מנכ"ל פולקסווגן, הרברט דייס, נאלץ להתנצל בסוף השבוע לאחר שנודע כי השתמש בסיסמה נאצית כדי לדרבן את עובדיו, כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג. דייס השתמש בסיסמה "העבודה משחררת" (Arbeit macht frei) שנכתבה מעל שער הכניסה במחנה הריכוז אושוויץ, ואמר בכנס בכירים סגור שנערך בשבוע שעבר "EBIT macht frei" - "הרווחים לפני מס משחררים".

"זו הייתה בחירה מאוד אומללה של מילים ואני מתנצל עמוקות בגין כל כאב לא מכוון שייתכן וגרמתי... בשל כך אני מתנצל באופן מלא ומוחלט", כך כתב דייס בהודעה שפרסם.

מנכ"ל פולקסווגן אמר את הדברים באירוע פנימי שנערך בשבוע שעבר, מיד לאחר מסיבת העיתונאים השנתית לדיווח מצבה הפיננסי של פולקסווגן. באירוע השתתפו מאות מבכירי היצרנית, ששורשיה הם הקרובים ביותר בתעשיית הרכב למפלגה הנאצית. זו והעומד בראשה, אדולף היטלר, הקימו את היצרנית במטרה להציע את "מכונית העם" (פולקסווגן) - כלי רכב זול שהפך לימים לחיפושית המוכרת עד היום.

תוכנית זו הושלמה במלואה לבסוף רק לאחר המלחמה, בניהול הצבא הבריטי, משום שזמן קצר לאחר השלמת המפעל פרצה המלחמה והמפעל הוסב לייצור כלי רכב צבאיים. לאחר תום המלחמה בניצחון בעלות הברית, השלטון הצבאי הבריטי החליט להחזיר את המפעל, שספג פגיעות רבות, לייצור מכוניות נוסעים. פולקסווגן היא כיום יצרנית הרכב הגדולה באירופה והשנייה בגודלה בעולם.

מנכ
מנכ"ל פולקסווגן, הרברט דייס, בעת ביקור שערך ביד ושם ביוני אשתקד

 דייס הסביר את השימוש בסיסמה מול מנהלי החברה, בכך שבקבוצת פולקסווגן "מותגים עם שולי רווח גבוהים נהנים מיותר חופש בתוך הקבוצה לקבל החלטות משלהם. ההערה שלי ניתנה בהקשר הזה.

"פולקסווגן נקטה בפעולות רבות לאורך 30 השנים האחרונות כדי שהחברה, אני אישית והעובדים שלנו נהיה ערים לאחריות ההיסטורית שפולקסווגן נושאת בהקשר לרייך השלישי", הוסיף דייס.

אלא שחשיפת הפרטים עוררה סערה בגרמניה, וחייבה אף את הנהלת פולקסווגן להרחיק עצמה מהמנכ"ל. בהודעה שפרסם חבר המנהלים נמסר כי "ההערה בהקשר הזה נחשבת ללא ראויה וקשה להבנה.

"חבר המנהלים של פולקסווגן מרחיק את עצמו באופן נחרץ מזה, אבל בו זמנית לוקח בחשבון את התנצלותו המיידית של מר דייס". בקרב אנליסטים, היו מי ששמו לב לניסוח "מרחיק את עצמו", שהופיע זמן קצר לפני פיטורי אחד ממנכ"לי היצרנית הקודמים בשל סקנדל אחר. בפולקסווגן, עם זאת, הכחישו שמדובר ברמז לכך שמקומו של דייס בסכנה.