מרצדס חשפה את מכונית הניסוי החדשה שלה למערכות בטיחות. עשור אחרי שהציגה מכונית דומה על בסיס מרצדס S-קלאס, הפעם זה ה-GLE החדש שנבחר לייצג את מיטב מערכות הבטיחות שמרצדס מתכננת לשנים הקרובות.

תחת השם ESF 2019 (ר"ת של רכב ניסוי לבטיחות), המכונית החדשה כוללת שורה של מערכות בטיחות שחלקן קרובות לייצור ויגיעו למכוניות סדרתיות בשנים הקרובות, אחרות מעט רחוקות יותר.

בתחום הבטיחות האקטיבית, מרצדס עושה כאן צעד גדול קדימה בניסיון למנוע תאונה, אפילו אם היא לא צפויה לפגוע ברכב עצמו אלא במשתמש דרך אחר. מערכת כריזה קולית, הנתמכת בצגי מידע ענקיים בחרטום, בשמשה האחורית ובצדי המרכב, תתריע בפני רכב חולף אם הוא עומד להתנגש ברכב המגיע מלפנים ונוסע נגד כיוון התנועה, אם הולך רגל חוצה באופן מסוכן ואם רוכב אופניים מתקרב מנקודה בה הוא אינו נראה.



ההתרעות הללו נתמכות גם על-ידי פסי תאורה בצדי המרכב, תאורה על הגג, משולש אזהרה גדול שמתרומם על הגג וגם רובוט אזהרה אוטונומי בצורת משולש אזהרה, שיוצא מתחתית המרכב ונוסע אחורה על הכביש כדי להזהיר את המתקרבים.

ההתרעות החזויות והקוליות יכולות לסייע בשורה של מצבים, בהם היווצרות פקק בכביש מהיר, כביש חלק, עבודות בכביש ואפילו כדי לבקש מהנהגים מאחור ליצור נתיב לרכב חירום בפקק.

מפגן הבטיחות של מרצדס: דיבור עם הסביבה והגה מנותק מהגלגלים


במקרה בו הרכב מזהה כי הרכב מאחוריו לא יספיק לבלום, ה-ESF יכול להאיץ קדימה עד לרכב לפניו בכדי להגדיל את מרווח הבלימה של הרכב מאחור. גם אם זה לא יספיק, במרצדס מעריכים כי המערכת הזו תוכל לכל הפחות לצמצם נזק לרכב וכמובן את הסיכון לנוסעים, שמצב הזה גם יאובטחו למושב על-ידי מתיחת החגורות. מתיחה זו נועדה לצמצום הסיכון לפגיעת צוואר (וויפלאש), שתוצאותיה עשויות להיות מוות או נכות משתקת.

מפגן הבטיחות של מרצדס: דיבור עם הסביבה והגה מנותק מהגלגלים


מערכת נוספת שמוצגת כאן לראשונה היא זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים בתמרון חנייה, גם אם אלו עומדים. חיישנים מזהים סכנה לפגיעה ומתריעים בפני הנהג, ואם זה לא מגיב בזמן הרכב בולם בעצמו. התרעה דומה תתקבל גם במקרה בו הרכב עומד בצומת ומתכנן לפנות. אם המערכת מזהה הולך רגל, רוכב אופניים או כלי רכב אחר במסלול הפנייה, היא מתריעה ולאחר מכן בולמת למניעת פגיעה.

מפגן הבטיחות של מרצדס: דיבור עם הסביבה והגה מנותק מהגלגלים


עוד בחידושים: חגורת הבטיחות של הנהג כוללת חיישנים לזיהוי כניסה מהירה מדי לפנייה, בסיוע מפות ומידע ממערכת הניווט. אם מצב זה קורה, החגורות מתהדקות כדי להתריע בפני הנהג ולמנוע תזוזה במושב במהלך הפנייה. במקרי קיצון ההידוק הזה גם יסייע אם נגרמת תאונה כתוצאה מהמהירות המופרזת.

מפגן הבטיחות של מרצדס: דיבור עם הסביבה והגה מנותק מהגלגלים


גלגל ההגה של ה-ESF 2019 מרובע, מה שאיפשר למרצדס לתכנן כרית אוויר גדולה בהרבה מהמקובל שממוקמת בקונסולה הקדמית, מאחורי ההגה. כרית זו נפתחת מעל ולפני גלגל ההגה, שגם יכול לנוע עד 10 ס"מ החוצה במקרה תאונה, ובכך להרחיק עצם קשיח (ההגה) מראש הנהג.

מפגן הבטיחות של מרצדס: דיבור עם הסביבה והגה מנותק מהגלגלים


ביצרנית מסבירים כי ההגה המרובע אפשרי תודות לשימוש בהיגוי מנותק מהגלגלים - כלומר במקום קשר מכני כמו במרבית המכוניות, יש חיבור על-חוט בו תנועות ההגה מתורגמות למסר דיגיטלי שעובר למנוע הצמוד למסרק ההגה, ומבצע את פקודת הנהג.

ניתוק ההגה מהגלגלים מאפשר להציע גלגל הגה שמתקפל לאחור ונשאר קבוע בזמן נסיעה אוטונומית - בה הרכב שולט בכל מאפייני הנהיגה. מערכת זו היא מהרחוקות יותר מייצור מבין אלו שמוצגות כאן לראשונה.

מפגן הבטיחות של מרצדס: דיבור עם הסביבה והגה מנותק מהגלגלים


קרובה יותר כנראה, היא מערכת ההגנה על תינוקות. זו כוללת מושב מיוחד שמסתובב על ציר, להכנסה והוצאה קלה של התינוק, כמו גם שורת חיישנים המנטרים את מצב התינוק - טמפרטורת הגוף, דופק וכמה זמן הוא יושב בכיסא. המידע המנוטר מופיע לעיני הנהג בלוח המחוונים.



לצד כל המערכות הללו, מרצדס הציגה גם מספר סוגי כריות אוויר שיגיעו לייצור בעתיד. בין אלו ניתן למנות כריות צד כפולות לנוסעים (משני צדי הנוסע), כרית קדמית ליושבים מאחור הנפתחת מהמושב שלפניהם ועוד.