כאשר קוראים את קורות החיים המקצועיים של יושיהירו סאווה, נשיא לקסוס העולמית, בולטת במיוחד עובדה אחת: נראה שאין תפקיד בתחומי העיצוב, הפיתוח וההנדסה שסאווה לא ביצע בקבוצה היפנית מאז הצטרף אליה ב-1980. עם שיער ארוך ואנגלית מצוינת, תוצאה של שהות רבת-שנים רבות בארצות הברית, הוא אינו נראה ונשמע כמו בכיר יפני אופייני. עם זאת, האופן הנעים והצנוע בו הוא מדבר שונה מאוד מהדרך בה מדברים בכירים במותגי יוקרה אירופאים.

אפשר היה אולי לשייך התנהגות כזאת למפגש המאוד לא-פורמלי בחופים החוליים של קוסטה ריקה, במסגרת חגיגות ה-30 ללקסוס, אבל גם כאשר פגשתי בו בתערוכות רכב הומות-אדם ומרובות-עיתונאים הוא התנהג באופן דומה. הוא נעים ומזמין, מבטא נאמנה את תרבות אומוטנאשי היפנית (הכנסת האורחים הייחודית לה) בה לקסוס כה גאה.
 
"קשה לומר איזה דגם מהכלים ההיסטוריים שהגיעו לחגיגות ה-30 היה הכי חשוב מבחינתנו כי לכולם היה תפקיד חשוב" הוא פותח בשיחה, "LS הייתה נקודת ההתחלה, RX יצר במובן מסוים את שוק רכבי הפנאי, וגם הביא בהמשך את הגרסה ההיברידית הראשונה שלנו. RX הוא סוג של יצירה שלנו, כי הוא היה SUV ראשון (בתחום היוקרה; א.ש) שמבוסס על מרכב אחוד.

ראיון עם נשיא לקסוס: מחפשים את ההנאה


"לאנשים שגרו בעיר ה-RX מאוד התאים, ואחריו רבים בחרו בגישה זו ולכן אנחנו מאוד גאים בו. LFA חשובה כיוצרת כיוון; אין לה יורשת ברורה במבחר שלנו, אבל היא הראתה מה לקסוס צריכה ויכולה להיות, יצרה כיוון והגדירה את מאפייני הניהוג והצליל של המנוע, והכריזה על כך שאנו בלקסוס רוצים לפנות לחמשת החושים".
 
באירופה החליפה ה-ES החליפה את GS, וכאן בחגיגות היא עדיין משחקת תפקיד חשוב. עד מתי היא תהיה במבחר?
"אנחנו בוחנים כרגע את מבחר דגמי הסדאן שלנו – לא רק GS אלא גם IS. כרגע יש לנו ארבעה דגמי סדאן, תחום הפנאי גדל, כך שצריך לחשוב על האיזון הכללי הנכון לנו ועוד לא החלטנו סופית. צריך למצוא פתרון נכון למבנה F/R (מנוע-קדמי/הנעה-אחורית; א.ש) שיהיה מהנה וחסכוני, ואנחנו אוהבים את המבנה הזה; ה-ES נסמכת על מבנה F/F (מנוע-קדמי/הנעה-קדמית; א.ש), הנהיגה בה נוחה ונעימה, אבל אם תנהג בה מהר תרגיש שזו הנעה קדמית.  
 
"עם זאת, כיצרנית פרמיום אנחנו צריכים טכנולוגיה חדשה לאלה שמחפשים הנאה גדולה. ייתכן שההתייחסות לרכב דרך F/F ו-F/R זו גישה מיושנת, ואולי נגיע לשלב חדש ושונה בעתיד. יחד עם בחירה של אנרגיות ומנועים חדשים לעתיד, צריך לחשוב על כל מיני שילובים היוצרים גם הנאה בנהיגה".

ראיון עם נשיא לקסוס: מחפשים את ההנאה

 
מה עם מכוניות קטנות יותר ועל המחליפה של ה-CT?
"צריך לחשוב באופן כללי על המכוניות הקטנות. אם מסתכלים על השוק, הלקוחות שלנו רוצים מכונית קטנה בביצוע מאוד מיוחד ואיכותי, ואינם רוצים משהו רגיל ופשוט, ואם ניצור מכונית קטנה עם אופי, איכות וסגנון מיוחד, אז יש לה סיכוי. ברור שמכונית קטנה מביאה הזדמנויות ולקוחות חדשים, ואני לא חייב להיצמד למבחר ולתפיסה המוכרת שלנו. לכל דגם אצלנו יש הטעם, המראה והאופי שלו, החשמל מביא אפשרויות גם לכאן, ואנחנו בודקים כל מיני גישות".

הסופרה תוכננה בשיתוף עם מותג יוקרה. האם לא מתאים לכם להצטרף לחגיגה?
"אולי בעתיד. כרגע זה לא מתוכנן".

כשאתם מדברים על "טכנולוגיה עתידית", למה אתם מתכוונים?
"הנושא הזה מורכב. סקנדינביה רוצה חשמל, סין רוצה גם תא-דלק, המזרח התיכון בנזין, דרום אמריקה מדברת על ביו-בנזין – ואנחנו צריכים לספק חופש תנועה. המשמעות היא שצריך ליצור פתרונות שונים, אנחנו מפתחים הכל באותו זמן ומנסים להיות גמישים. עדיין, בנזין יהיה נפוץ יותר מחשמל ב-2030, צריך לחשוב גם על מי שחשמל מתאים לו, ועלינו לספק לכל הלקוחות מכונית עם חופש תנועה. בקבוצה שלנו, כממציאי החשמול, יש לנו אחריות".  

41875לקסוס CT200h


הייתם חלוצים בהיברידי. מתי תגיעו להיברידי-נטען?
"לנו הייתה ועדיין יש אסטרטגיה שונה. בהמשך נציע הכל בייצור גמיש, וניתן לשוק להחליט מה הדבר הנכון עבורו. בשלב ראשון, מכוניות בנזין, היברידיות ונטענות ייבנו על אותו בסיס, בעוד שלחשמליות יהיה בסיס נפרד המתאים להם. היצע האנרגיות משתנה וישתנה משוק לשוק, וכיצרנית עם אחריות סביבתית, צריך לשים לב גם לנושא מחזור הסוללות ברכב חשמלי, וזה לדעתנו עדיין אינו פתור".  
 
ועד מתי תוכלו להמשיך בייצור מנועי V8 אטמוספריים עבור דגמי הספורט?
"כמה שיותר. אנחנו צריכים לנסות ולשמור על דגמי הספורט עם המנועים הגדולים, כדי שגם הדור הבא יזכה להכיר אותם לטעום מהם".

כיצד אתם מסתכלים על השיתופיות המתפתחת בתחום הרכב?
"אני מאמין שהשיתופיות תשפיע רבות על השוק. אבל באופן כללי, אנשים בתחום היוקרה מחפשים כל הזמן משהו אחר, משהו שונה ומיוחד, ואנחנו ננסה לספק להם את הדברים האלה ולהעניק להם מרכיבים נוספים גם דרך פעילות מחוץ למכונית.

ראיון עם נשיא לקסוס: מחפשים את ההנאה


"לדעתי, בעלות בלבד על מכונית לא תספיק בעתיד. יצרני יוקרה יכולים להעניק אוירה איכותית, ושיתופי פעולה יהיו מאוד חשובים לשוק. למה אני מתכוון? כמו שהצגנו יכטה שעבדנו עליה עם ספק חיצוני, אנחנו יכולים לפעול בתחומים כמו מבנים, אוכל ודברים נוספים".