משרד המשפטים האמריקני פתח בחקירה פלילית כנגד פורד, לבדיקת אישורי זיהום האוויר של מכוניותיה בארה"ב, כך הודיעה היצרנית. פורד הוסיפה כי היא משתפת פעולה עם החקירה במקביל לביצוע חקירה פנימית עצמאית.

מסוכנות הידיעות רויטרס נמסר, כי בהודעה פורד ציינה שמשרד המשפטים הודיע לה מוקדם יותר החודש על החקירה. דוברי משרד המשפטים והרשות האמריקנית להגנת הסביבה (EPA) סירבו להתייחס לפרטים.

פורד ערכה פגישה עם בכירים בדירקטוריון מקורות האוויר של קליפורניה (CARB) וה-EPA, והעבירה לידם מסמכים הקשורים לחקירה - כך על-פי מקור הבקיא בפרטים. יצרנית הרכב השנייה בגודלה בארה"ב גם העבירה מסמכים הנוגעים לשיטות מבחן הזיהום שכבר אושרו בעבר על-ידי הרגולטורים - וששימשו לראשונה להערכת מידת הזיהום של פורד ריינג'ר החדש. רכב זה אינו משווק בישראל.

במידה ותימצא אשמה, פורד תעמוד בפני קנסות עתק. מנהל ה-EPA, אנדרו ווילר, אמר לאחרונה כי הסוכנות בראשה הוא עומד נמצאת בתהליכי חקירה ואכיפה כנגד יצרניות רכב נוספות, אך לא פירט באילו יצרניות מדובר. "כשאנשים לא משחקים לפי הכללים ויוצרים יותר זיהום... אנחנו נתפוס אותם, ונחייב אותם בדין", כך ווילר.

פורד תחת חקירה פלילית בנושא זיהום
פורד ריינג'ר


פורד הודיעה עוד בחודש פברואר על חריגות שנמצאו בנושא זיהום אוויר ממכוניותיה, ועל מגעים בינה לבין ה-EPA וה-CARB. חברת עו"ד חיצונית ומומחי חקירה נשכרו על-ידי היצרנית לבדוק את התהליכים הפנימיים שהובילו לחריגות שנמצאו, זאת אחרי שעובדים העלו חששות לגבי מידע שהתקבל בבדיקות פנימיות.

עד כה פורד לא הודיעה אם תידרש לשנות את מידע הזיהום ותצרוכת הדלק של מכוניותיה, לפצות לקוחות או לשלם קנסות בגין הממצאים שנחשפו. עם זאת, לאחרונה הודיעה כי לפי ממצאיה במכוניותיה לא הותקנה תוכנת רמייה בדומה לפרשת "דיזלגייט" של פולקסווגן, בה תוכנה מיוחדת הותקנה במכוניות דיזל כדי לרמות במבחני תקינה.

בעקבות הפרשה הזו, הרשויות בארה"ב בכלל ובקליפורניה בפרט, פתחו בשורת חקירות לאיתור יצרניות רכב נוספות שרימו באופן דומה. בינואר פיאט קרייזלר אוטומובילס (FCA) הסכימה לשלם קנס בסך 800 מיליון דולר (כ-2.9 מיליארד שקל) במסגרת הסדר עם משרד המשפטים האמריקני ומדינת קליפורניה, לאחר שהתגלה כי במכוניותיה הותקנה תוכנה לזיוף נתוני זיהום. ההסדר לא כולל את הפסקת החקירה הפלילית של משרד המשפטים בנושא.

הרשויות בארה"ב חוקרות גם את דיימלר (מרצדס) בחשד לזיהום גבוה ממנועי דיזל, אך חקירה זו עדיין לא הבשילה לכדי כתב אישום או הסדר, ועדיין לא ידוע אם כלל תגיע לכך. בדיימלר סירבו לבקשת תגובה בנושא מרויטרס, אך בעבר הודו כי הם תחת חקירה בנושא בארה"ב וגרמניה.