לגרסאות הדור הפורש, פרט להאצ'בק ברמת הגימור הנמוכה יותר שהתייקר ב-2000 שקלים. השיווק צפוי להתחיל במהלך הרבעון הראשון של שנת 2019.
 
סדאן – רמת הגימור 'סאן', 133,000 שקלים; רמת הגימור 'סנס', 135,000 שקלים.
 
האצ'בק – רמת הגימור 'אקסייט', 135,000 שקלים; רמת הגימור 'אקסייט+', 140,000 שקלים.
 
סטיישן – רמת הגימור 'ספייס', 136,000 שקלים; רמת הגימור 'ספייס+', 138,000 שקלים.