האם מפעל רכב נוסף בבריטניה בסכנה בגלל הברקסיט? כך עולה מדברים שאמר קרלוס טאבארס, מנכ"ל קבוצת PSA (פיג'ו), לעיתון הפייננשיאל טיימס האמריקני (FT). לפי טאבארס, אם בריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ב"ברקסיט קשה" - עזיבה ללא הסכם סחר חדש עם האיחוד האירופי - לא תהיה לו ברירה אלא לסגור את מפעל אלסמור פורט שבצפון אנגליה.

במפעל הוותיק מיוצרת כיום אופל אסטרה, וממנו הגיעו חלק מהגרסאות לישראל עד להשהיית הייבוא בתקופת המעבר בין היבואניות (מחברת שלמה ללובינסקי). האסטרה מיוצרת כיום גם בפולין, גם ממנה יובאו גרסאות שונות לישראל. בעבר קונצרן PSA הצהיר כי בכוונתו לייצר את האסטרה במפעל רוסלסהיים של אופל בגרמניה משנת 2021, זאת לצד המשך הייצור בבריטניה.

"בכנות, אעדיף לייצר אותה באלסמור פורט, אבל אם התנאים רעים ואני לא יכול לעשות את זה ריווחי אז אני חייב להגן על שאר החברה", כך אמר טאבארס ל-FT. "יש לנו אלטרנטיבה", הוסיף, מבלי לפרט מהי. האסטרה מיוצרת כיום כאמור גם בפולין.

בעבר, PSA הכריזה כי המפעל בו מיוצרת האסטרה בפולין, יוסב מ-2021 לייצור מסחריות גדולות דוגמת אופל מובאנו וסיטרואן ג'אמפר עבור הקבוצה.

עוד קורבן של הברקסיט? מפעל אופל בבריטניה בסכנה


האוטומוטיב ניוז מדווח כי יצרניות הרכב בבריטניה ביקרו בחריפות את הדרך שבה טיפלה המפלגה השמרנית בבריטניה ביציאת המדינה מהאיחוד האירופי. זו כללה דחייה של מועד הפרישה פעמיים, לאחר שהפרלמנט הבריטי לא הצליח להגיע להסכמות על תנאי הפרישה עם האיחוד האירופי.

"פרישה ללא הסכם מייצגת איום קיומי לתעשייה שלנו", כך על-פי מנכ"ל התאחדות יצרניות וסוחרי הרכב הבריטיים (SMMT), מייק האווס, במכתב שכתב לרה"מ הנבחר של הממלכה, בוריס ג'ונסון.

במידה ובריטניה תפרוש ללא הסכם מהאיחוד, קיימת סבירות גבוהה לכך שכלי רכב וחלפים יספגו מכסים בגבול האירופי, מה שייקר אותם ויפגע בריווחיות. גם הביורוקרטיה הצפויה במעברי הגבול מדאיגה את היצרניות - הן בגלל עלויות האחסון והשינוע הגבוהות והן בגלל חשש מאי-עמידה בלוחות זמנים המדויקים של ייצור תעשייתי.

ג'ונסון, שהיה מהתומכים הבולטים בפרישת בריטניה מהאיחוד עוד לפני משאל העם, לא התרגש בעבר מחששות התעשייה ומאזהרותיה. זאת, גם לאחר שפורד, הונדה וניסאן הודיעו על סגירות מפעלים וביטול תוכניות לייצור בבריטניה. 

קבוצת PSA כבר פיטרה 900 עובדים באלסמור פורט, אותו קיבלה כחלק מעסקת רכישת אופל (ותאומתה הבריטית ווקסהול) מג'נרל מוטורס בשנת 2017. מפעל נוסף של הקבוצה בבריטניה, לוטון שבדרום אנגליה, יחל לייצר מאמצע השנה מסחריות עבור הקבוצה לאחר מגעים קדחתניים שהצילו אותו מסגירה.