איך אתה מסכם את ה-2018 מבחינת השוק ומבחינת טויוטה?
"באופן כללי זו הייתה שנה טובה. אמנם, היא הסתיימה בירידה של כ־5% ביחס לשנה שלפניה, ועדיין נמכרו בה כ־270,000 מכוניות, והייתה זו גם שנה שעברה בלי מאורעות בעייתיים ודרמות. לנו זו הייתה שנה עם אתגרים שרובם קשורים למחזור החיים של מוצרי הליבה.
 
"טויוטה קורולה, אוריס וראב4 נכנסו לשנה האחרונה שלהם, ופריוס הייתה לפני מתיחת פנים. אבל ידענו לאן אנחנו הולכים, גם אם היו קצת בעיות אספקה, בייחוד בקורולה. תכנון של סוף ייצור דגם הוא מאוד מדויק והביקושים בקורולה היו טובים, כך שהמלאי נגמר מוקדם מהצפוי. זה היה הרכב הכי נמכר של טויוטה בישראל ב־2018 עם כ־6000 מכוניות.
 
"אחד הדברים שאפיינו את 2018 מבחינתנו היה באנרגיה שהושקעה לקראת 2019. ידענו שההשקות החשובות אינן מתרכזות ל־1.1.2019 אלא עמוק לתוך הרבעון הראשון והשני, והרבה דברים שעשינו תוכננו לאור זאת; כך, למשל, חשיפת קורולה וראב4 בתל אביב; רצינו שהציים יראו איך הולכת להיראות השנה שלנו כדי שיתכננו את הרכישות".

ראיון עם איתי חיון /

 
מה הציפיות מ־2019?
"עבורנו זו שנה מאוד חשובה, ואנחנו מרגישים שחלק מהכוכבים מסתדרים בקו שמאפשר לנו ליצור יתרון בשוק. כל משפחת קורולה מתחדשת וזה מוצר מאוד חשוב, וכך טויוטה ראב4 שמאז שנחשף כאן בדצמבר מכה גלים במכירות. וישנה גם ההתחדשות של כל קו המוצרים. אחד האתגרים הוא להעניק זמן במה לכל אחד מהחידושים. הקורולה באה כעת בשלוש גרסאות. עוד לא גמרנו עם הראב, ואנחנו כבר עמוק בקורולה ואז פריוס.
 
"יש אתגרים נוספים שאינם נחלתנו הבלעדית. התחלנו את השנה עם תקנות בטיחות חדשות ואנחנו עמוק בסיפור של התקנות החדשות של המיסוי הירוק. וכידוע בסוף השנה פוקעות הטבות המס לרכב היברידי, ואין ודאות לאן כל זה הולך. הוסף לכך את זה שאנחנו בשנת בחירות, וכל מה שקשור למדיניות המיסוי נפיץ.
 
"מעבר לכך אני מרגיש שהאסטרטגיה שטויוטה השקיעה בה מבשילה. הטכנולוגיה ההיברידית כבר אינה בשולי עולם הרכב; 51% ממה שמכרנו ב־2018 היה היברידי, לראשונה היא עברה את הדגמים הרגילים, וב־2019 היקף המכירות של רכב היברידי יהיה גדול מ־80%". 

ראיון עם איתי חיון /

 
עד כמה חשובה הייתה החשיפה המוקדמת לקורולה סדאן בארץ?
"העיסוק בסיפור היה דבר מרגש, ואי אפשר להפריז בחשיבות הקורולה עבורנו. זה המוצר הכי נמכר שלנו היסטורית, זה הקהל הכי וותיק ונאמן ושם אסור לפשל.

למבחן הדרכים המלא על טויוטה ראב4 לחצו כאן
 
"מבחינתנו נוצר חלון זמן בו לא נספק טויוטה קורולה, וידענו שנהיה בדממת אלחוט בכניסה לאמצע הרבעון הראשון. כרגע בשוק יש משמעות עצומה למה שקורה בדצמבר ובינואר — אם אינך שם עם מוצר כה חשוב, יהיו לכך השלכות בעייתיות. היה חשוב לשתף את כל מי שאנו מכירים במה שהולך לקרות, והצלחנו לשכנע את טויוטה שיזרמו איתנו. הסיכון היה גדול גם מבחינת טויוטה; זה היה מבצע שהצריך המון סודיות ושיתוף פעולה בינינו לבינם ולכל הגורמים בארץ.
 
"היה חשוב לנו להסביר לציי הרכב לאן אנחנו הולכים עם הקורולה, ואיך הדבר מסתדר עם הצד שלהם. הם סוגרים תכניות עבודה בתחילת דצמבר, ואם אינך בדיאלוג איתם והם לא יכולים לראות את המוצר, קשה לסגור הסכמי מסגרת.
 
"היה חשוב שאנשי המכירות יראו את הרכב ויוכלו לדבר עליו עם הלקוחות, כי הלקוחות היו צריכים לקנות מבלי לראות, והם עשו זאת באלפיהם; המספרים אומרים שהצלחנו".

ראיון עם איתי חיון /

 
האם החזרה לשם קורולה במקום אוריס, עוזרת או מפריעה?
"אין רע בלי טוב. בישראל עצמת השם קורולה משולה לחוזק של טויוטה, ובהקשר זה יש לכך יתרון. עם השנים נבנה השם אוריס ונוצר לו קהל של כמה אלפי לקוחות, והיה צריך לראות איך מחברים את העולמות ללא הפחתה. עשינו זאת דרך אפיון המוצרים, כדי שלקוח של אוריס יוכל למצוא לעצמו מקום טוב יותר. יהיה לנו קל ביריית הפתיחה כי קורולה 'אקסייט' (גרסת חמש הדלתות) היא לא קורולה קלאסית, והלקוח לא יתבלבל. באותה דרך, קורולה 'ספייס' ממשיכה בדיוק את TS (סטיישן; א.ש). אלה שמות שלנו שנועדו ליצור זהות. מעבר לכך אנחנו מאוד סומכים על טויוטה; אם היא עושה מהלך כזה, ההחלטה על כך לא מתקבלת כלאחר יד". 
 
איך תשפיע עליכם הנוסחה החדשה למיסוי הירוק?
"ברמה הערכית אנחנו שמחים במדיניות הממשלה והמשרדים הרלוונטיים לאורך השנים. ישראל היא המדינה שנוסחת זיהום האוויר שלה היא המשוכללת ביותר בהשוואה לזו המקובלת במדינות אירופה, והפחות מוטה משיקולי הגנה על יצרנים מקומיים. לצד זה צריך לקחת בחשבון שלטכנולוגיה יש יכולת התקדמות מסוימת. התחושה היא שהרגולציה החדשה מחמירה מדי ועשתה צעד גדול מדי. היא נעה מהר מדי ולא מאפשרת ליצרנים להתארגן לטכנולוגיה שפוגשת את קבוצה 2.
 
"כלל שוק הרכב עומד לטפס בין שתיים לחמש קבוצות זיהום והמשמעות היא תשלומי מיסים גבוהים יותר כשכל קבוצה שווה כ־2000 שקלים. אם כעת יתווספו למשל כ־6000 שקלים למחיר, לא תמיד יהיה בכוחם של היבואנים והיצרנים למתן זאת, וזה עלול לעבור לצרכן.


 
"לפני עשור הושקה הנוסחה, ומאז נעשו חמישה גלי תיקון. הפעם המהלך קצת יותר אגרסיבי וגורם ליציאה מקבוצה 2 של לא מעט מוצרים שאין להם תחליף בשוק. לדוגמא, רכב כמו פריוס+; אין הרבה מוצרים ירוקים נגישים עם שבעה מקומות בקבוצה 2, ואם הוא יוצא מהקבוצה, המשמעות היא מעבר מ־30% מס ל־83% מס — כלומר, הוא יוצא מהמשחק. אף צרכן לא יראה בעין יפה התייקרות של עשרות אלפי שקלים במוצר שנקנה מתוך צורך. המשרד להגנת הסביבה מעודד מוניות ירוקות ומכרנו הרבה כאלה בעידוד ממשלתי בהנחה שהרכב הוא בקבוצה 2. כעת מוצרים כמו טויוטה קאמרי ופריו+ יצאו מהתכנית הזו".
 
עדכון המס - הרשימה המלאה בטויוטה​

מה יקרה לקאמרי ולאייגו?
מוצרים כמו קאמרי, סונטה ואופטימה יצאו מקבוצה 2 והרלוונטיות שלהם תעומעם. לכאורה בקאמרי אנחנו יכולים השנה ליהנות מרגולציה אירופאית, אלא שהיא תצא מקבוצה 2 ולא נוכל למכור אותה בהיקפים כבעבר. באופן דומה למה שיקרה בשאר השוק, גם טויוטה אייגו ויאריס בנזין יתייקרו. מאידך, הקטנות ההיברידיות שלנו תמשכנה ליהנות מרמות המיסוי הנמוכות, ועבדנו קשה כדי להביא את קורולה החדשה לקבוצה 2".   

ראיון עם איתי חיון /