פולקסווגן עוצרת את ייצור החיפושית ה"חדשה", ובכך יבוא לסיומו מחזור חיים מהארוכים בתולדות תעשיית הרכב, שהחל ב-1938 וכלל שלושה דורות ועשרות מיליוני מכוניות. סוכנות הידיעות AP מדווחת כי מפעל פולקסווגן במקסיקו ייצר את החיפושית "מהדורה אחרונה" האחרונה בהחלט היום (ד'), ומכונית זו תועבר ישירות למוזיאון פולקסווגן. שיווק החיפושית בישראל הופסק אשתקד.

החיפושית נולדה לבקשת הצורר הנאצי, אך ייצור סדרתי משמעותי החל דווקא אחרי מלחמת העולם השנייה, בהוראת הצבא הבריטי. מאז המכונית בעלת העיצוב האיקוני הפכה לסמל של ההתחדשות הכלכלית בגרמניה, לסמל נרדף לילדי הפרחים בארה"ב ולאחת מהמכוניות המוכרות והאהובות בעולם.

על העיצוב המקורי אחראי פרדיננד פורשה, כן - אותו פורשה מיצרנית מכוניות הספורט, שהופקד על התכנון לבקשת היטלר. זה האחרון רצה מכונית עממית גרמנית שתהיה זולה ואמינה. עיצובה הושפע מה-T97 של טאטרה הצ'כית שהוצגה שנה קודם לכן, ושאיורים ראשונים שלה פורסמו על-ידי בלה ברני ב-1934.

פולקסווגן חיפושית - הסוף, באמת


תחילה היא כונתה KdF-וואגון, על שמו של ארגון העובדים הנאצי, אלא שעם פרוץ מלחמת העולם השנייה הייצור הופסק לטובת כלי מלחמה. הצבא הבריטי החזיר את המפעל לייצור ב-1949 כדי לסייע בחידוש הכלכלה הגרמנית. במהרה המכונית הפכה ללהיט מכירות - עם מיליון יחידות בתוך שש שנים תחת השם "טייפ 1".

באופן אירוני, המכונית שתוכננה לבקשת היטלר הפכה למבוקשת במיוחד בארה"ב, שם היה שוק הייצוא הגדול ביותר שלה - יותר מ-560 אלף מכוניות בשנת 1968 (כ-40% מכלל הייצור).

פולקסווגן חיפושית - הסוף, באמת


ייצור החיפושית במפעל המקורי בוולפסבורג, שם ממוקם עד היום מטה הניהול של פולקסווגן, הופסק בשנת 1978 - שנים ספורות לאחר שהיא הוחלפה בגולף. אלא שהמכונית הוותיקה נהנתה גם אז מפופולריות לא מעטה, במיוחד מחוץ לאירופה, והייצור נמשך במקסיקו (שם החל ב-1967) עד לשנת 2003.

פולקסווגן חיפושית - הסוף, באמת


במקביל, בשנת 1998, פולקסווגן החייתה את החיפושית עם דור חדש לחלוטין המבוסס על הגולף של אותם ימים, שכונה "החיפושית החדשה". דגם זה זכה להצלחה מיידית, אך לאורך השנים הביקוש ירד, וגם דור שני של המכונית עם עיצוב שרירי יותר לא סייע בחידוש העניין הציבורי.