כמו יצרניות רכב רבות בשנים האחרונות, גם ב.מ.וו צפויה לחנוך מרכז חדשנות בתל-אביב. היצרנית הגרמנית תחנוך את המרכז בחודשים הקרובים, ולקראת פתיחתו הגיע לישראל פיטר שוורצנבאוור, חבר בכיר במועצת המנהלים של ב.מ.וו, לצורך מה שהוא קורא "דיאלוג העוסקים בתחום".
 
שוורצנבאוור הוא מנהל ותיק ומנוסה בתעשיית הרכב הגרמנית - החל את הקריירה ב-1984 בב.מ.וו, עבר לפורשה ב-1994, ביצע שם שפע תפקידים כולל ניהול פורשה אמריקה, וב-2008 היה לחבר הנהלת אודי והאחראי על שיווק ומכירות. שוורצנבאוור חזר לב.מ.וו ב-2013 והוא אחראי על מותגי מיני ורולס-רויס, קשרי לקוחות - ולענייננו: חדשנות דיגיטלית ומוביליות חדשה.
 
"בעשר השנים הבאות נראה יותר שינויים בתחום הרכב מאשר ראינו במאה השנים האחרונות, ולכן אנחנו מתחילים בדיאלוג בהרבה מקומות; ההקשבה הופכת חשובה מאשר בעבר", אומר שוורצנבאוור, שהגיע לישראל לא רק כדי להתרשם מקרוב במרכז המתגבש, אלא גם כדי לשמוע - אבל כאן, בראיון הזה, הוא כאן כדי להשמיע, הן בנושא המכונית השיתופית והן ביחס לתנועה אוטונומית וחשמל.
 
ב.מ.וו בעידן החשמל: מנצלים את ההזדמנות


"סבי קנה מכונית במזומן, וזה היה אחד האירועים הגדולים בחייו. אחרי זה הגענו לתקופה בה הכסף זמין יותר והשוק התפוצץ. ההזדמנות הגדולה הייתה בתחום היוקרה כי אנשים ראו שבתשלום חודשי הם יכולים להגיע למשהו מיוחד יותר. ועדיין, יש רבים שאינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש סדרה 7 בתשלומים חודשיים - אבל יש מיליונים שיכולים להרשות לעצמם לקחת אותה לשעה, לאירוע מיוחד, ולכן המכונית השיתופית היא הזדמנות גדולה עבורנו.

"אולי נמכור פחות ללקוחות יחידים, אבל יהיה לנו עסק רווחי בתחום השיתופי; 'תנועה לפי ביקוש' היא הזדמנות גדולה ליצרני היוקרה. אנשים תמיד יעדיפו את הדבר הטוב והיוקרתי לנסיעה קצרה. האם ישנה להם אם יגיע רכב של מותג יוקרה כזה או אחר? זה יותר בעייתי, אבל אני חושב שאת ההבדל כאן יעשה פנים הרכב והאפשרויות שבו".
 
ב.מ.וו בעידן החשמל: מנצלים את ההזדמנות


באיזו מהירות יתקדם תהליך הנהיגה האוטונומי?
"זה יהיה תהליך ארוך ואיטי, לא רק בגלל שלטכנולוגיה נדרש זמן כדי שתתפתח. השאלה היא גם איך הציבור יקבל אותה; מטוסים היום לא צריכים טיס, ובכל זאת הרי לא היינו עולים למטוס ללא טיס. נסעתי לא פעם עם אחד הרובוטים האלה, וזה לא קל לקבל את אובדן השליטה בנהיגה. בכל מקרה, לא תראה את אחד הרובוטים שלנו בשימוש רגיל אם לא נהיה בטוחים ב-100% שהוא מעניק בטיחות בכל התנאים"  
 
האם פרשת "דיזלגייט" יצרה את התנופה הגדולה למכונית החשמלית אותה אנו חווים בימים אלה?
"אני לא בטוח אם פרשה זו שיחקה תפקיד כה חשוב כמו שנוטים לחשוב. תכנון כל המכוניות החשמליות שמגיעות לשוק כעת החל לפני חמש שנים; כלומר: הן תוכננו קודם. לדעתי, זה הרצון לצמצם זיהום שהביא את המכוניות האלה. כאשר ב.מ.וו השיקה את i3 ב-2013 כבר דיברנו על גישה כוללת לצמצום הזיהום".
 
לאיזה נתח שוק יגיעו כלי רכב חשמליים בשנים הבאות?
"אנחנו כמעט בטוחים שעד 2025 יהיו 20%-30 מכלי הרכב שאנו מייצרים חשמליים או מחושמלים. מתי החשמל ישלוט בשוק? בשביל זה צריך כדור בדולח, וקשה מאוד לדעת זאת. בנורבגיה כבר 78% מהשוק מחושמל, בגרמניה 7.8% ואנחנו עדיין מייצגים ביקוש של פי שלושה מאשר השוק הכללי.
 
"בכל אופן, אני מאמין שנראה הרבה טכנולוגיות צצות בתחום הסוללות. במשך שנים זו הייתה טכנולוגיה שנראתה משעממת, אז לא השקיעו בה ואילו כעת משקיעים בה הרבה. וכאשר הרבה אנשים מבריקים פועלים למען מטרה אחת, משהו יצוץ, כך שאני צופה חידושים גדולים בתחום זה".