תא השטח שבין בנימינה וזיכרון יעקב במערב לבין כביש 6 במזרח, הוא אחד המרהיבים ביותר בצפון הקרוב. אזור הר חורשן – חלק משלוחת הר הכרמל, "ההר הירוק כל השנה" – שהוכרז כשמורת טבע עוד לפני קום המדינה, בימי המנדט הבריטי, מציע שפע שבילים ברמות קושי שונות שמושכים אליהם מטיילים מכל הסוגים: ברגל, באופניים, על גבי סוסים וכמובן בכל רכב שטח ממונע. המסלול שלנו מיועד לגיחה קצרה ולא מחייבת, אפילו של יום שישי אחר הצהריים, מתאים לכל רכבי השטח וגם לרוב רכבי הפנאי-שטח בעלי הנעה כפולה וגחון גבוה

לאן מטיילים: שמורת אלונה והר חורשן

אבני דרך במסלול: כביש 652, צומת עדה, כביש 653, כביש 6533, שמורת יער אלונה, עינות אלונים, שמורת הר חורשן, ציר סובב פסגה, בריכת הפרות, עין משרה, מעלה משרה, טיפוס לנ.ג 186, ציר המוביל, נחל דליה, בת שלמה הישנה, כביש 70.

אורך המסלול: כ-26 ק"מ

עונה מומלצת: כל השנה. החורף הכי יפה אבל גם בוצי מאוד וייתכנו החלקות ושקיעות, קחו בחשבון

עבירות: קלה-בינונית לרכבי שטח בעלי הילוך כוח, בינונית-קשה לרכבי פנאי ללא הילוך כוח וגחון נמוך שידרשו נהיגה זהירה והכוונה מבחוץ. בימים גשומים, סלעי הגיר המרצפים את שבילי שמורת אלונה והר חורשן הופכים למשטחי החלקה – זהירות!!!

ניווט: בינוני. כל המסלול נע על שבילים ברורים ורובם גם מסומנים בצבע. יחד עם זאת כדאי להיות ערניים שכן האזור מרושת בסבך שבילים שלא כולם מתאימים לכל סוגי הרכב ולכן יש להקפיד על סיפור הדרך. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפות סימון שבילים מס' 4 ("הכרמל") ואפליקציית "עמוד ענן".

מסלול טיול לחג: שמורת אלונה והר חורשן

נקודות להפסקה/מנוחה: לאורך כל המסלול אינספור פינות חמד מוצלות.

שמירת טבע: לא להשאיר אשפה, לא לרדת משבילים (מדובר בשמורת טבע). גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: תחנת "דור אלון" צומת עדה

ציוד נדרש: רכב תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה

הערות: בשטח נמצאים מטיילים ברגל, באופניים ועל גבי סוסים, אך גם רוכבי SBS, אופנועים וטרקטורונים שנעים במהירות גבוהה – בחלק מהשבילים הראות מוגבלת. סעו לאט ובזהירות.

סיפור הדרך
בצומת עדה על כביש 652.
0.0 ק"מ. פונים לכביש 653 לכיוון גבעת עדה,  איפוס ספידומטר. בתחנת האוטובוס.
3.4 ק"מ, שמאלה לכביש 6533 לכיוון אלונה
9.5 ק"מ. מימין חבית יין על עמוד, משמאל שביל מסומן בכחול. איפוס ספידומטר.  פונים שמאלה לשביל, צמוד למטע.
2.4 ק"מ, מעבר במנע בקר. איפוס ספידומטר. משמאל משטח גדול המשמש לאיסוף בקר.

0.2 ק"מ, צומת T. ימינה בירידה
0.3 ק"מ, צומת. מול שלט "שמורת הר חורשן". פונים ימינה בירידה בשביל כחול.
0.5 ק"מ, צומת T. פונים שמאלה לשביל הראשי, מסומן בירוק
0.7 – 0.8 ק"מ. מעברי חריצים עמוקים. נהגי רכב-פנאי נמוך, זה הזמן למלא אבנים ולהיעזר במכוון חיצוני.
2.0 ק"מ. צומת שבילים. איפוס ספידומטר פונים ימינה, בעליה, לשביל טרשי מסומן באדום – "ציר סובב פסגה". לרכבי שטח בעלי הילוך כוח וגחון גבוה זהו סתם שביל שמתפתל בעליה מתונה מאוד, אבל נהגי רכב פנאי עם מרווח גחון נמוך – היכונו לחוויית ציר הרפתקני-משהו, רצוף אתגרי עבירות קטנים (וקטנים פחות) לכל אורכו. פה ושם תידרשו לשפר את מעברי המכשולים באמצעות אבנים וכנראה שגם להיעזר בהכוונה מבחוץ.

0.2 ק"מ. עלייה במדרגות סלע וחריצים. נהגי רכב-פנאי נמוך – היעזרו במכוון
1.3 ק"מ. ירידה תלולה. תמרון בין חריצים.
2.8 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. מימין חורשת אורנים מצלה ומולה פינה נחמדה עם ספסלים, מקום טוב למנוחה ולקפה. מי שלא מעוניין לעצור כאן, ממשיך ישר.

0.4 ק"מ. צומת. ממשיכים ישר בזרוע הימנית.
0.6 ק"מ. משמאל "בריכת הפרות" – בריכת מים הנקווית כאן בימי החורף ויבשה בקיץ. מסביב לבריכה סוללת עפר ומאחוריה משטח המשמש למרעה בקר. פונים שמאלה ונוסעים לאורך הבריכה.

בזמן שאתם מטיילים במשעולי הר חורשן, תיתקלו הרבה יותר מפעם אחת בבקר הרועה בר בשטח. חלק מהפרות נראות קצת מוזר, אפרפרות, גבוהות, בעלות שכמות בולטות כמעין "דבשת". מדובר בפרות מגזע אוסטרלי הנקרא "ברהמה" שמקורו בהודו, שהובאו לארץ על ידי מגדל בקר ממושב עמיקם הסמוך. מדובר בזן בקר המיועד לבשר, הרועה חופשי בשטח (ומשאיר את תוצרתו הריחנית בכל פינה).

מסלול טיול לחג: שמורת אלונה והר חורשן

0.8 ק"מ. צומת T. פונים ימינה.
0.9 ק"מ. מזלג. בוחרים בזרוע הימנית. בירידה.
1.3 ק"מ. צומת בסוף הירידה. איפוס ספידומטר. משמאל – "המעלה  הלבן" המפורסם. מעלה תלול, מורכב ממדרגות סלע גבוהות. עביר לרכבי שטח מוגבהים ומשופרים בלבד. אנחנו פונים ימינה במנע בקר ושוב ימינה בירידה. עוברים ליד הנביעה של עין משרה.

0.5 ק"מ. צומת, מול שלט קטן "שטח זרוע, לא לעלות" בקצה שדה. פונים ימינה לציר שמתחיל תמים, אבל לאחר מעבר במנע בקר מתחיל להיות טרשי ודרדרתי, מלא מדרגות וחריצים – "מעלה משרה". ברכב פנאי נמוך נדרשת נהיגה זהירה וייתכן שגם הכוונה מבחוץ
1.2 ק"מ. עץ גדול משמאל, סוף המעלה. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה קצת לפני העץ ושוב שמאלה בשביל מסולע

0.5 ק"מ. מזלג. שמאלה בעליה לנ.ג 186. ניתן לבחור מבין שתי אפשרויות לטיפוס. נהגי רכבי פנאי נמוכים יעדיפו את השביל המתפתל מצד ימין. עם רכב שטח בעל הילוך כוח וגחון גבוה ניתן לטפס ישר בקטע המסולע

מסלול טיול לחג: שמורת אלונה והר חורשן

נ.ג 186 – גבעה נישאה, "אל מנארה" בשמה הערבי, שלפני שנים רבות עמדה על קצה המדרון הצפוני שלה בקתת קורות עץ בסגנון אלפיני שנבנתה על ידי בני קיבוץ רמות מנשה הסמוך (הקיבוץ נמצא מעבר לכביש 6 העובר ממזרח לגבעה). הבקתה נשרפה כבר מזמן, אך בפי הג'יפאים הוותיקים המקום עדיין נקרא "גבעת הבקתה". יש כאן גם שרידי אתר ארכיאולוגי והסברה היא שהמקום שימש כאתר קבורה או פולחן בימי קדם. במקום תצפית היקפית מרהיבה של כל אזור רמות מנשה והר חורשן. המדרון הצפוני נודע כאתר עליה לרגל לחובבי אקסטרים מוטורי לסוגיו – בג'יפים, טרקטורוני צד-לצד, אופנועים וטרקטורונים, שמנסים לטפס בו – זהירות! הטיפוס ברכב במדרון הזה אסור ומסוכן וכבר גבה קורבנות!

0.9 ק"מ. בראש נ.ג. 186. איפוס ספידומטר. תצפית נוף מרהיבה על רמות מנשה, נחל דליה, כביש 6, הכרמל. בסיום הביקור יורדים בזהירות בחזרה על העקבות

0.3 ק"מ. סוף הירידה. פונים שמאלה. עוברים במנע-בקר. מטעים מצד ימין
0.8 ק"מ. צומת T. על ציר המוביל. פונים שמאלה.
1.1 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה
1.2 ק"מ. מזלג. שתי האפשרויות טובות באותה מידה.
1.3 ק"מ. צומת. פונים ימינה.
1.7 ק"מ. צומת. ערוץ נחל דליה מימין. ממשיכים ישר.
2.3 ק"מ. צומת, פונים ימינה.
2.4 ק"מ. חציית נחל דליה במים זורמים (מעבר בטון). בחורף ברוך גשמים מדובר בזרימה משמעותית. בקיץ הנחל יבש.
4.2 ק"מ. צומת. פונים ימינה בעלייה ואח"כ שמאלה בעלייה לכיוון רחבת החנייה בכניסה למושבה בת שלמה הישנה.