קטגוריה טרקטורוני צד-לצד

דגם מבריק ספורט

גרסה 1.0 ליטר אטמוספרי

מחיר הגרסה הנבחנת 107,000 שקלים

מתחרים בולטים פולריס RZR 900 

אנחנו דוהרים בשיירת הכלים לאורך שביל ארוך בעמק המעיינות. השמש שעוד שנייה נעלמת צובעת בזהב את מאגרי המים האינסופיים ואת שדות החיטה שזה עתה נקצרה. האבק שמייצרת השיירה חותך את קרני השמש ומעצים את החיבור המיידי לסביבה.

מבריק ספורט – מבחן דרכים חוצה ישראל


אין ספק שטרקטורוני צד-לצד (צל"צ; Side by Side) יכולים להעניק לכם חוויה מוטורית אולטימטיבית, ואם לא חוויתם אותה – אני ממליץ מאוד שתנסו. אבל, בדרך לבעלות על כלים כאלה נוצרה בעיה. בשנים האחרונות, פולריס וקאן-אם, יצרניות הצל"צ בצפון אמריקה, השיקו בעיקר כלים חזקים יותר, מהירים יותר, נמוכים יותר רחבים יותר – ואותו יותר ויותר ייקר אותם מאוד, והביא לכך שמחירם של כלי הקצה האלו חצה בישראל את קו 200,000 השקלים, מחיר לא נגיש לרוב האנשים שיקראו את המבחן הזה. לכן בוודאי תשמחו לדעת שהפעם הילד החדש בשבילים הוא כלי קטן יותר, חלש יותר – וניחשתם נכון: זול יותר.

מפגש ראשון בחרמון
קאן-אם הזמינה אותי למסע חוצה ישראל כדי להתנסות בכלי החדש שלה, מבריק ספורט, מחליפו של מבריק 1000. כלי הכניסה של החברה הקנדית מקביל לפולריס RZR 900 ומחירו 107,000 שקלים. עיון בטבלת הנתונים של הספורט מגלה כי נתוני הספורט כמעט זהים לאלה של RZR 900, והם דומים מאוד בהספק, מהלכי המתלה והרוחב, אבל מבריק ארוך יותר בבסיס הגלגלים.

מבריק ספורט – מבחן דרכים חוצה ישראל


אנו נפגשים בחניית אתר החרמון עם מוביל הקבוצה צחי כפרי (KAFRI DRIVE), והכלים כבר יורדים מהמובילית. במבט ראשון הספורט לא מרשים אותי, אבל זה לא ממש הוגן כלפיו, כאשר לצדו נמצאים ארבעה כלים מדגם X3 הנראים גדולים משמעותית ממנו. לטעמי, הדגם שהוחלף, מבריק 1000, היה יפה יותר. במבט שני ובוחן נראה שלא חסר לו דבר; יש לו פגוש קדמי אגרסיבי הדומה לזה שב-X3, פנסי לד מעוצבים מאחור, מיגון תחתון ומגיני בוץ.

אני פותח את הדלת ומתיישב במושב, וזה שבספורט דומה לאלה שבדגמי מבריק האחרים – ארגונומי, נוח בנסיעות ארוכות ובעיקר מעניק תחושה שלא חסכו עלי. הוא מגיע עם רתמה לופתת בעלת ארבע נקודות עיגון, עניין חשוב בהינתן סגנון הנהיגה האגרסיבי הגלום בכלים האלו. הדלתות בספורט תקניות, הדלת גבוהה ונפתחת בקלות, וכאשר היא נסגרת נוצרת אצלי תחושת ביטחון. ולמרות שזה עלול להישמע לכם זניח – הדלת הזאת ממחישה את המאמץ של קאן-אם לשפר את הדברים הקטנים, הבסיסיים, אלה שחשבת שלא צריך בכלי שטח – וכאשר הם נמצאים, לא ברור לך איך חיית בלעדיהם. ולמרות התחושה שהוא קטן, מרווח הכתפיים מספק לנהג ולנוסע. כן, גם אם אתם אנשי שטח ענקיים מאחד המושבים שבדרום.

מבריק ספורט – מבחן דרכים חוצה ישראל


אז מה אין? סביבת הנהג בסיסית מזו שבמבריק 1000 הקודם – במקום שלל הבקרות נמצא בורר יחיד למצבי 2x4 ו-4x4; במקום כפתור, ההתנעה באמצעות מפתח; התצוגה הדיגיטלית בסיסית מאוד; ידית האחיזה לנוסע, שהייתה במבריק 1000, לא קיימת, וחבל. בחבילה האבזור כלולות מערכת שמע מקורית ותיבה לאחסנה, אך אלו לא היו מותקנות בכלי המבחן, שנחת בארץ רק מספר ימים קודם.

יוצאים למסע של 700 ק"מ
בשלושת הימים הקרובים נחצה נחלים, נעלה מעלות, נאיץ בשבילים מדבריים ובין לבין נטבול במעיינות. לא מעט זמן לבחון את הספורט במגוון תוואי השטח שיש לארצנו להציע, בוודאי באביב הפורח לאחר חורף מבורך ומאגרי מים מלאים.

מבריק ספורט – מבחן דרכים חוצה ישראל


שדה ראייה מצוין ותנוחת נהיגה גבוהה משדרים שזהו כלי שמיועד לטיולים. המושב נוח אך לא תומך מספיק את הירכיים, אבל לי זה לא הפריע גם לאחר מאות קילומטרים של נהיגה, וגובהי קרוב למטר שמונים. הגה הפלסטיק פשוט וקוטרו גדול, הדוושות צפופות מעט ואין המון מקום לרגל שמאל. 

לספורט מתלי עצמות עצה כפולות מלפנים וזרועות עוקבות מאחור, ומהלכם הוא 29.2 ס"מ ו-30.5 ס"מ בהתאמה. המתלים עובדים טוב רוב הזמן, אך כאשר השביל משובש מאוד וגלי, המצב כבר פחות טוב, והספורט מתנדנד לכל עבר. להגה אין תגבור, אך הדבר מפריע רק ביציאה לדרך או בחנייה.

מבריק ספורט – מבחן דרכים חוצה ישראל


המנוע לא השתנה – רוטקס V2 בנפח 976 סמ"ק עם קירור נוזל המפיק 75 כ"ס. בכל הקשור לכוח, אין למנוע הזה בעיה. אמנם, בתחילת חלקו הראשון של המסע הרגשתי שחסר לי מעט כוח, אך כאשר ירדנו מהגולן לעמק החולה והשבילים נפתחו, ההערכה שלי למנוע הזה גברה, וכאשר הגענו לנחל סדום כבר הייתי מיודד אתו לחלוטין. התאוצה לינארית, כצפוי מתפוקה כזאת העוברת דרך תיבת הילוכים רציפה ובסל"ד נמוך, ואם כי התחושה אינה שהוא חזק במיוחד, לחיצה ארוכה תביא את הכלי למהירות שיכולה לאתגר רוכבים רבים, בוודאי אם זה הכלי הראשון שלהם. 

אחד השינויים הגדולים ביותר בין הספורט למבריק 1000 הקודם הוא במיקום המנוע מאחור ולא בחלקו הקדמי של הכלי, ולשינוי זה יתרונות ברורים אך גם חסרונות. במבריק 1000 המנוע היה קדמי/מרכזי ובימים חמים מאוד מיקומו גרם להתחממות לא נעימה באזור הרגליים. בספורט החדש, המנוע האחורי פותר בעיה זאת, ובנוסף שקט ונעים יותר בתא הנוסעים. כמו כן, להעברת המנוע לאחור יתרונות משמעותיים בתחזוקת הכלי (ראו בהמשך). 

מבריק ספורט – מבחן דרכים חוצה ישראל


ויש חיסרון. אותו מיקום קדמי/מרכזי במבריק 1000 אפשר התנהגות שהייתה פשוט מבריקה. כעת, לאחר שהמנוע עבר לאחור, נוצר חוסר איזון בין החלק הקדמי לאחורי וזה מביא ליצירת תת היגוי חריף שמגיע מוקדם יותר. בקיצור: יותר כיף לטייל איתו, פחות כיף לנהוג בו באופן ספורטיבי, ועם זאת עדיין כיף לנהוג מהר. בסופו של יום, הספורט הוא כלי שמיועד בעיקר לטיולים, קצת לספורט. 

מעלות, בוץ ותחזוקה
אחרי חצייה של הירדן ההררי בתוך בוץ ועלייה סופר-מאתגרת בדרך למשטרה הירדנית במדבר יהודה, התחושה הייתה שהספורט יכול לעבור הכל. אם אתה "ג'יפאי" שעובר לכלי כזה, יהיה לך קשה לחזור אחורה. המשקל הנמוך (626 ק"ג) מאפשר לספורט לצלוח מעברי שטח אתגריים בקלות מפתיעה, וליכולת הזאת תורם גם תכנון חכם של המתלה האחורי הנמצא ממש בקצה הכלי, יוצר בסיס גלגלים ארוך יחסית של 230 ס"מ ומשפר מאוד את היציבות (ל-RZR 900 200 ס"מ). הילוך כוח מאפשר לספורט לטפס ולעלות מעלות מהסוג שג'יפאים יכולים רק לחלום עליהן. 

מבריק ספורט – מבחן דרכים חוצה ישראל


דבר נוסף שאהבתי בספורט הוא במחשבה שקאן-אם השקיעה בתחזוקת הכלי ובשיפורים שנעשו בתחום זה. ופה חשוב להדגיש: טיפול בתקלות הוא חלק אינטגרלי משגרת החיים עם כלים אלו. למשל, לאחר כניסה לבוץ עמוק במיוחד בירדן ההררי היינו צריכים לשטוף באופן יסודי את פתחי הרדיאטור בכדי שהכלי לא יתחמם. הגישה להחלפת רצועת הווריאטור, המעבירה את הכוח מהמנוע לגלגלים והנמצאת כעת בחלק האחורי, פשוטה מאשר ב-1000. ולמרות שאין באמת דרך לבדוק את זה, התחושה שלי היא שהרצועה המחוזקת והמקוררת, עמידה יותר מאשר בדגמים קודמים של מבריק; בכל אופן, היא לא נקרעה לאורך המסע הארוך והמאתגר, גם כאשר מזג האוויר באחד הימים היה חם מאוד. 

יכולת, מחיר, תמורה
למרות שלקח לי זמן להתחבר לספורט, עם הזמן למדתי להעריך אותו. הוא פחות ספורטיבי ממבריק 1000 הקודם, אך גם לא מתיימר להיות כזה (פרט לשמו, כמובן). כשמשקללים את האבזור העשיר, היכולות המגוונות שלו ומחירו הנגיש יחסית לתחום, מתקבלת חבילה אטרקטיבית לכלי כניסה, עם בונוס בדמות תחזוקה קלה לכלי כזה. מבריק ספורט היה בן לוויה מוצלח באחד הטיולים היפים שעשיתי בישראל.


ואם אתם רוצים לטעום מהחווית הכלים האלו, בקיץ הקרוב צחי כפרי מוביל קבוצות ב-11 כלים של מאבריק ספורט לטיול שטח מרהיב בצפון יוון.
ככה זה היה נראה בשנה שעברה - 

לפרטים -
https://www.facebook.com/KafriDrive/

*קרדיט צילום סטילס ווידאו: אסף רחמים